Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Dim og klikk" trådløse dimmere


aleks

Anbefalte innlegg

Jeg har for det meste HUE i alle rom, så er på jakt etter en trådløs dimmer med vri og klikk. Har nå prøvd noen løsninger, som ikke fungerer. Er det noen andre løsninger som noen kunne tenke fungerer? Det er jo vanskelig å bruke "ekte" dimmere da lysene skal ha strøm hele tiden. (Alle lamper er koblet med wago i boksene, og gamle brytere fjernet)

 

Har prøvd disse:

 

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-4-i-1-vridimmer/4512726/Product.html

 

Namrom-dimmeren fungerer OK, men mangler en essensiell ting, og det er action om den dimmer opp eller ned. Siden den ikke gjør det, er den ubrukelig. Den er også treg og laggete.

 

https://www.elektroimportoren.no/plejd-wrt-01-ew-traadloes-vri-hvit-for-elko/1400500/Product.html

 

Kjøpte peljd-dimmere, men de fungerer ekstremt dårlig i Home Assistant. Hvis noen vet hvordan de skal fungere uten lagging i HA hører jeg godt etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (2 timer siden):

Namrom-dimmeren fungerer OK, men mangler en essensiell ting, og det er action om den dimmer opp eller ned. Siden den ikke gjør det, er den ubrukelig. Den er også treg og laggete.


Du har da ikke brukt direkte binding mot lysene, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, stigvi said:


Du har da ikke brukt direkte binding mot lysene, eller?

 

Jeg prøvde med direkte binding, og det var ubrukelig. Etter det satte jeg opp en automasjon, men siden namron ikke sender action om en dimmer opp eller ned vil lysene bli helt forvirret om det har blitt avvik mellom hva dimmeren tror og hva status på lysene er siden dimmeren lagrer en % som ikke speiler faktisk lysstyrke. Derfor går fort lysene til 0% når en skrur opp dimmeren, så må jeg dimme den helt ned, og opp igjen. Det blir ikke akseptert av "noen" i hjemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaGe skrev (12 minutter siden):

Bruker da vanlige dimbare pærer uten zigbee. Synes det er mye mer stabilt enn å ha zigbee i alle pærer. 

Er veldig fornøyd med løsningen.

Jeg har zigbee i alle lys/pærer og er også veldig fornøyd. Stabilt er det også. 

Det koker vel egentlig ned til hva slags funksjonalitet en vil ha og hvordan det elektriske anlegget i huset er lagt opp. Fordelen med smarte pærer er at de kan styres individuellt istedenfor å være avhengig av en sentral dimmer og hvilken vei ledningene går til tak- og veggpunkt. En annen fordel med smarte pærer er at en kan justere farge/fargetemperatur og styrke uavhengig av hverandre. Og en tredje fordel er at en slipper flimring i pærer som er på lav lysstyrke og en har vært så uheldig å kjøpe pærer som ikke er 100% kompatible med dimmer.

aleks skrev (12 timer siden):

Jeg prøvde med direkte binding, og det var ubrukelig.

Rart. Ser på zigbee2mqtt sin dokumentasjon for denne dimmeren at den har flere modus alt etter type lys den skal styre. Da har du prøvd disse forskjellige modusene også?

Men greit nok. Jeg har ikke Namron utstyr selv og inntrykket av å lese her på forumet bekrefter bare at jeg gjør lurt i å holde meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, stigvi said:

Jeg har ikke Namron utstyr selv og inntrykket av å lese her på forumet bekrefter bare at jeg gjør lurt i å holde meg unna.

Det er vel bare Elektroimportørens house-branding av diverse kina-varer? Neppe hverken bedre eller verre enn tilsvarende fra andre butikker.  Men kategorien "Namron utstyr" gir ingen mening.  Det trenger ikke være noe annet felles mellom to forskjellige Namron-produkter enn at de er solgt av samme butikk.

 

Men den butikkens support blir selvsagt en viktig fellesnevner for "merket".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.