Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-TEMP2 spiser batteri


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Jeg har en Z-TEMP2 jeg bruker som "termostat" på soverommet, og den regelrett spiser batterier!

 

Denne bruker 3 stk AA batterier, og jeg  har brukt den som temperaturmåler et års tid - men nå har jeg tatt den i bruk til å styre varmen der inne, og da blir det litt mer kritisk.

 

Jeg Satte inn nye batterier den 20.10, og da forsøkte jeg meg samtidig på å sette ned en god del funksjonalitet, sånn som å sette kortere tid at temp vises etter deteksjon av bevegelse, lysstyrke på display satt ned til 20%, lengre rapporteringsintervall, kortere visetid etter deteksjon osv. - Men neida, siden 20.10 har den brukt 40% av batteriet.

 

Noen som har noe tips eller erfaring her? Produktet er jo helt ubrukelig hvis du må bytte batterier 1 gang pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette, men et spørsmål som melder seg er om du har andre Z-waveenheter i nærheten? Om en slik enhet står nokså alene i nettverket, dvs. uten andre "likesinnede" enheter i nærheten som kan bygge et stabilt mesh-nettverk kan den gjerne bruke en del mer batteri enn normalt pga ressursbruk til kommunikasjon med sentralen. Det kan muligens være verd et forsøk å sette i en Z-wave wallplug så nært termostaten som mulig for å se om det kan hjelpe. Da vil etter det jeg det jeg forstår wallpluggen ta seg av den mest energikrevende kommunikasjonen mens termostaten kun trenger å kommunisere med wallpluggen.

 

Andre får korrigere meg om jeg farer med løgn og fanteri her, dette er kun mitt råd basert på min forståelse av hvordan Z-Wave (og ZigBee) fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (1 time siden):

Hei,
Jeg har brukt denne på samme måte som deg, måtte skru av bevegelse sensoren, etter det har den holdt på batteriet i over ett år nå, og rapporterer nå 80%

Parameter 7 (proximity sensor) "off"

 

Så da ser du aldri displayet? 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker du den til å styre temperaturen? Selv har jeg assosiert den til en veggplugg hvor en dum panelovn er tilkoblet. Så styrer Z-Temp2 om panelovnen skal være på eller ei, og dermed regulerer temperaturen.

 

Z-Temp2 kan bl.a konfigureres til å bare sende nye tilstander til en veggplugg (bare hver gang ovnen skal skrus på eller av) eller om den skal sende samme tilstand igjen og igjen. I så fall vil den bruke langt mer energi. 
 

Så jeg tenker du bør sjekke hvordan Z-Temp2 er konfigurert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere av disse og har ikke hatt noen store issues med batterilevetid, i alle fall ikke noe i nærheten av det du beskriver, men jeg har måttet skifte et par ganger pr. år på de som er mest aktive.
På en av dem har jeg eksperimentert med å delvis maskere bevegelsessensoren slik at den ikke slår på displayet bare noen er i samme rom, men bare når noen er ganske nær. Etter litt eksperimentering med matt tape på sensoren fikk jeg til en passelig sensitivitet.

Ellers finnes det vel også en DC adapter fra Heatit som tar 12-24 V input, hvis du har mulighet til å legge strøm fram til enheten.
https://heatit.com/produkt/10216/heatit-z-temp2-dc-adapter

 

På en annen type termostat, et eldre design, som jeg brukte tidligere hendte det noen få ganger at enheten mistet fullstendig kontakt med pluggene den skulle styre og da gikk den tom for batteri i løpet av noen timer siden den tydeligvis fortsatte å sende kommandoer kontinuerlig uten å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinHJ skrev (På 7.11.2023 den 23.39):

Hvordan bruker du den til å styre temperaturen? Selv har jeg assosiert den til en veggplugg hvor en dum panelovn er tilkoblet. Så styrer Z-Temp2 om panelovnen skal være på eller ei, og dermed regulerer temperaturen.

 

Z-Temp2 kan bl.a konfigureres til å bare sende nye tilstander til en veggplugg (bare hver gang ovnen skal skrus på eller av) eller om den skal sende samme tilstand igjen og igjen. I så fall vil den bruke langt mer energi. 
 

Så jeg tenker du bør sjekke hvordan Z-Temp2 er konfigurert. 

 

Den sender temperatur til Homeseer hver gang temperaturen endrer seg, og så har jeg en event der som slår av/på over under ønsket temperaturområde.

Det burde da absolutt være innenfor at den skal sende når temperaturen endrer seg? - Har sjekket loggen, og ser ut som det skjer med 30min-3t mellomrom.

JxxxIxxx skrev (21 timer siden):

Ellers finnes det vel også en DC adapter fra Heatit som tar 12-24 V input, hvis du har mulighet til å legge strøm fram til enheten.
https://heatit.com/produkt/10216/heatit-z-temp2-dc-adapter

Ja den kunne jo vært noe - men den får vel bare ~4.5V fra batteriene, så tenker det er enkelt å lage noe selv med en gammel mobillader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, kjetilkl said:

 

Den sender temperatur til Homeseer hver gang temperaturen endrer seg, og så har jeg en event der som slår av/på over under ønsket temperaturområde.

Det burde da absolutt være innenfor at den skal sende når temperaturen endrer seg? - Har sjekket loggen, og ser ut som det skjer med 30min-3t mellomrom.

Hvis du bruker events som termostat i stedet for å bruke den innebygde termostaten og direkte assosiasjoner til pluggen så er det enda mindre grunn til at dem skulle dra mye strøm, tror jeg.

Jeg hadde tidligere satt opp flere av disse til å styre plugger på dumme ovner med direkte assosiasjon mellom Z-TEMP2 og pluggene, og de fungerte stort sett helt greit i et par års tid. Jeg har siden byttet til Mill Gen3 ovner og bruker nå Z-TEMP2 bare som "informasjonspanel" og som lokalt kontrollpanel for å styre Millovnenes setpoint manuelt ved behov.

 

42 minutes ago, kjetilkl said:

Ja den kunne jo vært noe - men den får vel bare ~4.5V fra batteriene, så tenker det er enkelt å lage noe selv med en gammel mobillader....

Det stemmer nok at det er ganske enkelt å koble inn strømlederne fra en USB-kabel direkte til batteriholder-polene, det burde fungere.

Endret av JxxxIxxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, JxxxIxxx said:

Jeg hadde tidligere satt opp flere av disse til å styre plugger på dumme ovner med direkte assosiasjon mellom Z-TEMP2 og pluggene, og de fungerte stort sett helt greit i et par års tid.

Har du hatt problemer med at du mister kontakten med Z-Temp2-termostatene? Jeg har fire av de. Og på alle sammen har jeg hatt problemer med at termostaten bare slutter å kommunisere, både med Home Assistant og med veggpluggen. Virker som at Z-Wave-interfacet henger seg opp eller noe. Merker det først når rommet enten har blitt veldig varmt eller veldig kaldt, fordi veggpluggen blir stående i tilstanden den sist fikk beskjed om å være i. Må ta ut og inn batterier for å restarte termostaten. Skjer med noen ukers/måneders mellomrom, men har vel skjedd en 10-15 ganger til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ØysteinHJ said:

Har du hatt problemer med at du mister kontakten med Z-Temp2-termostatene? Jeg har fire av de. Og på alle sammen har jeg hatt problemer med at termostaten bare slutter å kommunisere, både med Home Assistant og med veggpluggen. Virker som at Z-Wave-interfacet henger seg opp eller noe. Merker det først når rommet enten har blitt veldig varmt eller veldig kaldt, fordi veggpluggen blir stående i tilstanden den sist fikk beskjed om å være i. Må ta ut og inn batterier for å restarte termostaten. Skjer med noen ukers/måneders mellomrom, men har vel skjedd en 10-15 ganger til sammen. 

Kan ikke si at jeg har merket dette som noe problem. Tror kanskje jeg kan huske at det har skjedd en gang med en av dem, men da tror jeg det var relatert til at det begynte å blir dårlig batteri. Jeg bruker dem forøvrig ikke med HA, men med Homeseer (HS3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
OlavT skrev (På 10.11.2023 den 19.21):

 

Da hadde jeg heller byttet til en ovn med innebygget smart-termostat.

 

Termostat i ovnen er egentlig ikke spesielt velegnet da den i liten grad måler temperaturen der det trengs, nemlig der brukeren eller hva man skal kalle det oppholder seg og opplever temperaturen. Mine termostatovner har jeg satt til 26 grader, og så styres ovnene av eksterne termostater. Dermed blir den innebygde termostaten mer som en sikring mot overoppheting...

Ang termostaten hos trådstarter: har du flere slike termostater så kan du jo forsøke å kryssbytte med noen av de andre for om mulig å utelukke feil på enheten. Og; brukte termostaten like mye batteri før bruksendringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, storeulv said:

 

Termostat i ovnen er egentlig ikke spesielt velegnet da den i liten grad måler temperaturen der det trengs, nemlig der brukeren eller hva man skal kalle det oppholder seg og opplever temperaturen. Mine termostatovner har jeg satt til 26 grader, og så styres ovnene av eksterne termostater. Dermed blir den innebygde termostaten mer som en sikring mot overoppheting...

Ang termostaten hos trådstarter: har du flere slike termostater så kan du jo forsøke å kryssbytte med noen av de andre for om mulig å utelukke feil på enheten. Og; brukte termostaten like mye batteri før bruksendringen?

 

Jeg har flere Mill Gen 3 panelovner på hytta og jeg synes det fungerer meget bra med de innebygde termostatene i ovnene. De har også mulighet for å regulere effekten trinnløst. For eksempel kan en 1000 Watt ovn gjerne stå å varme jevnt på 650 Watt om det er så mye som skal til for å holde varmen (de bruker en PID regulator). Da får en en mye jevnere temperatur enn om en skulle slå de av / på med noen styring.

11 hours ago, kjetilkl said:

 

Ja du tenker det løser problemet med at Z-Temp2 spiser batterier? 🙂

 

Ja, for da trenger du ikke Z-Temp2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kjetilkl said:

 

Hvis jeg ikke skal bruke den her, så vil jeg jo bruke den et annet sted - og problemet gjenstår?

 

Hvor mye strøm den bruker koker nok ned til hvor aktiv den er. Kan sikkert konfigureres med diverse parametre. Dimme ned display, øke raport-intervaller etc. Mulig at den bruker mer strøm om den er langt unna andre Z-Wave enheter som kan rute trafikken. Selv unngår jeg enheter som går på batteri så langt det lar seg gjøre.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (14 timer siden):

 

Hvor mye strøm den bruker koker nok ned til hvor aktiv den er. Kan sikkert konfigureres med diverse parametre. Dimme ned display, øke raport-intervaller etc. Mulig at den bruker mer strøm om den er langt unna andre Z-Wave enheter som kan rute trafikken. Selv unngår jeg enheter som går på batteri så langt det lar seg gjøre.

Jepp, og som nevnt tidligere har jeg dimmet display til 20%, satt bevegelsesdetektoren til maks 1 gang pr minutt (jeg er jo der uansett bare om natta), og den rapporterer kun temperatur når det er en viss endring (den rapporterer nå med ca med 0,5-3t mellomrom hvis jeg ikke husker feil) - Den står også 5 meter unna Zsticken på andre sdien av en vegg, og har også en fibaro wallplug på ovnen den kontrollerer 3 meter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Siggi skrev (På 23.11.2023 den 13.30):

Har også hatt samme problem med mine. Løsningen for meg, var å fjerne dem fra nettverket og legge dem til på nytt. Dette var etter tips fra Tronika/HeatIt.

Ah! Det skal jeg teste - nå har jeg egentlig løst det med en slik men 🙂 

https://www.power.no/hjem/sesong/jul/julebelysning/tilbehoer-til-lysslynger/kulz-usb-batteriadapter-2-aa/p-1062988/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.