Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruke smart lysbryter med nøytral uten å ha nøytral leder?


Kippy

Anbefalte innlegg

Som topic sier, er det mulig?

 

Prisforskjellen for bryter med nøytral og uten nøytral er jo hårreisende..

 

Med nøytral er mye billigere i mange tilfeller, så derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke en slik uten å ha en nøytral leder????

 

Fikk et tips om å bare bruke jord som nøytral, men ble litt skeptisk til den løsningen...

 

Hilsen en som lurer ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kippy skrev (På 2.7.2023 den 0.26):

Fikk et tips om å bare bruke jord som nøytral, men ble litt skeptisk til den løsningen...

Då vil jordfeilbrytaren falle ut momentant. Du bør nok kontakte elektriker for montasje når dette er tema i det heile tatt.

Derimot: Det finst jo versjon uten N-leiar. Kvifor ikkje bruke den?

image.thumb.png.fb5b26e65e8d1ed8b7854d0f43cc902f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornepappa skrev (2 timer siden):

Då vil jordfeilbrytaren falle ut momentant. Du bør nok kontakte elektriker for montasje når dette er tema i det heile tatt.

Derimot: Det finst jo versjon uten N-leiar. Kvifor ikkje bruke den?

image.thumb.png.fb5b26e65e8d1ed8b7854d0f43cc902f.png

Jeg e fult klar over at det finnes uten nøytral.. 

Men, grunn til at jeg lurte var at det er så stor prisforskjell på om man kjøper bryter med eller uten nøytral..

 

Og joda, en elektriker skal gjøre jobben når det eventuelt blir aktuelt, men jeg må uansett kjøpe bryter.. men, som du sier så slåes nok jordfeilbryter ut..

 

Men, takk for svar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kippy skrev (1 time siden):

Men, grunn til at jeg lurte var at det er så stor prisforskjell på om man kjøper bryter med eller uten nøytral..

Det er ikke så stor forskjell at det vil slå veldig ut, du skal jo som du sier også ha en elektriker.

F.eks. er Fibaro Dimmer 2 på salg innimellom, og den kan monteres på begge måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 minutter siden):

Det er ikke så stor forskjell at det vil slå veldig ut, du skal jo som du sier også ha en elektriker.

F.eks. er Fibaro Dimmer 2 på salg innimellom, og den kan monteres på begge måter.

Nå er det i hovedsak snakk om lysbryter fra Aqara.. 

 

Priser fra komplett i dag.:

 

Enkel bryter for nøytral, pris :: 359,-

Enkel bryter UTEN nøytral, pris :: 699,-

 

så jo det er en markant forskjell i pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo være at Aqara har så store forskjeller, men normalt har de ikke. 🙂
Med nøytral er godt under normalen, og uten nøytral er godt over. 😉 

 

(Med slike ting hender det at man får det man betaler for, og siden dimmer skal vare en stund kan det være OK å ikke gå for det absolutt billigste... ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, bjornepappa said:

Då vil jordfeilbrytaren falle ut momentant.

!00% enig i at man ikke lager jordfeil med vilje uansett størrelse.  Men ble litt usikker på den antagelsen der...  Trekker virkelig en slik bryter nok til å utløse jordfeilbryteren?  Prøvde å sjekke manualen, men den sier selvsagt nada om dette.

 

Uansett ikke noe jeg ville gjort altså.  Bare veldig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kippy skrev (På 4.7.2023 den 12.34):

Nå er det i hovedsak snakk om lysbryter fra Aqara.. 

 

Priser fra komplett i dag.:

 

Enkel bryter for nøytral, pris :: 359,-

Enkel bryter UTEN nøytral, pris :: 699,-

 

så jo det er en markant forskjell i pris..

 

No er prisen hos Kjell & Co uten N-leiar 429 kr. Som alt anna kan det vere lurt å sjekke pris fleire plassar. Dette tilsvarer 70 kr meir enn prisen du fant for versjonen med N-leiar.

Når Aqara lagar to versjonar så er det nok for ein grunn. F.eks Fibaro Dimmer 2 er i éin versjon som kan brukast på begge måtar.

 

Edit: 379 kr hos Proshop, prisforskjellen er nede i 20 kr.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.