Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Smart implant med litt "rare" målinger.


Decibel

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje ikke helt innen "klimakontroll", men jeg fant ikke noe annet sted som passet bedre 😉
Saken er den at jeg bruker en Fibaro Smart implant til å overvåke en Jacuzzi. I flere måneder har dette fungert smertefritt og nøyaktig.

 

Men for  noen dager siden valgte jeg å bytte ut min Z-wave USB-dongle, og da måtte jeg selvfølgelig inkludere Smart Implant på nytt.

Det ble ikke gjort noen endringer verken på Jacuzzien eller sensoren, og jeg tror også innstillingene skal være de samme. Men sikker er jeg ikke.

 

Det som er problemet er at målingene "hopper og spretter" mer enn de gjorde før!

Dersom man ser på grafen under, så ser man at grafen gjør et byks rett etter klokken 10. Dette stemmer med  tidspunktet der varmepumpen slår inn. Men varmepumpen er ikke kraftig nok til å varme vannet 2 grader på noen få minutter! Resten av stigningen frem mot kl 18 ser mer normale ut, men dette hoppet kl 10 er altså helt uforståelig, og ikke noe jeg opplevde tidligere. I tillegg så ser det ut somm om temperaturen holder seg nesten konstant etter kl 18, noe som ikke stemmer siden varmepumpen skrudde seg av omtrent da. Tidligere kunne man se ganske markant når temperaturen begynte å synke.
Sirkulasjonspumpen går med konstant hastighet, så det er sannsynligvis ikke der feilen ligger.

"Ujevnhetene" klokken 6 og 18 skyldes for øvrig at pumpene starter for fullt i noen minutter for å kjøre et  rense-program, noe jeg også opplevde tidligere.

 

Men  er det noen som kan forklare hoppet rett før klokken 11?

Ute_Vanntemperatur_full.png.0216a6676b23fa8eb74bc14856e129af.png 

Endret av Decibel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (23 timer siden):

Men varmepumpen er ikke kraftig nok til å varme vannet 2 grader på noen få minutter!

Kan det være at sensoren står i vannstrømmen fra varmepumpen? I mitt 28m3 basseng merkes varmepumpen godt i alle fall 1 meter fra innløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren står på røret som går fra bassenget og ut til varmepumpen, og sensoren har vært den samme hele tiden. Men ellers 2 gode ideer.

Problemet løste seg når jeg resatte implante'n, og satte opp alt på nytt. Nå er den stabil og fin igjen 🙂

 

Endret av Decibel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en ny graf som viser litt hva som er problemet. Den blå viser temperaturen, og den grønne viser strømforbruket. Tidligere pleide man veldig tydelig å se at temperaturen gikk oppover med en gang man begynte å varme. Men nå virker det som om dette er mer vilkårlig. Man ser f.eks kl 10 at varmeren går på, men det skjer ikke noe med temperaturen før klokken er nærmere  14. Og litt etter kl 16 så raser temperaturen oppover uten at varmen står på.  Det hele er veldig merkelig.

 

Nå vil sikkert noen si at det bare er å teste en annen sensor, eller legge til fibaroen på nytt.  Problemet er bare det at det  hele ligger litt kronglete til, og jeg hadde håpet å kunne være sikret å finne riktig feil når jeg først legger meg ute i snøen...

Jeg har derfor gått over alle parameterne, og der ser alt riktig ut.  Men kan en defekt sensor likevel fungere godt nok til å måle temperaturen "sånn ca" ? 

Ute_Vanntemperatur_full (1).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.