Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Watty - Kalkuler hva en elektrisk enhet koster


Watty

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke hvor dette helt passer i dette forumet, men prøver her.

 

Jeg har i det siste jobbet med et hobbyprosjekt for å kalkulere hva varmtvannstanken koster meg i måneden. Jeg har egentlig gjort dette for min egen del, men tenkte kanskje noen andre kunne ha nytte av det også.

 

Derfor har jeg laget Watty. Hva er Watty?

 

Det er en applikasjon som trenger to ting: at du eier en Shelly enhet (f.eks. en Shelly Plug), og at du er kunde hos Tibber.

Ved å bruke Shelly og Tibber sine APIer, kalkulerer Watty ut hva en målt enhet koster i måneden.

 

Dette ser slik ut:

200334686-6db74513-2b4a-4a38-97e7-c580f2

 

Som dere ser i GIFen, viser Watty et par ting:

- Hva den målte enheten har kostet deg.

- Hvor mye strøm enheten har brukt i kilotwatt-timer.

- Mulighet for å kalkulere inn strømstøtten.

 

Vær obs på at prisen ikke inkluderer nettleie. Dette må man dessverre fortsatt kalkulere inn selv.

 

Strømstøtte-kalkulasjonen er basert på dagens rate: 90% over 87,5 øre (inkludert moms). Dvs. den er korrekt tilbake til september. Før dette var strømstøtten på 80%, men dette har jeg ikke giddet å ta hensyn til...

 

Koden ligger åpent på Github. Det er helt sikkert noen bugs i nåværende tilstand, så opprett gjerne en issue eller pull request hvis du finner noe :)

Kommenter gjerne her hvis du finner andre typer feil. Jeg garanterer f.eks. ikke for at matten min er korrekt 😁

 

Github repoet over inneholder også litt info om hvordan man får tak i Shelly og Tibber sine token.

 

Jeg har også planer om å få inn priser basert på Nord pool i stedet for at man er bundet til Tibber. Nord pool er ikke så grei med tilgang til APIet sitt, så må finne på noe lurt her.

 

Ha en fin dag :)

 

Endret av Watty
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK951 skrev (48 minutter siden):

Er denne shelly pluggen godkjent til formålet? 

Shelly Plug er godkjent opptil 3500 watt (16 amp). Har ikke sett varmtvannstanken trekke mer enn 2000 watt foreløpig, så er ikke så veldig urolig.

Jeg er ikke elektriker, så ikke ta meg på ordet altså :)

 

Jeg har i hovedsak brukt den pga. deres API. Det er ikke mange av disse smart-dings produsentene som har såpass åpne APIer.

 

EDIT: Shelly har også sensorer man kan koble rett på en krets også. Ser for meg en elektriker nok hadde anbefalt dette over en plugg. Disse ville fint funket mot Watty og.

Endret av Watty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Så hvis jeg ville brukt dette (noe jeg ikke har noen planer om) så må jeg altså oppgi til deg (watty.nu) både tibber token og shelly token.

Tror nok svært mange på dette forumet ville vært veldig skeptisk til det.


Kallene går direkte mot Tibber og Shelly, så nei, du oppgir ikke noe til meg. Koden ligger åpent på Github, så dette kan du sjekke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watty skrev (24 minutter siden):

Kallene går direkte mot Tibber og Shelly, så nei, du oppgir ikke noe til meg.

Når en oppgir dette på et nettsted som heter watty.nu så er det rimelig spesielt å påstå at en ikke oppgir det til deg. Men greit nok, jeg har ikke så mye bruk for dette uansett. Jeg er kommet litt lenger i hjemmeautomasjonen enn kun å sjekke forbruk på en VVB. Å vise kostnad er forsåvidt interessant nok. Jeg har løst det på en annen måte, derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (Akkurat nå):

Når en oppgir dette på et nettsted som heter watty.nu så er det rimelig spesielt å påstå at en ikke oppgir det til deg.


Hvordan er det rimelig spesielt å påstå? Du kan jo bare lese kildekoden eller inspisere nettverskfanen i nettleseren din, så finner du ut av det.

 

stigvi skrev (6 minutter siden):

Men greit nok, jeg har ikke så mye bruk for dette uansett. Jeg er kommet litt lenger i hjemmeautomasjonen enn kun å sjekke forbruk på en VVB. Å vise kostnad er forsåvidt interessant nok. Jeg har løst det på en annen måte, derimot.


Det er helt fair. Dette er nok et litt mer lavthengende produkt for folk som ikke her lyst drifte sitt helt egne automasjonssystem.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en fare når man logger på en hvilken som helst nettside. Som med så mye annet, må man stole på Watty hvis man velger å bruke tjenesten. Men det er vel foreløpig ingen grunn til å tro at Watty skulle ha mer urent mel i posen enn andre tilbydere. :)

(Det bemerkes at selv om koden ligger på Github, er det jo det i seg selv ingen garanti for noe som helst så lenge man ikke hoster det selv).

 

Jeg synes prosjektet er supert! :)

Ikke nødvendigvis mange her får bruk for, men det kan være et godt alternativ til de som ikke er like power-nerder som vi.

 

 

Det som hadde vært enda kulere var hvis Watty kunne skru av og på Shelly'en etter timepriser. Den har jo all informasjonen som behøves for det, men det blir jo litt mer styr uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watty skrev (21 minutter siden):

Hvordan er det rimelig spesielt å påstå? Du kan jo bare lese kildekoden eller inspisere nettverskfanen i nettleseren din, så finner du ut av det.


Fordi jeg som bruker har ingen kontroll på hva dette nettstedet gjør. Du sier jeg kan sjekke kildekode, men jeg kan ikke være 100% sikker på at det er denne koden som kjøres på watty.nu.

Men nå setter jeg deg i et dårlig lys. Jeg mistror ikke deg spesielt, men det går litt på slike løsninger på generelt grunnlag. Watty.nu er ikke alene.

Nå skriver du at dette er et hobbyprosjekt, men hvis du vil ta det videre og gjøre dette kommersielt, så må en jo forholde seg til et strengere regime pga et lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har begge to helt rett i at det er ingen garanti at det er en annen kildekode som kjører på Watty, men jeg har "dessverre" ingen måte å komme rundt det faktum at en nettleser logger alle nettverkskall. Som skrevet over, kan dette sjekkes i nettverksfanen i en hver nettleser :)

 

Moskus skrev (17 minutter siden):

Jeg synes prosjektet er supert! :)

Ikke nødvendigvis mange her får bruk for, men det kan være et godt alternativ til de som ikke er like power-nerder som vi.

 

Takk!

 

Moskus skrev (18 minutter siden):

Det som hadde vært enda kulere var hvis Watty kunne skru av og på Shelly'en etter timepriser. Den har jo all informasjonen som behøves for det, men det blir jo litt mer styr uansett.

 

Jeg har tenkt tanken, men da får jeg det problemet dere snakker om. Da må jeg sannsynligvis lagre både Tibber og Shelly tokenet i en database. Ja, jeg kan kryptere de, men dette er rent sikkerhetsmessig egentlig ikke godt nok.

 

Skal ikke se bort i fra at det kommer en løsning for det etter hvert likevel. Får se hva jeg får tid til på kveldingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watty skrev (6 minutter siden):

Jeg har tenkt tanken, men da får jeg det problemet dere snakker om. Da må jeg sannsynligvis lagre både Tibber og Shelly tokenet i en database. Ja, jeg kan kryptere de, men dette er rent sikkerhetsmessig egentlig ikke godt nok.

Som sagt, det er alltid et problem når man må stole på andre. Men hvis det er en gevinst i det, så tåler folk mer. ;)

 

Ellers må jeg innrømme at Watty foreløpig nok et et produkt for spesielt interesserte. Det er ikke så mange som lurer på hva en dings koster i strøm, som bruker Tibber og Shelly og som allerede ikke har automatisert dette. Men med en mulighet for å skru av og på en dings, så er det plutselig et poeng i å bruke tjenesten. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.