Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tidsforsinkelse som ikke løper tiden ut.


Decibel

Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel har aldri vært noen stor fan av automatisk lys, men etter litt om og men så har hun innsett fordelene. Jeg har derfor programmert lyset i stua med en timer på en time, slik at lyset skal skru seg av dersom det ikke er noen der. Jeg benyttet samme metode som brukes i homeseer-skolen, nemlig at event'en starter med å kansellere alle forsinkede hendelser, før den skrur på lampene, venter i en time, og skrur alle lampene av. Dette fungerer egentlig helt glimrende, hadde det ikke vært for det faktum at lyset skrur seg av lenge før det har gått en time! I noen få tilfeller får lyset stå i en time. I de aller fleste tilfellene slår lyset seg av etter noen få minutter.

Kan dette ha med at jeg har for mange triggere? At det rett og slett blir for mange forsinkede hendelser å holde orden på? Eller er det noen som har en annen forklaring på hvorfor det ikke tar en time før lyset skrus av?

Event lys hall.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen oversikt over delayed actions. Men jeg har dobbeltsjekket at alt er riktig, og jeg har også testet i et annet rom med samme resultat. Den eneste likheten er at det er snakk om flere lamper og flere triggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (16 timer siden):

Min bedre halvdel har aldri vært noen stor fan av automatisk lys, men etter litt om og men så har hun innsett fordelene. Jeg har derfor programmert lyset i stua med en timer på en time, slik at lyset skal skru seg av dersom det ikke er noen der. Jeg benyttet samme metode som brukes i homeseer-skolen, nemlig at event'en starter med å kansellere alle forsinkede hendelser, før den skrur på lampene, venter i en time, og skrur alle lampene av. Dette fungerer egentlig helt glimrende, hadde det ikke vært for det faktum at lyset skrur seg av lenge før det har gått en time! I noen få tilfeller får lyset stå i en time. I de aller fleste tilfellene slår lyset seg av etter noen få minutter.

Kan dette ha med at jeg har for mange triggere? At det rett og slett blir for mange forsinkede hendelser å holde orden på? Eller er det noen som har en annen forklaring på hvorfor det ikke tar en time før lyset skrus av?

Event lys hall.jpg

Du må fjerne "Wait" og heller bruke "After a delay of" som ligger under den siste "Set Devices"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (11 timer siden):

Under Events vil der dukke opp en gruppe kalt "Delayed actions" så lenge der er noen delayed actions på gang og så forsvinner den. Du må gjerne refreshe siden for å se den...

Hos meg kommer det ikke noe slikt, selv når jeg er sikker på at det kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt du må bruke:

image.thumb.png.640896a6fd985134990161c024eefff6.png

 

En annen ting å tenke på er at hvis du skal ha et tilsvarende event kan det være lurt å dele opp eventet slik at den første delen som resetter delayed events og slår på lyset skjer når det blir detektert bevegelse og delen som slå av lyset i en separat event. Ellers kan du risikere at feks på badet så beveger du deg kanskje nok til at sensoren aldri går ut av "motion detected" og da vil lyset slå seg av etter den tiden som er spesifisert og ikke gå på igjen får du står i ro lenge nok til at sensoren går til "No motion detected" og så til "Motion detected".

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker meg med endringen nå. Foreløpig ser det bra ut.

Det andre punktet du nevner er for øvrig ikke noe problem så lenge jeg bruker "Value set to", og ikke "Changes and becomes". "Value set to" blir nemlig trigget ved bevegelse selv om statusen fra før av er at det er bevegelse. Har brukt denne i andre rom, og det fungerer bra.

Problemet nå tror jeg har sammenheng med at det er mange sensorer og mange lamper. Jeg vil at lyset skal være på allerede før man kommer inn i rommet, og derfor har jeg tatt med sensorer i tilstøtende rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.