Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Easee laderobot


muad

Anbefalte innlegg

Vi installerte nylig en Easee laderobot, og jeg er en smule forundret over hva denne boksen driver med.

 

Jeg har alt fått en ny boks fordi den "gamle" koblet seg ikke til wifi nettverket, alt annet inkludert ams leseren takler nettet mitt. Bare ikke Easee, så til slutt valgte jeg å lage ett eget wifi nettverket av ett eld gammelt AP jeg hadde liggende. Virker nå som den klarer å holde en stabil oppkobling, vel i allefall sier ping og gatewayen min at den er der. 

 

Vel altså den er på nettet, men i appen står den oppført som uten wifi nettverk. Bare med mobilnett, og når jeg prøver å koble den til wifi via appen så timer den bare ut.

 

Jeg kan bare konstatere en ting av dette og det er at dette er ett meget snodig produkt, og at denne kan kun styres gjennom skyen. Fordi det lokale interfacet som er på denne boksen er gammelt og temmelig utdatert, trolig så utdatert at det faktisk ikke lengre kommuniserer med Easee sine server. Da denne rapporterer at den faktisk ikke er påkoblet WiFi nettverket.

 

Noen andre som har merket det samme som meg?

 

Eller har problemer med nettverket på disse laderene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

muad skrev (9 timer siden):

Vi installerte nylig en Easee laderobot, og jeg er en smule forundret over hva denne boksen driver med.

 

Jeg har alt fått en ny boks fordi den "gamle" koblet seg ikke til wifi nettverket, alt annet inkludert ams leseren takler nettet mitt. Bare ikke Easee, så til slutt valgte jeg å lage ett eget wifi nettverket av ett eld gammelt AP jeg hadde liggende. Virker nå som den klarer å holde en stabil oppkobling, vel i allefall sier ping og gatewayen min at den er der. 

 

Vel altså den er på nettet, men i appen står den oppført som uten wifi nettverk. Bare med mobilnett, og når jeg prøver å koble den til wifi via appen så timer den bare ut.

 

Jeg kan bare konstatere en ting av dette og det er at dette er ett meget snodig produkt, og at denne kan kun styres gjennom skyen. Fordi det lokale interfacet som er på denne boksen er gammelt og temmelig utdatert, trolig så utdatert at det faktisk ikke lengre kommuniserer med Easee sine server. Da denne rapporterer at den faktisk ikke er påkoblet WiFi nettverket.

 

Noen andre som har merket det samme som meg?

 

Eller har problemer med nettverket på disse laderene?

 

EASEE har kun WiFi 2.4 GHz b/g/n-tilkobling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det problem hvis du har kombinert 2,4 / 5 GHz nettverk, du burde prøve å deaktivere 5 GHz senderen i din ruter.

 

Gjelder mange IoT-produkter. Noen klarer det, noen klarer det ikke.

 

Noen IoT-produkter er også sære på passordet til nettverket. Noen ganger har jeg måttet endre passordet til kun tall for å få noe koblet opp, for så å bytte passord tilbake igjen etter forbindelsen er etablert.

 

Edit: 5 GHz senderen slår du på igjen etter laderen er tilkoblet nettverket..

Endret av MrE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både 2,4GHz og 5GHz bånd i bruk der begge har samme ssid og har ikke hatt noen problem med easee bokser som ikke vil på nett.

muad skrev (12 timer siden):

og at denne kan kun styres gjennom skyen

Det stemmer. Og det har ingenting med wifi tilkoblingen å gjøre. Easee boksene styres via en skyløsning, verken mer eller mindre.

muad skrev (12 timer siden):

Fordi det lokale interfacet som er på denne boksen er gammelt og temmelig utdatert, trolig så utdatert at det faktisk ikke lengre kommuniserer med Easee sine server. Da denne rapporterer at den faktisk ikke er påkoblet WiFi nettverket.


Det er en påstand som du gjerne må dokumentere. Jeg tror ikke noe på det. Selvfølgelig kan boksen kommunisere med skyløsningen til easee. Og den gjør det via mobilnettet hvis wifi ikke er tilgjengelig. Er det heller ikke mobilnett der boksen står, da har du kjøpt feil produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 26.10.2022 den 10.16):

Jeg har både 2,4GHz og 5GHz bånd i bruk der begge har samme ssid og har ikke hatt noen problem med easee bokser som ikke vil på nett.

Det stemmer. Og det har ingenting med wifi tilkoblingen å gjøre. Easee boksene styres via en skyløsning, verken mer eller mindre.


Det er en påstand som du gjerne må dokumentere. Jeg tror ikke noe på det. Selvfølgelig kan boksen kommunisere med skyløsningen til easee. Og den gjør det via mobilnettet hvis wifi ikke er tilgjengelig. Er det heller ikke mobilnett der boksen står, da har du kjøpt feil produkt.

 

Easee har bekreftet at de har problemer med det interfacet på boksen og mqtt serveren, Easee har tvunget min boks til kun og bruke 4G. 

 

For meg virker det som Easee på mange måter satser på at boksene helst skal bruke 4G og wifi som ett sekundær nett. 

 

Noe som i grunnen i seg selv er logisk nok siden de fleste ladebokser står ute utenfor wifi rekkevidden til mange. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.