Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Begynne med Zigbee på Raspberry PI. Litt hjelp å få...


aakjpe

Spørsmål

Har flere sensorer koblet direkte til Raspberry PI, og henter ut info fra dem med Java/Pythion. 

Men vil begynne med Zigbee for å få dette trådløst.

Noen som kan hjelpe en novise på dette,  for å komme i gang?

Anta at jeg har Raspberry PI, Conbee II Zigbee kontroller dongle og en temperatur sensor for Zigbee.

Hvordan kommer man i gang med dette? Vil selv hente verdier (eller styre) sensorer fra et java program.  Ferdig apper for å håndtere dette kan jo og være kjekt å ha.

Og er Conbee II Zigbee kontroller og RaspBee II Zigbee gateway egentlig det samme? Ene er USB dongle, den andre sette på RP. Hva bruker dere? 

Tips til linker eller kort veiledning tas i mot med stor takk.

 

 

Kp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg bruker en sonoff zigbee dings. Tidligere brukte jeg conbee II. Det er etter min mening viktig å bruke en med usb tilkobling og ha en kabel mellom rbpi og "dingsen". Da får du litt avstand til wifi, bluetooth og støy fra usb på rbpi. Raspberry II zigbee har en svakhet med at den nødvendigvis må stå der det er mest "støy" for zigbee nettet.

 

 

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/getting-started/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Zigbee2mqtt er en god start men du må også ha en MQTT Broker som Mosquitto. Både Zigbee2mqtt og Mosquitto kjører lett på samme Pi. og også MQTT Explorer når du først er i gang...

 

Baller litt på seg men å innføre MQTT er en super løsning som et universalgrensesnitt. Når Mosquitto er installert og satt opp (nesten ikke noe oppsett i det hele tatt) er du ferdig ed den. MQTT Explorer er et supert verktøy for å se hva som skjer i Mosquitto (eller evt annen broker) og Zigbee2mqtt er bindeleddet mellom Zigbee enhetene og broker. Bruk litt tid på å sette deg inn i disse sakene så har du et godt grunnlag for hva du nå enn finner på senere.

 

Har du allerede Raspbee så ville jeg brukt den men skal du kjøpe så gå for en USB variant og en liten eller evt litt lengre USB-forlengelseskabel...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (5 timer siden):

Jeg bruker en sonoff zigbee dings. Tidligere brukte jeg conbee II. Det er etter min mening viktig å bruke en med usb tilkobling og ha en kabel mellom rbpi og "dingsen". Da får du litt avstand til wifi, bluetooth og støy fra usb på rbpi. Raspberry II zigbee har en svakhet med at den nødvendigvis må stå der det er mest "støy" for zigbee nettet.

 

 

https://www.zigbee2mqtt.io/guide/getting-started/

Gjelder denne web siden også for Conbee II? Kan man følge samme "oppskrift"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.