Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Windows update virus?


Einar

Anbefalte innlegg

Ja, jeg begynner å anse Update som virus. Den sørger for at rett som det er så virker ingenting. Så må jeg inn på HS PC'n og starte deCONZ. Og det fortivlte er at dette har en tendens til å skje når jeg er på jobbreise, hytta e.l. Selv om den aktuelle PC'n ikke har annet å bedrive enn å kjøre HS så vil jo et høl i Windows kunne bruke den som en gateway inn på mine andre PC'er. Så oppdateringer, ja takk. Men jeg vil veldig gjerne bestemme når.  Forøvrig kjører HS og deCONZ på samme maskin.
Jeg fant referanse til Windows Update MiniTool i HomeSeer-skolen #2: Oppsett. Men etter å ha installert det ser jeg at brukerveiledningen ( Video ) er 7 år gammel! Så er dette noe å satse på? Og hvordan bruke den? Gå inn og sjekke med jevne mellomrom, f.eks. når en annen PC maser om å oppdatere? 

Jeg kjørte tidligere HS på Linux, og lurer nå på om ikke det var et bedre valg. Jeg kommer fra en PLS verden, så det er mulig jeg er for kravstor. Men her er det vel ikke snakk om WAF, men General Acceptance Factor.
Jeg har prøvd søkefunksjonen, men ikke funnet noen veiledning rundt dette.
Hva gjør dere, og hvordan?

Og er det noen måte å få deCONZ raskt opp og gå etter en restart?
Den må bygge hele mesh nettet på nytt og det kan ta en dag eller mer før dimmebrytere er oppe og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (2 timer siden):

Hvorfor slår du ikke av automatisk oppdatering og omstart? Jeg har kun varsling på, og oppdaterer når det passer meg.

Fordi jeg ikke vet hvordan jeg kan gjøre det! Jeg kan be Windows å utsette intil 35 dager. Men kan ikke se jeg får noe varsel. Og må stille inn dette etter hver oppdatering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppdatere jevnlig er ganske fundamentalt, så jeg er enig med deg i at det må gjøres.

 

Jeg bruker Startup Delayer, som fungerer ganske greit, i alle fall for DeConz samt en del andre ting jeg har autostart på. Da kan jeg også sørge for at DeConz starter og får noen sekunder på seg før HS blir startet, slik at de ikke begynner å krangle om port 80 og slikt. I det siste har jeg riktig nok hatt problemer med at Startup Delayer ber om admin-bekreftelse før HS starter, og har ikke funnet helt ut av det. Men oppstart av DeConz er null problem. Du kan jo ta en kikk på den og se om det funker for deg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (4 timer siden):

Jeg kan høre med en IT-fyr hos oss som har permanent fått stoppet Windows Update på Win11 på en maskin som alltid  må være på, men han er enda i pappaperm. Det er noen muligheter med gpedit, etc.

Det som hadde vært helt topp er om HS kunne tenne en lampe når windows er verpesjuk for å få lov å installere oppdatering.
Eller sender en push til telefonen.
Fint om du snakker med han ja. Det går jo an å ha et månedlig rituale med å sjekke HS PC'n for ventende oppdatering. I mitt tilfelle har jeg skjerm, tastatur og mus på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, hos meg oppdaterer den, men venter med å restarte til jeg trykker restart. Får varsel om at omstart er nødvendig nede i høyre hjørne.

Kan gå lang lang tid før jeg restarter, og ingen mas om å trykke utsett o.l

Tror bare det er denne jeg har huket av:

 

image.thumb.png.7fbb40aa3b1965468f543ebd2821e721.pngimage.thumb.png.2ce768cf32753fbe87febd5ce2167ccc.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.