Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Server / pc


Rune L2

Anbefalte innlegg

Rune L2 skrev (46 minutter siden):

Jeg har kjørt Homeseer og BlueIris på en eldre gaming pc i mange år.

Opplever nå att den begynner å bli for treg og Blue Iris stopper opp.

 

 

Har nå i7-4710HQ @ 2,5GHZ

8GB 

Win 10. 22H2

 

Hvilken PC / Server bør jeg kjøpe?

 

Jeg kjenner ikke til BlueIris, og er heller ikke godt kjent med HS, men; 
8 GB RAM er ikke veldig mye for en Windows-maskin. Det kan være et alternativ å utvide RAM om det er plass, evt. bytte til større brikker. Det ville ikke overraske meg om maskinen din støtter 64 GB, men 32 GB burde holde lenge.
Jeg vet heller ikke hva slags disk du har, men om du har en tradisjonell HDD kan du oppnå mye med å bytte til en SSD. Da vil maskinen også bruke mindre strøm, samt at den blir mer stillegående.

Det er gjerne billigere enn å bytte til ny maskin.

Og så har jeg aldri vært spes fan av Windows som server-OS, jeg ville nok ha valgt en linux-variant som f.eks. Ubuntu Server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjører Blue Iris på en eldre server med 6(?) Xeonkjerner med samme frekvens som i7'en din og 16GB Ram.

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg mer RAM i den serveren (men siden den er såpass gammel orker jeg ikke kjøpe - da kjøper jeg heller en nyere server 🙂 ), men merker allerede på 3 kamera at cpu-bruk stiger ganske greit om det er mye som trigger samtidig, så får du tak i en nyere CPU tror jeg du kommer langt.
 

På ipcamtalk står det litt om valg av hardware, og oppfordringen om å kjøpe brukt tenker jeg står seg bra 🙂
Jeg har en Lenovo P700 workstation her som jeg vurderer å flytte Blue Iris over til, og tenker at får du tak i en slik eller tilsvarende, f.eks HP Elitedesk kommer du veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (På 7.9.2023 den 11.50):

Og så har jeg aldri vært spes fan av Windows som server-OS, jeg ville nok ha valgt en linux-variant som f.eks. Ubuntu Server.

Definitivt enig men Blue Iris er et meget godt program og dessverre kun Windows... (tips om reelle Blue Iris alternativer for Linux mottas med takk).

 

Jeg har Blue Iris på en egen Gigabyte Brix med Intel i7 10710u prosessor, 512 GB SSD, 2 x 16 GB RAM. Med 7 stk HD kamera ligger CPU last på 60-70% kontinuerlig så det er der en trenger kreftene, alt annet hjemmeautomasjongreier er beskjedent i sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frigate er veldig bra, men mangler ganske mye av forensic-delen til Blue Iris. Jeg bruker begge p.t. siden Frigate støttet Coral for AI-deteksjon lenge før Blue Iris / Code Project kom i gang med det, og jeg kunne trigge Blue Iris fra Frigate via Node Red. Nå kom det støtte for Coral i Code Project AI nylig, og når det har modnet litt kommer jeg nok til å avvikle Frigate. Tror jeg. 🙂 

 

Hvis man absolutt vil unngå Windows er Frigate et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.