Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart/Trådløs dimmer i takboks - ingen veggboks


Xvani

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Renoverer stuen og har mulighet til å skjule kabler dersom jeg kan benytte trådløse dimmere for å skru lyset av/på. Dvs ingen veggboks med bryter i. Er dette mulig? Hvilke produkter bruker man til dette?

 

Krav/ønsker:

  • Skal fungere om hub går ned
  • Fungerer med Hue hub
  • Matter støtte
  • Thread/Zigbee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xvani skrev (2 timer siden):

Er dette mulig?

Jepp. Jeg har ingen tradisjonelle lysbrtere, kun dimmer i takboksen. I alle ikke-oppholdsrom styres lyset av bevegelsessensor og andre steder enten vil PC/Nettbrett og web-grensesnitt eller trådløs bryter som f.eks. IKEA, HUE eller noe annet. Er bryteren samme system som dimmeren (ZWave, Zigbee...) så kan de logisk kobles sammen direkte, ellers kan signalene gå via styresystemet ditt hva nå det er. Selve dimmerene kan være hva som helst, jeg liker godt Zigbee utstyr men har også en del ZWave dimmere fra Fibaro og Qubino.

 

Om HUB går ned stopper så mye rart at jeg heller ville prioritert å sikre oppetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er treghet når du skal dimme med trådløse dimmere. Anbefaler å legge litt tid i å få kablet dimmere om du kan, jeg synes ikke trådløs dimmer ble en kjempesuksess.

Her styres lyset av bevegelsessensorer og tid på døgnet, og app/alexa når det ønskes å overstyres. Dimmer på veggen blir svært lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (3 timer siden):

Her styres lyset av bevegelsessensorer og tid på døgnet, og app/alexa når det ønskes å overstyres. Dimmer på veggen blir svært lite brukt.

Samme her for så vidt. Trådløs fjernkontroll som assosieres direkte med dimmer funker vanligvis godt men de trådløse bryterene jeg har sender beskjed til NodeRed der tidspunkt avgjør hvilket dimmenivå dimmeren settes til (fullt lys om dagen og mindre jo mørkere det er i omgivelsene, lite lurt med 100% lys på badet når du står opp om natten for et nødvendig ærend). Har kun 3 dimmere som kan styres helt manuelt og der er 2 via PC/Nettbrett/WEB-UI og 1 via assosiert batteriløs bryter men også disse overstyres i ny og ne fra NodeRed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xvani skrev (23 timer siden):

Renoverer stuen og har mulighet til å skjule kabler dersom jeg kan benytte trådløse dimmere for å skru lyset av/på. Dvs ingen veggboks med bryter i. Er dette mulig?

Ja. Men en dårlig idé. Tenk hvis du skal selge en gang.

 

Vi bruker stort sett aldri veggbrytere/dimmere til å styre lyset med. Men vi har dem likevel. De gjør jo ikke noe fra eller til, og kan være greie å ha hvis jeg skulle selge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (6 timer siden):

Ja. Men en dårlig idé. Tenk hvis du skal selge en gang.

Hvis jeg skal selge og tar med meg HUBen så er lyset det minste problemet som oppstår... Må jo ha fungerende styring på både varmepumpe, vannbåren gulvvarme, solceller, bereder, avtrekk bad og slikt også... så HUBen følger nok huset okke som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (13 timer siden):

Hvis jeg skal selge og tar med meg HUBen så er lyset det minste problemet som oppstår... Må jo ha fungerende styring på både varmepumpe, vannbåren gulvvarme, solceller, bereder, avtrekk bad og slikt også... så HUBen følger nok huset okke som...

Ja, vi må det. Men det er ikke sikkert neste kjøper er interessert. Hvis du har bevisst laget løsninger som krever styring, så må du nok belage deg på å sette opp en ny hub til kjøper. Dette var et punkt som vi måtte gjennom da vi solgte det gamle smarthuset i 2012: "Kan boligen fungere som normalt forventet uten en smarthus-hjerne?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (9 minutter siden):

Hvis du har bevisst laget løsninger som krever styring, så må du nok belage deg på å sette opp en ny hub til kjøper.

Eller la den ferdigutviklede og testede stå...inkl. dokumentasjon selvsagt.

 

Om du har laget deg et smarthus der du kan fjerne HUBen så blir det til et normalt dum-hus ville jeg blitt imponert (på en måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (2 timer siden):

Om du har laget deg et smarthus der du kan fjerne HUBen så blir det til et normalt dum-hus ville jeg blitt imponert (på en måte).

Det er vel ikke så imponerende? Hvis jeg stopper serveren, så må jo huset fremdeles kunne fungere. Da må man kunne skru av/på lys, justere varmepumpa, skru på dumme panelovner, stille på varmekablene, skru på TVen og kjøre ned rullegardinene. Det går an å bo der, men i min verden er det ikke gøy. ;) 

 

Smarthuset gjør jo alt dette hos oss selvfølgelig. Men hvis noen på død og liv vil gjøre det manuelt, så er det teknisk mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et fungerende smart-hus om jeg tar bort huben. Men tilbake til topic:

 

Noen som har en dimmer/trådløs bryter komboer å anbefale som kan direkteparres mot hverandre (i tillegg til en hub)?

Helst Matter støtte, og Zigbee/Thread 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Z-wave er dette en enkel sak: Det heter "Association".

Zigbee har tilsvarende, det heter "binding".

 

Hvilke produkter du kan bruke i Zigbee-verdenen kan du se f.eks. her: https://www.tronika.no/no/smarthus/zigbee-produkter/zigbee-kontrollere/

 

Men det er fremdeles ikke en god idé å ta bort veggbrytere, med mindre du er 100% sikker på at du kommer til å bo der til du er gammel og grå, og neste kjøper må totalrenovere uansett... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.