Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox - omlegging fra IPv4 til IPv6


RVM

Anbefalte innlegg

Jeg har internett fra Altibox (Lyse), og har fått melding om at de skal legge om fra IPv4 til IPv6 hos meg i natt. De påstår at "utover nedetiden, vil dette sannsynligvis ikke påvirke deg", men jeg har mine tvil.

 

Jeg har hjemmesentralen i bromodus og noen Asus mesh-routere som jeg administrerer selv, og tenkte jeg skulle være forberedt og få litt hjelp av kundeservice til hvordan IPv6 må settes opp i min Asus-router. Det eneste de kunne foreslå var å resette routeren hvis det blei problemer. De kunne ikke svare på om jeg skulle bruke f.eks. native IPv6 eller Tunnel 6rd etter omleggingen, og jeg kan alt for lite om nettverk (i alle fall om IPv6 - kan akkurat nok om IPv4 og subnetting til å være farlig) til å kunne ha en formening selv.

 

Er det noen som har fått lagt om fra IPv4 til IPv6 fra Altibox nylig, og kan dele litt om hva jeg må gjøre i morgen tidlig? Hvordan påvirker det f.eks. Nabu Casa, OpenVPN, POW-U AMS-leser, Synology NAS, Linux servere (Proxmox/Debian), IOT-gatewayer (Gardena, Systemair, Eufy), lokale statiske IPv4-adresser osv. osv.?

 

Jeg gruer meg allerede til i morgen tidlig - grøss!😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 timer siden):

Jeg har internett fra Altibox (Lyse), og har fått melding om at de skal legge om fra IPv4 til IPv6 hos meg i natt. De påstår at "utover nedetiden, vil dette sannsynligvis ikke påvirke deg", men jeg har mine tvil.

 

Jeg har hjemmesentralen i bromodus og noen Asus mesh-routere som jeg administrerer selv, og tenkte jeg skulle være forberedt og få litt hjelp av kundeservice til hvordan IPv6 må settes opp i min Asus-router. Det eneste de kunne foreslå var å resette routeren hvis det blei problemer. De kunne ikke svare på om jeg skulle bruke f.eks. native IPv6 eller Tunnel 6rd etter omleggingen, og jeg kan alt for lite om nettverk (i alle fall om IPv6 - kan akkurat nok om IPv4 og subnetting til å være farlig) til å kunne ha en formening selv.

 

Er det noen som har fått lagt om fra IPv4 til IPv6 fra Altibox nylig, og kan dele litt om hva jeg må gjøre i morgen tidlig? Hvordan påvirker det f.eks. Nabu Casa, OpenVPN, POW-U AMS-leser, Synology NAS, Linux servere (Proxmox/Debian), IOT-gatewayer (Gardena, Systemair, Eufy), lokale statiske IPv4-adresser osv. osv.?

 

Jeg gruer meg allerede til i morgen tidlig - grøss!😬

Vet ikke om jeg kanskje misforstår helt spørsmålet ditt, men det er Altibox som skal legge om til IPv6?

 

Det betyr jo bare at du får en IPv6- adresse på WAN-siden av ruteren (jeg antar du har bare én, selv om du sier "rutere" i flertall) din, mens du vel kan beholde IPv4 på LAN-siden? Da er det kun din såkalte "public" IP-adresse som går over fra IPv4 til IPv6.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, storeulv said:

Vet ikke om jeg kanskje misforstår helt spørsmålet ditt, men det er Altibox som skal legge om til IPv6?

 

Det betyr jo bare at du får en IPv6- adresse på WAN-siden av ruteren (jeg antar du har bare én, selv om du sier "rutere" i flertall) din, mens du vel kan beholde IPv4 på LAN-siden? Da er det kun din såkalte "public" IP-adresse som går over fra IPv4 til IPv6.

 

Ja, det er Altibox som legger om til IPv6 i mitt område, så WAN-siden får IPv6.

 

Men da kan jeg altså beholde DHCP/NAT og IPv4 som før på mitt lokale nett, uavhengig av hva min ISP gjør? Det er i så fall helt glimrende, jeg antok at jeg måtte passe på at f.eks. alle enheter på mitt hjemmenett var satt opp til å kunne bruke IPv6, og at alle referanser til statiske IP-adresser rundt omkring måtte endres til IPv6.

 

Takk!

 

Edit: Jo, jeg har routere i flertall, 3 stk i et mesh, der én er master og 2 slaver over ethernet backhaul. Virker som jeg bare må gjøre evt. endringer for WAN i primær-routeren. Hvis jeg har forstått det riktig.

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (2 timer siden):

 

Ja, det er Altibox som legger om til IPv6 i mitt område, så WAN-siden får IPv6.

 

Men da kan jeg altså beholde DHCP/NAT og IPv4 som før på mitt lokale nett, uavhengig av hva min ISP gjør? Det er i så fall helt glimrende, jeg antok at jeg måtte passe på at f.eks. alle enheter på mitt hjemmenett var satt opp til å kunne bruke IPv6, og at alle referanser til statiske IP-adresser rundt omkring måtte endres til IPv6.

 

Takk!

 

Edit: Jo, jeg har routere i flertall, 3 stk i et mesh, der én er master og 2 slaver over ethernet backhaul. Virker som jeg bare må gjøre evt. endringer for WAN i primær-routeren. Hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg skal ikke påta meg noen ekspertrolle her, men om Altibox slår av IPv4 i ditt området vil det bli nokså kaotisk for en del kunder og virksomheter, vil jeg tro. Det jeg gjetter på er at de legger opp støtte for IPv6, men at IPv4 vil fortsette å fungere.
Jeg mener bestemt at Telenor har hatt IPv6 som et kundestyrt valg hos flere av sine kunder i lengre tid, men at IPv4 fortsatt er standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, storeulv said:

Det jeg gjetter på er at de legger opp støtte for IPv6, men at IPv4 vil fortsette å fungere.

 Hadde flaks med hvem jeg møtte på chatten til kundeservice på 3. forsøk, og da kom det fram at:

 

Quote

[...] vi slår ikke av IPv4 hos deg, men det åpnes for at flere kan havne bak CGNAT. Vi bruker dualstack IPv6. Ingen tunnelering - men portviderekoblinger kan slite bak CGNAT. [...] Du vil kunne fortsette å bruke DHCP/NAT med IPv4 over LAN som jeg forstår det - hvis du ønsker slenger jeg inne CGNAT Opt-Out her og nå

 

Kunne de ikke bare sagt noe om det i infomailen? 😀 Dette var beskjeden jeg opprinnelig fikk på e-post:

 

Quote

Ettersom stadig flere tar i bruk internett, er alle verdens IPv4-adresser brukt opp. Vi må av den grunn gjøre en omlegging av hvordan IP-adresser deles ut. [...] Utover nedetiden, vil dette sannsynligvis ikke påvirke deg. Unntaket er hvis du har behov for funksjonene DMZ, uPnP og portviderekobling. Disse funksjonene kan ikke brukes i hjemmesentralen eller din egen router etter omleggingen. Har du behov for fast IP-adresse kan du kjøpe dette ved å kontakte kundesenteret vårt

 

Kundeservice-representant nr. 2 visste nok knapt hva en IP-adresse var, men hun mente at jeg måtte bruke IPv6...

Endret av RVM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig rart ut.  Altibox har da levert dual-stack (både IPv4 og IPv6) til kundene i lang tid nå.  Det gir ingen mening med "omlegging til IPv6".  Hvis det ikke er kryptisk tale for å forklare en eller annen form for CGNAT med tunnellering av IPv4 over IPv6 da.  Gudene vet.  Men tiden er langt fra moden til å droppe IPv4 ennå.

 

Jeg blir litt nygjerrig her.  Du har ikke en peker til infoen du har fått, eller evt en kopi du kan poste i sin helhet?

 

EDIT:  Der ser jeg du har fått den forklaringen ja.  Det ga litt mer mening.

Endret av Bjørn Mork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/12/2023 at 16:20, Bjørn Mork said:

Dette høres veldig rart ut.  Altibox har da levert dual-stack (både IPv4 og IPv6) til kundene i lang tid nå.  Det gir ingen mening med "omlegging til IPv6".  Hvis det ikke er kryptisk tale for å forklare en eller annen form for CGNAT med tunnellering av IPv4 over IPv6 da.  Gudene vet.  Men tiden er langt fra moden til å droppe IPv4 ennå.

 

Jeg blir litt nygjerrig her.  Du har ikke en peker til infoen du har fått, eller evt en kopi du kan poste i sin helhet?

 

EDIT:  Der ser jeg du har fått den forklaringen ja.  Det ga litt mer mening.

Lang tid er vel å ta i litt, de brukte vel en 10 år fra de sa de skulle lansere det til det kom 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.