Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelig løsning hjemmeautomatisering av eksisterende vannbåren varme


Erikmy

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har et gammelt "dumt" Watts-system hvor termostatene har tatt kvelden en etter en, så tenker å bytte ut styringsenheten + termostatene.
I tillegg må jeg kjøpe meg en smart gateway.
Ut fra det jeg har sett av priser så langt, ser det ut til at det kommer til å koste ca. det samme å sette opp en smart løsning som å kjøpe en ny dum løsning.

Spørsmålet blir derfor:
Hva vil dere anbefale?

Primærfokuset vil være pris, men det bør også være relativt brukervennelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så etter å ha lest litt rundt, har jeg endt opp med å gå for følgende løsning:

 

  • Futurehome - Smarthub II som man for øyeblikket kan kjøpe fra Tibber for 1550 kr. Denne støtter ZigBee og Zwave på linje med f.eks. Homey som er langt dyrere. (Er selvfølgelig andre forskjeller også som antall enheter som støttes, frekvenser etc.) Home Assistant var også et alternativ, men det krever en del mer konfigurering og oppsett.
  • Aqara Termostat fra Kjell & Company for 180 kr. per.
  • Heatit Z-water 2 som styringsenhet for aktuatorene

Ut fra det jeg har lest rundt omkring, tror jeg dette skal fungere, og vil spare meg ~2000 kr ifht å bytte ut styringsnehet med en ny "dum" variant eller mer proprietære løsninger samtidig som min smarthjem-resie starter 🙂

Merker jeg er litt spent på om dette blir smooth sailing.
 

Ser ut til at denne tråden nå har endret seg fra et spørsmål til en prosjekttråd 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erikmy skrev (7 minutter siden):

Merker jeg er litt spent på om dette blir smooth sailing.

Jeg aner ingenting om Futurehome men det er vel der det ligger, hvordan du takler oppsett/programmering av den. Vannbåren varme er enkle saker styringsmessig og der er en god del tråder her allerede om akkurat det...

 

Erikmy skrev (9 minutter siden):

Ser ut til at denne tråden nå har endret seg fra et spørsmål til en prosjekttråd 🙂

Supert, sett i gang  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erikmy skrev (På 29.12.2023 den 10.18):

Husk at denne rapporterer når temperaturen endres med 0.5 grader (hysterese) eller hvert 5. (?) minutt, spørs hva som kommer først. Usikker på om det er mulig å endre på dette. Jeg personlig ville aldri brukt denne til dette formålet temperaturen fort vil svinge veldig opp og ned før akturatorene får beskjed om å skru seg av/på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LaStrada skrev (52 minutter siden):

Husk at denne rapporterer når temperaturen endres med 0.5 grader (hysterese) eller hvert 5. (?) minutt, spørs hva som kommer først. Usikker på om det er mulig å endre på dette. Jeg personlig ville aldri brukt denne til dette formålet temperaturen fort vil svinge veldig opp og ned før akturatorene får beskjed om å skru seg av/på.

Hmm, tror ikke helt jeg skjønner problematikken. Hvordan er det problematisk?
Innetemperatur forandrer seg jo sakte, og spesielt vannbåren varme bruker lang tid på å varme opp uansett.
Hvis man er avhengig av å regulere varmen kjapt, er vannbåren varme feil valg i utgangspunktet.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å lese seg opp på reguleringsteknikk før en setter i gang og lager egen varmestyring. Et hull å falle ned i kan være å lage systemet ustabilt og en får en reell temperatur som svinger for mye rundt satt temperatur. Det optimale er jo en stabil temperatur som ikke svinger i det hele tatt, men at en tilfører akkurat nok varme som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betonggulv har jo gjerne stor energilagring. Et par av mine gulv mister kanskje rundt et par 3 grader i døgnet så der kjører jeg på med så mye varme jeg kan når strømmen er billig eller solen skinner. Svingninger på 2-3 grader er tilnærmet umerkbart, gulvet føles ikke kaldt på 18 grader og heller ikke varmt på 23 men det gir en grunnvarme i huset som gir fin komfort og mindre behov for tilleggsvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (14 minutter siden):

Betonggulv har jo gjerne stor energilagring. Et par av mine gulv mister kanskje rundt et par 3 grader i døgnet så der kjører jeg på med så mye varme jeg kan når strømmen er billig eller solen skinner. Svingninger på 2-3 grader er tilnærmet umerkbart, gulvet føles ikke kaldt på 18 grader og heller ikke varmt på 23 men det gir en grunnvarme i huset som gir fin komfort og mindre behov for tilleggsvarme.

Men hvis en slår på gulvvarme på fullt og venter til en Aqara romtemperaturføler rapporterer en gitt temperatur pluss en hysterese, så kan jo gulvet allerede være alt for varmt og temperaturen i rommet vil fortsette å stige selv om en slår av all varme.
Å regulere romtemperatur med gulvvarme er ingen lett øvelse.

Og etter å ha lest på dette forumet i et par - tre år, så sitter jeg igjen med et inntrykk av at mange implementerer varmestyringen som enten helt av eller fullt på sammen med en hysterese. Det er en dårlig løsning på både panelovner og gulvvarme.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Men hvis en slår på gulvvarme på fullt og venter til en Aqara romtemperaturføler rapporterer en gitt temperatur pluss en hysterese, så kan jo gulvet allerede være alt for varmt og temperaturen i rommet vil fortsette å stige selv om en slår av all varme.

Et vannbårent varmesystem, spesielt i betong, er veldig tregt, bare aktuatoren bruker flere minutt på å åpne/stenge. Jeg har en ren av/på termostat uten hysterese og det funker supert på 2 av gulvene, på det tredje får jeg en overshoot på 1-1.5 grader av og til men det betyr lite... Jeg får gulvtemperatur fra Fibaro Smart Implant og den er satt opp til å rapportere temperatur hvert 3 minutt.

 

stigvi skrev (1 time siden):

Å regulere romtemperatur med gulvvarme er ingen lett øvelse.

DET er helt sant men ved å unngå kalde gulv kan en gjerne redusere romtemperaturen noe uten at det går ut over komforten.

 

stigvi skrev (1 time siden):

mange implementerer varmestyringen som enten helt av eller fullt på

Det er naturen i et vannbårent system. For rene el.system blir det et helt annet bilde...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig nødvendig med termostater og aktuator? Mitt anlegg har manuelle strupeventiler ut fra manifold, det fungerer fint.
Regulatoren måler bare utetemperatur og vanntemperatur på mixer. Ser at vanntemperatur følger utetemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (1 time siden):

Er det egentlig nødvendig med termostater og aktuator? Mitt anlegg har manuelle strupeventiler ut fra manifold, det fungerer fint.
Regulatoren måler bare utetemperatur og vanntemperatur på mixer. Ser at vanntemperatur følger utetemperatur.

Er nok mange muligheter. Vi overtok anlegget med aktuatorer og styringsenhet, også er det hovedsaklig at termostatene har tatt kvelden en etter en som gjør at vi ønsker oss helt vekk fra WATTS-opplegget, og da virker det som de beste løsningene er å bytte ut styringesenheten som bare støtter de proprietære termostatene.


For øvrig er jeg usikker på hvordan det blir med disse Aqara-termostatene, men så i et annet forum at en rørlegger hadde brukt disse med hell. Hadde håpet at man kun kunne ta hensyn til temperaturendringer, selv om den også rapporterer på andre ting også (oog de koster jo en 1/4 av andre termostater på markedet så vidt jeg kan se.) Det kan godt hende det ender opp med at vi bare styrer det manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Aqara-termostater og Futurehome II er satt opp og ser ut til å fungere bra:

Screenshot_20240103-225555.thumb.jpg.3fba9c7b478effb52546346cd2d16581.jpg

 

Heatit zwater 2 er i posten 🙂

Kommer til å gjøre konfig selv, og hyre inn rørlegger når det er klart. (Trenger også litt vedlikehold på selve anlegget, så tar det i samme slengen.)

 

Utfordringer så langt:

  • Kan ikke oppdatere firmware for Aqara-termostater uten Aqara hub. (Ikke nødvendigvis noe problem, men kan bli det i fremtiden.)
  • Det virker som om man bare kan ha en termostat per *sone* i Futurehome huben. Prøvde først å legge til flere rom i samme sone og tilegne termostater til rommene, men da forsvant den forrige termostaten hver gang jeg la til ny. Litt merkelig, men det var min opplevelse.
  • Litt vanskelig å parre termostatene med huben. Måtte noen forsøk til, og det tok litt tid hver gang, men de kom til slutt.

 

Endret av Erikmy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.