Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee hukommelse


Sone

Anbefalte innlegg

Skal bytte fra Home Assistant til Homey og har derfor to spørsmål.

 

Er det mulig å flytte alle Zigbee enhetene mine til Homey uten å måtte pare de på nytt? Og hvis meg må det, glemmer de den forrige tilkoblingen? Slik at jeg da må pare de enda en gang hvis jeg går tilbake til Home Assistant? De er nå tilkoblet Home Assistant via ZHA, med Conbee stick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (4 timer siden):

Av ren nysgjerrrighet - hvorfor bytter du?

Det er jeg litt usikker på selv! Men satte meg på venteliste for Homey pro før vi kjøpte leilighet. Da vi flyttet inn klarte jeg ikke å vente, så startet meg Home Assistant. Hovedgrunnen er egentlig nysgjerrighet, og at jeg ikke får EVA HAN-sensoren til å virke i Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er div. nøkler og innstillinger lagret i stikka.

Disse kan kopieres over ved bruk av verktøyene i homeassistant (jeg prøvde de for ett par år siden).

 

Men infoen om selve dingsene er lagret rammeverkene homeassistant/homey/whatever.

 

Jeg vil tro at instillingene for dingsene er vidt forskjellig lagret, med vidt forskjellige parametre, i homey kontra HS.

I praksis er det kanskje like kjapt og enkelt å begynne på nytt.

Med mindre det finnes ett oppdatert verktøy som gjør jobben,

Endret av NilsOF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sone skrev (På 13.5.2023 den 13.39):

Det er jeg litt usikker på selv! Men satte meg på venteliste for Homey pro før vi kjøpte leilighet. Da vi flyttet inn klarte jeg ikke å vente, så startet meg Home Assistant. Hovedgrunnen er egentlig nysgjerrighet, og at jeg ikke får EVA HAN-sensoren til å virke i Home Assistant.

Hallois. Fortsatt ikke fått Eva HAN-sensor til å fungere i HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva - Alexander skrev (2 timer siden):

Hallois. Fortsatt ikke fått Eva HAN-sensor til å fungere i HA?

Nei, dessverre. Det eneste jeg har funnet er at det ser ut som jeg har en eldre firmware (Fastvare: 0x07006550) som andre og ikke har fått til å virke med Home Assistant, men vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Så også ut som om enheten jeg fikk var brukt før, så jeg vet ikke om noen andre har sendt den tilbake tidligere. Venter på å få en Homey Pro som er på vei i posten, og prøve om den virker med den. Men vil uansett gjerne få den til å virke med Home Assistant, siden jeg ikke ser bort fra at jeg kommer til å bytte tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VikingOy skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke fulgt hele tråden, men du er selvfølgelig klar over at det er ikke nok bare å ha en AMR måler med HAN port. Du må i tillegg ha en nettleverandør som kan åpne porten og levere måledata. 

Ja, den er åpnet:) Men får ikke noe relevant data. Det eneste av data som kommer fra sensoren er at jeg har 65000A strømtrekk, noe som er rimelig feil. Den er også statisk uansett forbruk.  Og prøvd å lage sensorer ut fra guiden som ligger på EVA sine sider for Home Assistant uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone skrev (18 timer siden):

Nei, dessverre. Det eneste jeg har funnet er at det ser ut som jeg har en eldre firmware (Fastvare: 0x07006550) som andre og ikke har fått til å virke med Home Assistant, men vet ikke om dette har noe med saken å gjøre. Så også ut som om enheten jeg fikk var brukt før, så jeg vet ikke om noen andre har sendt den tilbake tidligere. Venter på å få en Homey Pro som er på vei i posten, og prøve om den virker med den. Men vil uansett gjerne få den til å virke med Home Assistant, siden jeg ikke ser bort fra at jeg kommer til å bytte tilbake.

Hvor har du kjøpt enheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sone skrev (På 27.5.2023 den 22.29):

Elektroimportøren.

Ville prøvd å gjøre en reset på enheten. Legger ved en link som viser framgangsmetoden til nettopp det. 

https://hjelp.evasmart.no/hc/no/articles/4948039372689-Eva-Måleravleser-

Fungerer det ikke med reset, så gi meg gjerne en tilbakemelding på hvordan blinkemønsteret på måleravleseren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva - Alexander skrev (På 30.5.2023 den 15.07):

Ville prøvd å gjøre en reset på enheten. Legger ved en link som viser framgangsmetoden til nettopp det. 

https://hjelp.evasmart.no/hc/no/articles/4948039372689-Eva-Måleravleser-

Fungerer det ikke med reset, så gi meg gjerne en tilbakemelding på hvordan blinkemønsteret på måleravleseren er.

Har prøvd å resette den flere ganger. Fikk akkurat min Homey Pro og har samme problem der. Legger ved et bilde av målingene den kommer med. Har ikke fått sett på mønsteret den blinker med, men kan sjekke det og.

Evahan.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sone skrev (På 3.6.2023 den 15.04):

Har prøvd å resette den flere ganger. Fikk akkurat min Homey Pro og har samme problem der. Legger ved et bilde av målingene den kommer med. Har ikke fått sett på mønsteret den blinker med, men kan sjekke det og.

Evahan.png

Kunne du sendt en mail med samme info til hei@evasmart.no og forklare problemet der? Da kan våre supportfolk se på det. 

Endret av Eva - Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.