Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

APN innstillinger for Telia / Chilimobil for å få tilgang til tjenester fra Internet?


Teknor

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med bruk av Chilimobil (Telia) hyttebredbånd? Vurderer å flytte fra Talkmore (Telenor) til Chilimobil (Teila) på hytta, hvilke endringer skal jeg gjøre i APN innstillingene på routeren? Da jeg gjorde sist bytte var det skikkelig hodebry å få tak i riktig APN adresse for å nå tjenestene jeg åpnet/videresendte i routeren. Har sendt forespørsel til kundeservice, men erfaringmessig er ikke alltid den informasjonen pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker @ArnsteinL . Kundeservice hos Chili mener det skal stå "teila" og henviser til generelle telefoninnstillinger noe jeg tror ikke er korrekt og ikke gir public IP.

 

Uansett, da har jeg i hvertfall to alternativer å teste. 

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Siden jeg sliter litt med det samme så henger jeg meg på denne tråden i stedet for å lage en ny.

  

DeVille skrev (På 22.11.2023 den 8.33):

Jeg har prøvd litt med å åpne porter og sette opp VPN på routeren på hytta, men jeg fikk det ikke til. Hørte at ved mobilt bredbånd (som er det jeg har på hytta) så har Telia sin egen brannmur (og muligens NATing) i tillegg, og noen mente man måtte endre APN også, og da gav jeg opp.

 

Jeg har en eldre Telenor 4G ruter med Chili SIM-kort. Der den står er der litt lugubre nettforhold men den gjør jobben helt greit, dvs. jeg har tilgang til internet og jeg har en RPi-400 stående der og den får jeg kontakt med vha VNC fra utsiden så nettet er, om ikke veldig raskt så i alle fall helt oppegående.

 

Jeg har prøvd å åpne en del porter i ruteren men får ikke liv i noen av de...

yxzA3f1h0OBUZ0WA.png.b715f5fa1fa5db33e0ba6a900a9a823e.png

 

På bakgrunn av spørsmål i denne og en annen tråd stilte jeg spørsmål til Chili support om åpning av porter i ruteren og svaret var slik:

Sitat

Hei!

Takk for at du tar kontakt :)

Vi har ingen begrensinger fra vår side mot å bruke SIM-kort i Telenor-ruter. Dersom du har flere spørsmål så er det bare til å ta kontakt her på e-post eller på telefon.

Ønsker deg en fin dag videre :)

Med vennlig hilsen
Therese B. - Chilimobil Kundeservice
TLF: 91502445 | E-post: [email protected]

 

De svarer ikke på åpning av porter og dermed tenker jeg at svaret kommer fra "førstelinje support", altså de som tar unna de fleste og enkleste sakene.

 

Noen som har fått liv i åpne porter som i eksempelet mitt her? Både ssh og mqtt hadde vært super å få liv i, VPN er ikke så viktig så lenge jeg har VNC oppegående men VPN kunne vel løst både ssh og mqtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forståelse (som over) er at både Telia og Telenor opererer med to ulike APN adresser, hvor den ene er for "massene" som gir begrenset tilgang inn, og en er for "nerdene".

 

Jeg har også Chili og det fungerer utmerket. Kan åpne de portene jeg vil for å få tilgang. Se under. På min router kan jeg ha flere profiler, og velge hvilken av den jeg har aktivert. Husk derfor å aktivere den som du trenger.

 

På min (10 år gamle) Huawei router:

 

image.png.f9a77900db0458103bb33f538e014dd9.png

 

image.png.dd5c681b299ae21c54da7c73b2ebce8b.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (8 minutter siden):

vpn.telia.no løser nok problemet ditt. Om du tar risken får du vurdere, ingenting er risikofritt 😉

Bare pingler som ikke våger men nå har jeg hatt meg i alle fall 3 9-mils turer fordi disse sakene har feilet allerede...

 

Men bare MÅTTE prøve og det funket fint. Nå har jeg OpenVPN og MQTT oppe og gå hjemmefra men ssh ville ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling med Ice for to-tre år tilbake. Fasiten fra deres tekniske support var at Ice og de fleste mobiloperatører ikke har tilstrekkelig offentlige IP-adresser tilgjengelig til å dekke alle mobile enheter (eller trådløse routere) og enhetene derfor i praksis deler eksternt tilgjengelige IP-er, og operatøren deretter NAT-er dette til enhetene i deres eget nett. Kalles CG-NAT. De kunne ikke garantere meg annet enn at min IP ikke var delt med andre enheter på samme mast som min. Derfor vil det ikke fungere med tilkobling fra internett og inn til IP, for uten kontekst av en forespørsel fra den mobile enheten så vet ikke operatør hvilken interne IP den skal rute forespørselen til. Ekstern IP kunne også endres ganske ofte. Jeg kunne betale ekstra månedlig for at de skulle reserver IP til meg. En skulle tro IPv6 endrer dette, så mulig dette fungerer annerledes nå. Eller kanskje vpn.telia.no er et APN hvor IP ikke deles på dette viset?

Endret av kristianml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
On 24/11/2023 at 12:32, kristianml said:

Jeg hadde samme problemstilling med Ice for to-tre år tilbake. Fasiten fra deres tekniske support var at Ice og de fleste mobiloperatører ikke har tilstrekkelig offentlige IP-adresser tilgjengelig til å dekke alle mobile enheter (eller trådløse routere) og enhetene derfor i praksis deler eksternt tilgjengelige IP-er, og operatøren deretter NAT-er dette til enhetene i deres eget nett. Kalles CG-NAT. De kunne ikke garantere meg annet enn at min IP ikke var delt med andre enheter på samme mast som min. Derfor vil det ikke fungere med tilkobling fra internett og inn til IP, for uten kontekst av en forespørsel fra den mobile enheten så vet ikke operatør hvilken interne IP den skal rute forespørselen til. Ekstern IP kunne også endres ganske ofte. Jeg kunne betale ekstra månedlig for at de skulle reserver IP til meg. En skulle tro IPv6 endrer dette, så mulig dette fungerer annerledes nå. Eller kanskje vpn.telia.no er et APN hvor IP ikke deles på dette viset?

For å svare på denne til senere så får du IPv4 uten CG-NAT på 

 

vpn.telia.no (Telia)
internet.public (Telenor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.