Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmeautomasjon hos oss


yngvarH

Anbefalte innlegg

Homey Bridge med Premium abonnement. Anbefales! (bestilt ny Homey Pro også) Enebolig med styring av alle lys, de fleste varmekabler. Skallsikring når vi er hjemme og ute/inne sikring når begge er borte. Tekstmelding når noe skjer. Blant annet når noen kommer inn på gårdsplassen, eller ringer på. Da kan jeg se de som står foran døra og snakke med de via kamera, og eventuelt låse opp døra. En lyskaster ute slår seg også på når noen kommer, og slukker etter et par minutter

Kamera ute og inne som ikke er koblet til Homey, men på egen app. Bevegelse sensorer rundt i to etasjer, blant annet når vi åpner soveroms døra, så slår noe lys seg på, selvsagt bare om morgenen i det tidsintervallet som vi normalt står opp..

Overvåker varmtvanns tank, men styrer den ikke da jeg mener det ikke er regningsvarende. Testet ut å slå av et par timer på natten, men det kostet like mye og varme den opp, så nå overvåker jeg den bare

Har to Namron termostater på gulv varmen, en Zigbee og en Z-wave, men der har jeg også sluttet å styre disse da tregheten i oppvarmingen spiser opp besparelsen.

Fabrikat på enhetene: Nexa, Aqara, Namron, Ikea, Yale, Sonos, Netatmo, Aeotec og tidligere Tibber/Puls. Ingen andre Hubber enn Homey

Har skiftet til Vibb når Tibber ble uforutsigbar, men har ikke mange dagene erfaring med de ennå. Deres «Puls» dings heter Oss og der skal det vare en app (?) som kan hente info fra den.

 

Desember 2022

yngvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yngvarH skrev (1 time siden):

Overvåker varmtvanns tank, men styrer den ikke da jeg mener det ikke er regningsvarende. Testet ut å slå av et par timer på natten, men det kostet like mye og varme den opp, så nå overvåker jeg den bare

Jeg vil nå si at vv.bereder er en enkel måte å spare penger på. Du sparer ikke energi, som du allerede har funnet ut, men å varme berederen til kr 3.42/kWh koster mindre enn kr 7.09/kWh (som er aktuelle priser uten strømstøtte/nettleie i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at det er forskjell på strømprisene, men jeg har ikke funnet ut et system som virker fornuftig. Når det er høye priser burde man jo slå av varmtvannsberederen i en periode, men temperaturen bør jo ikke synke for lavt før man slår den på igjen heller. Kona klagde når det ikke var varmt vann en morgen, og det kan vi jo ikke ha noe av 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yngvarH skrev (På 17.12.2022 den 16.06):

Når det er høye priser burde man jo slå av varmtvannsberederen i en periode, men temperaturen bør jo ikke synke for lavt før man slår den på igjen heller.

Nei, man  varme varmtvann. Men man velger selv tidspunkt. :) 
Klart det er noe varmetap i tanken, men det største tapet er uansett å fylle på med kaldt vann.

Jeg har kjørt et opplegg lenge som har fungert helt strålende. Finn de billigste sammenhengende timer to ganger i døgnet, og varmer opp vannet da. Da er det alltid varmt vann, utenom de gangene der en av jentene har tømt varmtvannstanken. Men da ville det vært kaldt vann uansett. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yngvarH skrev (2 minutter siden):

...men det er foreløpig alt for avanser for meg nå. 

Nå kjenner ikke jeg Homey men du kan helt sikkert starte med å manuelt sette timere dag for dag når berederen skal få lov å være på. Du finner strømprisdata på nett for i dag og i morgen og det er kjapt gjort å manuelt plukke seg ut noen få billige timer og programmere berederen til å bare være på da. Bare det er en god start og så kan du automatisere mer etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (28 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg Homey men du kan helt sikkert starte med å manuelt sette timere dag for dag når berederen skal få lov å være på.

Støttes. :)

Hvis det kun er to i husholdningen, vil det sannsynligvis holde å varme vann kl. 01:-04:00. Er det flere, bør man nok muligens varme vann en gang i løpet av dagen, men spørsmålet er når. Tradisjonelt har det vært billig mellom 12-15, men det holder ikke alltid stikk lenger.

 

Mange her bruker AeoTec Heavy Duty Switch til å styre VVB med. Den leser strøm, så det jeg gjør er at jeg bruker det scriptet over til å skru på VVB når det passer meg (her kan man sette faste tidspunkt også), og så slår jeg VVB av når AeoTec Heavy Duty viser at VVB ikke bruker strøm (da er VVB ferdig med å varme vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 6 i husholdningen, 300 liter tank. I starten lot jeg tanken stå på fra 00 til 05 hver natt, før strømmen ble kuttet. Når jeg ser på historikken så trekker den bare strøm i  2-3 timer hver natt. Har aldri opplevd å gå tom for varmtvann.  Et moment her er at mitt vann er forvarmet til ca. 30 grader, så om du har kaldtvann vil det bli mer, men om du starter berederen klokken 00, og skrur den av klokken 06:00, vil det svært sjeldent bli forbruk på VVB etter klokken 05:00, men du er likevel sikret den billige strømmen fra 00 til 04. (med mindre du dusjer før 06 da...)

 

Husk at vannet i liten grad blandes inne i berederen, så det er ikke slik at temperaturen på vannet som kommer ut blir lavere og lavere gjennom dagen. Dersom berederen er stilt inn på 75 grader, vil det ligge vann på godt over 60 grader i toppen helt det det plutselig er tomt for varmtvann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt litt med på oppvarmingen. har laget meg en flow som gir meg en tekstmelding når tanken varmer og en melding når den slår seg av. Disse intervallene er ca 1,5 timer med oppvarming.

Så nå tester jeg ut at jeg slår av tanken i to timer mellom tolv og fem , men bare når Puls /Tibber  gir beskjed om prisen er over et nivå, feks. over kr 3,-. Det viktigste er jo å spare strøm men det sekundære er jo å få til automasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yngvarH skrev (20 minutter siden):

Har fulgt litt med på oppvarmingen. har laget meg en flow som gir meg en tekstmelding når tanken varmer og en melding når den slår seg av. Disse intervallene er ca 1,5 timer med oppvarming.

Så nå tester jeg ut at jeg slår av tanken i to timer mellom tolv og fem , men bare når Puls /Tibber  gir beskjed om prisen er over et nivå, feks. over kr 3,-. Det viktigste er jo å spare strøm men det sekundære er jo å få til automasjon.

 

Selv om det ofte kan virke slik på dette forumet, :) så er det jo ingen vits å automatisere for automasjonens skyld.  Hensikten her er jo å spare penger - Man får ikke spart strøm på VVB .

Penger sparer du ved å flytte forbruket til de billigste timene. Prisen på strømmen er ikke så viktig, det er differansen mellom billigste og dyreste time som er relevant.  Enkleste vei til mål er å skru på berederen i i de timene som gjennomsnittlig er billigst (1). Enda bedre er å faktisk følge de reelle prisene (2), men jeg vil påstå at trinn 1 er mye viktigere enn trinn 2. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.