Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvorfor funker ikke Tibbers lastbalansering for elbilladere som den skal?


Anbefalte innlegg

Bakgrunn: Jeg lå våken en time i natt og fiklet med mobilen for å se om jeg kunne få lastbalanseringen med Tibber Pulse til å oppføre seg som jeg ville. Men den er altfor forsiktig. Mastiffmobilen var ferdig ladet til fruen skulle ut på langtur i dag morges, men det var ikke mer heller. Den var oppe på nødvendig nivå (altså god nok margin på gjettometeret) 20 minutter før hun dro. Vi lynlader selvsagt så lite som overhodet mulig, det er grisedyrt! Og ikke bra for batteriet i bilen heller.

 

Laderen står i den lille leiligheten vi selv bruker i huset i byen (2/3 av huset er leid ut). Så det suverent mest strømkrevende er laderen. Oppvarmingen er varmepumpe i det aller meste av leiligheten, bare et lite soverom har en panelovn, og det er varmekabler på et veldig godt isolert bad. Varmtvannsberederen styres av Power Saver-flowen i Node-RED. Jeg har derfor ingen problemer med å holde meg innenfor ti kilowatt, som er hakket før effektleddet dobler seg fra 400 til 800. Hvis stekeovn og plater brukes samtidig, vil det sikkert gå over grensen vi har satt, men det skal mye til for to voksne. Og siden det er gjennomsnittet av de tre timene i måneden på forskjellige dager med høyest strømforbruk som teller, så vil ikke en enkelttime ødelegge alt når man ellers holder seg i skinnet. Hvis det skulle skje, skal jeg koble forbruket til Aeotec-sirenen, så vi får en solid vekker når vi nærmer oss! 🤣

 

Men altså, lastbalanseringen stemmer ikke. Jeg har satt den så bilen skal senke ladenivået rett før den når ti kilowatt. Etter mine beregninger (greit, jeg kan ikke regne, jeg brukte en kalkulator jeg fant på nettet...) er det rundt 43 ampere ved 230 volt, så jeg har for sikkerhets skyld satt totalt strømforbruk, eller hovedsikring, til 41. Det blir da 9500 watt. Og dette er resultatet av to forskjellige forsøk der jeg først tok litt hardt i, med å tillate at den gikk opp mot 9700 watt:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.image.thumb.png.1f7bbb914a98cd7500c34f09ecb7f007.png

 

Og så gikk jeg helt amok, med å tillate 10 350 watt. I'm crazy... 😆

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.image.thumb.png.fff362c2ee166c73e9472c89e405f3f8.png

 

Er det noen andre som har tilsvarende problemer med dette? Jeg vil jo helst ikke tillate ti kilowatt eller mer ved lastbalanseringen i tilfelle det plutselig en dag skulle stemme!

 

En annen ting er at det ikke vises hvor mye man har ladet for, selv om Easee-laderen styres fullt ut av Tibber og man kan se hvor mange kilowatt den har brukt. Men det skal jeg spørre Tibber om på chatten, i tilfelle de har tid mellom alle som sutrer om forskuddsbetaling. Det med lastbalanseringen har jeg ingen tro på at førstelinjesupporten skjønner bæret av.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mastiff endret tittelen til Hvorfor funker ikke Tibbers lastbalansering for elbilladere som den skal?

Jeg lurer på hvorfor ikke den lader for fullt når det fremdeles er et stykke igjen til oppsatt nivå på 9500 watt. Jeg glemte vel å skrive at med en gang jeg slår av lastbalanseringen, går den rett opp til å bruke 30 ampere, som ladeboksen er satt til (så rett i underkant av 7000 watt). Det gjorde den etter hvert av forsøkene i natt, men jeg kunne ikke la den stå sånn fordi den da kunne gå over 10 000 til sammen. Jeg tenkte ikke på å nevne det, for jeg trodde alle biler kjørte full effekt på saktelading hele veien. Det gjør iallfall min Mercedes EQC, jeg har aldri sett det bremse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til hvordan lastbalanseringen til Tibber fungerer, men at den tar ut en del marginer på elbilladeren er vel ikke så unaturlig?

 

Du prøver å unngå å gå over 10kWh effekt-ledd? Da kan du skru på Tibber-labs under profilen din og heller bruke effektbalansering. Da vil du i perioder kunne lade f.eks 15kW på slutten av timen (forutsatt at lader og bil støtter det) for å "bruke opp" inntil 10kWh den timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste muligheten kjente jeg ikke til, takk! Men margin syns jeg ikke det bør være når man kan sette opp en nøyaktig størrelse på hovedsikringen for lastbalanseringen, ialfall ikke så mye som her. Jeg er elendig til å regne, men jeg får det til 16 prosent. Det syns jeg blir veldig mye. Men hvis jeg visste sikkert hva marginen var, så kunne jeg jo justere den etter det. Jeg får høre med Tibber over nyttår, når de er på plass igjen. Chatten er stengt i romjula, og da er det sikkert heller ingen andre som kan svare der.

 

Edit: Nå har jeg satt opp effektbalansering, så får jeg jeg kjøre på det en stund og se hva som skjer. Igjen takk for den!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.