GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Atlo/Homely alarmsystem mot HS3/4


Espen Tveit

Anbefalte innlegg

Jeg har tilfeldigvis bÄde Homely (hjemme) og Atlo (pÄ hytta). At Atlo bruker Zigbee (det gjÞr vel begge to) er ikke sÄ relevant, da det er et eget lukket nett. Tilsvarende hva Philips Hue setter opp og andre. Den eneste (?) mÄten Ä integrere med HS (eller andre ting) pÄ er da Ä fÄ et form for interface mot alarmanlegget (API).

 

Atlo har sÄvidt meg bekjent ikke dette. Litt irriterende, siden det var en av tingene de lovet Ä fÄ pÄ plass da jeg kjÞpte anlegget for ~1 Är siden. Jeg vet ikke om noen mÄte Ä integrere med Atlo pÄ, dermed mÄ man ha dobbelt opp av alt. Mens jeg irriterer meg over Ä mÄtte ha 2 sensorer oppÄ hverandre over hele huset fordi de ikke har Äpent API, sier Atlo at de er "Smarhuskompatible".

 

Homely virker litt mer oppdaterte her, og har faktisk et fungerende API (beta). Jeg har fĂ„tt beta-tilgang og har tittet litt pĂ„ det. Det er ganske greit Ă„ programmere mot. Å lage et VB-script som snakker med API'et og oppdaterer devicer, og kjĂžre det fra HS som et event, virker greit nok men en plugin ville vĂŠre betydelig bedre. Jeg har imidlertid ikke kunnskap nok til Ă„ bygge en fungerende plugin. NĂ„r HS fĂ„r native stĂžtte for Python skal jeg heller vurdere det, men C# orker jeg ikke 🙂 Kanskje noen vil bygge en, en gang. I sĂ„ fall hĂ„per jeg vedkommende gjĂžr det med Ă„pen kildekode og en fornuftig lisens pĂ„ Github slik at alle kan bidra. Jeg ville i alle fall bidratt.

 

Merk ogsÄ at APIet kun tilbyr lesing av informasjon. Man fÄr ut "alt" fra alle sensorer og selve anlegget, men man kan ikke (sÄvidt jeg har sett) kontrollere anlegget via APIet, e.g. slÄ av/pÄ alarm. Jeg forstÄr godt at terskelen for Ä tillate det er litt hÞyere enn Ä kunne lese data. Jeg vet heller ikke hvilke planer Homely har, og i hvor stor grad man kan stole pÄ at API'et forblir tilgjengelig og stabilt.

 

SĂ„ svaret blir:

 

Espen Tveit skrev (37 minutter siden):

Hei. 😄. Noen som vet om det gĂ„r Ă„ integrere Atlo (zigbee) eller Homely alarmsystem inn mot HS 3/4? 
Evt om noen har erfaring med noen av disse? 

 

Integrasjon mot Atlo virker Ă„ vĂŠre en glemmesak. Man kan integrere mot Homely, men ikke uten betydelig egen innsats og programmeringskompetanse. Og uten en plugin, blir det litt halv-shitty. Men gjennomfĂžrbart.

 

Kan ogsÄ nevne at jeg er bare sÄnn halvveis fornÞyd med Atlo, og vurderer Ä bytte til Homely ogsÄ pÄ hytta. Appen (Android) er langt under den standard jeg forventer, meldingene som kommer fra anlegget er ofte uforstÄelige, sensorene er ikke spesielt pene, og jeg har hatt masse problemer med oppsettet. Jeg har f.eks. et betjeningspanel som jeg enda ikke har klart Ä parre med sentralen, selv om jeg anser meg selv som relativt greit kompetent pÄ det Ä fÄ en Zigbee-dings til Ä registrere seg selv.

 

En liten rant pÄ slutten her:

Jeg er sÄ dritt lei av alarmselgere som ikke forstÄr hva man egentlig mener nÄr man snakker om Ä integrere med smarthus. Hadde noen pÄ dÞra her om dagen (husker ikke selskapet, helt ukjent navn), som insisterte pÄ at de var kompatible med smarthus og at de var et veldig "fremtidsrettet" system. Begrunnelsen var at de hadde en egen app (!) der du kunne se temperaturene pÄ rÞykvarslerne (...). NÄr jeg forsÞkte Ä fortelle dem at "det er fint, men jeg vil lese av alle temperaturene hvert 5 sekund, dÞgnet rundt, hele Äret. Og jeg vil integrere med mitt anlegg, slik at mitt hus gÄr i borte-modus nÄr alarmen slÄs pÄ, slik at jeg fÄr en pushmelding dersom jeg har glemt Ä skru av tÞrketrommelen." Da blir selgerne helt stille i ca 10 sekunder (lurer pÄ om de bare rebooter?), fÞr de begynner pÄ nytt Ä snakke om at de "har en app".

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

psv021 skrev (13 timer siden):

Homely virker litt mer oppdaterte her, og har faktisk et fungerende API (beta). Jeg har fĂ„tt beta-tilgang og har tittet litt pĂ„ det. Det er ganske greit Ă„ programmere mot. Å lage et VB-script som snakker med API'et og oppdaterer devicer, og kjĂžre det fra HS som et event, virker greit nok men en plugin ville vĂŠre betydelig bedre.

Woho! 😄

Kanskje noe jeg mÄ se pÄ!

 

Jeg synes Verisure er dyrt i forhold til det de faktisk leverer. De drar inn betydelig mer enn hva jeg koster dem, sÄ prisen stÄr ikke helt i forhold til det de leverer.

 

Det som holder meg tilbake er at Verisure lot seg integrere fÞr (og jeg hÄper det kommer igjen) og at jeg forelÞpig bruker den enkle av/pÄ-modul-integreringen (som forsÄvidt fungerer fint). Men Ä kunne lese direkte, og gjerne hvem som slÄr av alarmen, etc, er veldig Þnskelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Moskus skrev (8 timer siden):

Kanskje noe jeg mÄ se pÄ!

 

Ja, det hadde vĂŠrt kjekt! 🙂 (Slenger pĂ„ en oppfordring til Ă„ gjĂžre det open source og community-driven, e.g. Github og permissiv lisens, sĂ„ har jeg sagt det 😉 )
 

 

Moskus skrev (8 timer siden):

Det som holder meg tilbake er at Verisure lot seg integrere fÞr (og jeg hÄper det kommer igjen) og at jeg forelÞpig bruker den enkle av/pÄ-modul-integreringen (som forsÄvidt fungerer fint). Men Ä kunne lese direkte, og gjerne hvem som slÄr av alarmen, etc, er veldig Þnskelig.

Jeg konkluderte med at de aldri kommer tilbake, basert pÄ gut feeling og pÄ hva selgerne sier. Den gamle integreringen var vel litt hacky via scraping av Min Side, mener jeg? Anyways, jeg byttet fra Verisure. Anlegget var etter hvert blitt 8-ish Är gammelt, og det var pÄ tide.

BÄde Homely og Atlo er betydelig billigere enn Verisure. I mitt tilfelle betaler jeg mindre per mÄned med Homely enn Verisure til og med nÄr mesteparten av summen faktisk er nedbetaling av selve anlegget, som jeg da eier etter noen Är. Alle de Zigbee-sensorene (rÞyk, bevegelse, vann, sirener, etc) kan jeg da bruke fritt med f.eks. DeConz dersom Homely ikke er kult lengre om 2-3 Är.

 

SĂ„ er det alltid en diskusjon om man skal betale noe som helst til et sikkerhetsselskap, og her har jeg sikkert litt slagside etter Ă„ ha jobbet i den bransjen tidligere. Men jeg stĂ„r fast pĂ„ Ă„ overlate akkurat den biten til profesjonelle. SĂ„ kan jeg ture rundt med mine egne ting pĂ„ alt annet mindre viktig, der det ikke er kritisk at det alltid fungerer. Men integrering forventer jeg skal vĂŠre mulig i 2023. I verdens rikeste land, osv 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

@psv021  Takk for meeget godt og utfyllende svar.😊  Har Verisure i dag jeg og, og har ventet pĂ„ at integrasjonen kanskje skulle komme opp igjen, men begynner Ă„ tvile litt.  Har hatt kontakt med et par alarmselskap, (Atlo+ et til jeg ikke husker navnet pĂ„, ivrig selger som var heeelt (nesten) sikker pĂ„ at det skulle gĂ„ an Ă„ koble opp mot en smarthusstyring..đŸ€Ą)  Som du sier: De har tross alt en APP..

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

psv021 skrev (PĂ„ 28.6.2023 den 19.24):

Ja, det hadde vĂŠrt kjekt! 🙂 (Slenger pĂ„ en oppfordring til Ă„ gjĂžre det open source og community-driven, e.g. Github og permissiv lisens, sĂ„ har jeg sagt det 😉 )

Ja, jeg er blitt flinkere pĂ„ Ă„ bruke Github, sĂ„ det kommer nok til Ă„ ende der. 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 6 mĂ„neder senere...

Hvordan gÄr det rundt integrering av Homely inn i HomeSeer? Jeg er grÞnn pÄ programmering og hÄper noen som er kyndig kan lage noe...

Men jeg kan gjerne vĂŠre prĂžvekanin...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hÄper ogsÄ fortsatt pÄ at Noen(TM) tar tak og lager en plugin. Jeg kan sikkert bidra med bÄde testing og innspill, og potensielt ogsÄ en PR eller to. Men Ä starte pÄ en Plugin fra scratch, i C#, blir litt for hÞy terskel for meg akkurat nÄ. En vakker dag, osv... (Her hadde det vÊrt kjekt Ä se koden til f.eks Tibberseer. Hadde nok kommet et stykke ved Ä kopiere og tilpasse derfra. Kanskje...)

 

Hvis jeg skal beskrive et minimumsprodukt/startpunkt her, sÄ ville det vÊre sÄnn ca:

 

- Lager, initaliserer og legger til/fjerner devicer i HS4 slik at det er 1:1 med anlegget. Det blir fort en del devicer, i alle fall konkluderte jeg med det nÄr jeg laget noe i fjor.

- Etablerer og holder pÄ forbindelse til Homely via websocket.

- Oppdaterer de respektive devicer nÄr de endres i Homely.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.