Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvis Easee går dukken...


Anbefalte innlegg

mroek skrev (17 timer siden):

 

Jeg tipper at de har bestemt seg for å droppe lokalt API, siden det på sett og vis reduserer verdien på skyen deres. Den har jo en opplagt salgsverdi hvis/når de havner i skifteretten, og jeg gjetter på at en tredjepart vil kjøpe hele skytjenesten og deretter innføre abonnement på den.

 

 

Godt poeng. Vi får bare håpe at de leverer på det de sa (den gangen) at de skulle levere, men jeg har heller mine tvil etter så lang tid (uten noe ny informasjon).

 

Men i tilfelle så vil det du nevner være grunn til og heve kjøpe (mot elektriker) etter min mening, da det i vesentlig grad endrer produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mroek Aha, da er det vel ikke så lett å spoofe en server lokalt, nei.

 

@jkaberg Ja, hele poenget for meg er at EQC-en ikke lades med så mange kilowatt at det bikker over 10 000 kwh og kommer til neste nivå på nettleia. Det vil jo ikke funke som avtalt hvis man må betale for det! Maksen er 32 ampere, som blir rundt 7200 watt. Hvis så varmtvannsberederen slår inn, skal det ikke mye til før det begynner å koste unødvendige penger. Jeg kan selvsagt sette opp automasjoner som kutter strømmen til laderen via en kontaktor og et Z-Wave-relé hvis det ser farlig ut, men da lades jo ikke bilen i det hele tatt. Det måtte være om de beholdt apptilgangen for å justere maksimal ladestrøm, og man kunne "spoofe" appen. For det kan de vel ikke ta bort, muligheten til å justere maksimalen? Det er vel ansett som en sikkerhetsfunsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke EQC'en app styring da og en API du kan bruke mot bilen? 


Her brukes tesla sin api når den lader (for den er kjapp som fy), easee sin sky-tjeneste brukes kun når kiaen lader. Gjorde det på den måten mest for easee spurte utviklere på dev sidene om å ikke gjøre så altfor ofte spørringer slik kostnader med nettet gikk opp. 

 

Mastiff skrev (På 15.8.2023 den 10.07):

For det kan de vel ikke ta bort, muligheten til å justere maksimalen?

 

Kanskje via bluetooth via appen som de har snakket om. Ellers skal ikke maksimalen i teorien endres. Den har integrert web-grensesnitt. Easee har jo og en equalizer som de bruker, og denne kommuniserer trådløst til easee? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kim123 Mercedes (i likhet med andre tyskere, så vidt jeg vet) har ikke appstyring av start og stopp av ladingen, du kan bare sette maks ladetilstand fra 50-100 %. Jeg vet ikke hvorfor. Og den Equalizeren ser ut til å være bare en variant av pulsen til Tibber, men med mange fære bruksområder. Det ville være irriterende om jeg måtte avgi porten i sikringsskapet til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (3 timer siden):

@Kim123 Mercedes (i likhet med andre tyskere, så vidt jeg vet) har ikke appstyring av start og stopp av ladingen, du kan bare sette maks ladetilstand fra 50-100 %. Jeg vet ikke hvorfor. Og den Equalizeren ser ut til å være bare en variant av pulsen til Tibber, men med mange fære bruksområder. Det ville være irriterende om jeg måtte avgi porten i sikringsskapet til den.


VW er tysk og jeg kan slå av og på lading via Home Assistant / app, men jeg kan ikke sette ladestrøm via Home Assistant.
Men å styre bilen istedenfor via Easee boksen er uaktuelt for meg. Først og fremst fordi bilen er alt for treg til å reagere. Den er ikke "online" 100% av tiden, sannsynligvis for å unngå å tappe for mye strøm på 12V batteri, og kan dermed bruke mange minutter på å starte eller stoppe lading. Det virker dårlig hvis årsaken til at en vil stoppe er at en nærmer seg et nytt trinn på nettleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert uaktuelt for de fleste å bytte til noe nytt, men for de som ønsker full kontroll, med RAPI og eller MQTT kan jeg anbefale OpenEVSE, har hatt den nå i flere år nå og er godt fornøyd:

 

https://shop.openenergymonitor.com/openevse-wifi-ev-charging-station-7kw-european-kit/

 

Det finnes også en ferdig bygget  europeisk versjon for de som ikke har lyst å snekre selv, og foretrekker å ha noe med CE logo på:

https://shop.openenergymonitor.com/emonevse-wifi-connected-ev-charging-station-type-2/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kjetilsn said:

Det finnes også en ferdig bygget  europeisk versjon for de som ikke har lyst å snekre selv, og foretrekker å ha noe med CE logo på:

https://shop.openenergymonitor.com/emonevse-wifi-connected-ev-charging-station-type-2/

Ah, hadde man bare hatt TN nett så kunne den 3-fas utgaven blitt veldig fin sammen med solcelleanlegget!

For dem som vil ha noe fra en mer "anerkjent" produsent så kommer Amina S med zigbee i løpet av året, jeg har litt forhåpninger til den.

(Nå er vi i ferd med å spore litt av, kanskje admin kan skille ut en egen tråd om "Styrbare (skyfrie?) elbilladere"?)

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.