Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Matter?


Counterpointer

Spørsmål

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
MrE skrev (14 timer siden):

1: Nei

2: Nei

3: Har du smarthus idag og isåfall har du z-wave, zigbee eller noe annet?

Om du ikke har, finnes den i wifi-utførelse.

Men alt i alt, en god termostat for z-wave.

Takk. Dette er i en hytte som skal bli smart. Ønsker en stabil og enkel løsning som er utbyggbar, det er derfor jeg lurer på om jeg bør satse på utstyr som er Matter godkjent.

Hub blir muligens Futurehome 2 som har grei pris gjennom Tibber og virker en del enklere enn Home Assistant som blir mer fleksibel men krever sitt av programering mm.

 

Futurehome 2 har jo både z-wawe og Ziggbee så sånn sett er termostat grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kim123 skrev (7 timer siden):

Brukt den selv på hytten i 2 ish år og hjemme med home Assistant og det funker fint. Home Assistant har kommet seg veldig mye på automatisering og brukervennlighet, så absolutt noe å vurdere 

Vurderer det absolutt, men HA krever både tid og kompetanse. Tror fort det kan bli mer utfordrende enn et enklere alternativ, selv om HA definitivt har mest muligheter. Bare tanken på programering skremmer meg en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
eisa01 skrev (9 timer siden):

Tror ikke man trenger noe "programmering" om man kjøper HA Yellow?
https://www.home-assistant.io/yellow/

Dette var interresant 👍🏼 Var ikke klar over at en slik fantes.

 

Det er vel fremdeles noe programering av oppsett som må gjøres? Men det vil vel gjelde alle hubber.

 

Er det best å handle fra USA eller DK?

Ser ikke ut som noen selger i Norge, men vi er vel mikro marked.

 

Det står «Yellow Kit with Power-over-Ethernet
Some assembly required! This kit supports Power-over-Ethernet (PoE) but is otherwise almost the same as the flagship version. Without the Raspberry Pi Compute Module 4. »

 

Her er jeg så grønn at jeg ikke vet hva power over Ethernet betyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må man ikke gjøre «programmering» på alle andre bokser også? 
 

hva skal trådstarter gjøre? Er det kun varmestyring? Skal det kjøres automasjoner? Kanskje wifi termostater kan være noe for trådstarter dersom alt sånn er skummelt å ta i. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kim123 skrev (1 time siden):

Må man ikke gjøre «programmering» på alle andre bokser også? 
 

hva skal trådstarter gjøre? Er det kun varmestyring? Skal det kjøres automasjoner? Kanskje wifi termostater kan være noe for trådstarter dersom alt sånn er skummelt å ta i. 

😂 skjønner at du kan tenke slik, men så ille er det ikke. Oppsøker tross alt et hjemmeautomasjonsforum 👍🏼

 

Ønsker å finne en mellomvei som kan være både stabil, brukervennlig og samtidig ha noen muligheter.

Hjemme er det både pulsmåler og Sensibo styring av varmepumper. Elbiladere har smartstyring koblet mot hovedsikring og har lys som har sensorer. Har også kontakter som er knyttet til Internett og app. Bilene våre overvåkes sv bilens app med mange muligheter. Hjemme er det ikke noen hub, hadde en Ikea trådløs, men den krasjet og ble tatt ned.

 

På hytta vil jeg ha styring av varme og vvb, et par kameraer utvendig, temperatursensor og hvertfall noe lys. Det blir antagelig Ice router der som gir Internett.

Hytta ligger litt over tretti mil hjemmefra så overvåking og stabilitet er første pri.

 

Så totalt sett kan jeg sikkert klare en del og det er mye å finne på nett av info, men forum med erfarne brukere gir etter min mening veldig god info og hjelp. Finnes utrolig mange flinke folk der ute 👍🏼

 

Håper dette avklarte litt for både deg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal du ha "set it and forget it" (men som ikke gir for mye mulighet for mer avansert automason), så er nevnte FutureHome et utmerket sted å begynne. Homey kan være et godt alternativ, men det kan også HomeSeer (f.eks. Pi-versjonen) og Home Assistant.

 

Jeg liker HomeSeer, mye fordi det er veldig konfigurerbart, og det har gått i årevis uten problemer. Her i huset må automasjonen virke, ellers går vi nærmest under. 😛 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, futurehome er nok tingen for deg, eneste her er at du er avhengig av skyen. Det er litt annerledes med lokale løsninger, men da må man åpne porter i router og ha kontroll på sikkerheten, noe home assistant og sikkert homeseer fikser ganske enkelt (homeseer tror jeg). Tror de fleste her inne går for home assistant og homeseer grunnet fleksibilitetene, og i teorien kan gjøre alt.

 

Vet ikke om ICE har kommet seg de siste årene, men det ble skrotet hos oss. Virket helt ok helt til feriene(høst/vinter osv) kom, da streiket det fullstendig.

 

Som nevnt, har home assistant på hytten for styring av varmtvannsbereder, 2 termostater, og 2 mill ovner over wifi, samt en ute føler. Ikke noen særlige automasjoner, men kun smågreier som varslinger hvis vvb står på og varmen er skrudd av, nattefrost og frostalarm innvendig hvis det skulle skje. 

Har kjørt på en gammel rasberry pi i rundt 2 år, fungert fint for vårt bruk, stabilt som bare det. Har ca 3,5 timers kjøretid. 

 

Når det gjelder kamera er det masse å velge mellom. Jeg gikk for Tapo sine C200, de er billige, rundt 300-400kr, ok bilde, og veldig stabile. Har de på innsiden av ruten og kan rotere dem, anbefales hvis du er på jakt etter et billig, men bra kamera. 

Endret av Kim123
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (9 timer siden):

Skal du ha "set it and forget it" (men som ikke gir for mye mulighet for mer avansert automason), så er nevnte FutureHome et utmerket sted å begynne. Homey kan være et godt alternativ, men det kan også HomeSeer (f.eks. Pi-versjonen) og Home Assistant.

 

Jeg liker HomeSeer, mye fordi det er veldig konfigurerbart, og det har gått i årevis uten problemer. Her i huset må automasjonen virke, ellers går vi nærmest under. 😛 

Kan se ut som det blir et første steg med Futurehome 2, under tusen gjør at det er verd et forsøk og skulle lysten på automasjoner ta overhånd kan den byttes ut uten at det er noen ekstrem kostnad.

 

Siden dette er på hytte er fjernstyring viktigere enn avanserte automasjoner.

Men jeg kan godt like at ting er automatisk og noen muligheter er det vel i Futurehome ll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kim123 skrev (13 timer siden):

Ja, futurehome er nok tingen for deg, eneste her er at du er avhengig av skyen. Det er litt annerledes med lokale løsninger, men da må man åpne porter i router og ha kontroll på sikkerheten, noe home assistant og sikkert homeseer fikser ganske enkelt (homeseer tror jeg). Tror de fleste her inne går for home assistant og homeseer grunnet fleksibilitetene, og i teorien kan gjøre alt.

 

Vet ikke om ICE har kommet seg de siste årene, men det ble skrotet hos oss. Virket helt ok helt til feriene(høst/vinter osv) kom, da streiket det fullstendig.

 

Som nevnt, har home assistant på hytten for styring av varmtvannsbereder, 2 termostater, og 2 mill ovner over wifi, samt en ute føler. Ikke noen særlige automasjoner, men kun smågreier som varslinger hvis vvb står på og varmen er skrudd av, nattefrost og frostalarm innvendig hvis det skulle skje. 

Har kjørt på en gammel rasberry pi i rundt 2 år, fungert fint for vårt bruk, stabilt som bare det. Har ca 3,5 timers kjøretid. 

 

Når det gjelder kamera er det masse å velge mellom. Jeg gikk for Tapo sine C200, de er billige, rundt 300-400kr, ok bilde, og veldig stabile. Har de på innsiden av ruten og kan rotere dem, anbefales hvis du er på jakt etter et billig, men bra kamera. 

Gode punkter 👍🏼

 

Sikkerhet lokalt er veldig god, med en fastboende lokal nabo som følger med på alt 😃 (og få turister). Men du mener sikkert internettsikkerhet, det kan jeg for lite om til å si noe sikkert. Oppretter jeg ikke et passordsikret wifinettverk på Ice router og så kobler jeg Futurehome til den?

 

Det er også lite hytter/folk i nærheten så om det er høytid så blir nok ikke nettet så veldig belastet. Har grei 5G dekning også så det finnes alternativer om Ice ikke leverer. Har også fiber mulighet klart i veggen, men de er litt dyre for denne bruken.

 

Fint med anbefaling på kamera 😃 Tapo har jeg en dings fra hjemme som alltid virker. 3-400 er jo veldig billig. Har egentlig tenkt Eufy Cam 3 i en pakke, men den er jo ca ti ganger prisen.

 

Ditt hytteopplegg kunne passet meg også. Vi får se om jeg får blod på tann og må ha HA etterhvert. 

Endret av Counterpointer
Oppklaring/tydeliggjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.