Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

WiFi, Zigbee, (og Hue og Sonos): flere nett og anbefalinger rundt kanalvalg?


doff1

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har akkurat begynt med Home Assistant, og har såvidt startet med styring av Hue lys bla.a. hvis tven blir skrudd på.

Nå har jeg mottat en SMLIGHT SLZB-06M zigbee coordinator som jeg skal sette opp.

 

Per i dag har jeg vel egentlig fylt opp radiospekteret på 2,4GHz.

kanal  1: 1 aksesspunkt

kanal  6: sonos

kanal 11: 1 aksesspunkt

zigbee kanal 25: philips hue

 

Metageek har jo laget en fin plansje som illustrerer både wifi og zigbee kanalene.

 

Hvordan bør jeg dele opp kanalbruken?

og hvordan har dere gjort det?

såvidt jeg har skjønt så vil den nye zigbee coordinatoren trenge å gå på en annen Zigbee kanal enn Hue?

Sonos kan jeg forsøke å flytte over på wifi.

Er det andre som har erfaring med Sonos på wifi og Ubiquiti nettverksutstyr? Jeg har forstått det slik at det kan bli problemer med STP/RSTP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

doff1 skrev (13 timer siden):

Hvordan bør jeg dele opp kanalbruken?

og hvordan har dere gjort det?

såvidt jeg har skjønt så vil den nye zigbee coordinatoren trenge å gå på en annen Zigbee kanal enn Hue?


Du trenger neppe å tenke på det. Zigbee fungerer greit på samme kanal som et annet zigbee nett. Mesteparten av tiden er det ledig i en slik kanal og hvis det skulle bli en kollisjon så har de algoritmer for å resende. Det samme gjelder om wifi og zigbee deler på samme frekvens. Men det er jo litt mer avhengig av hvor mye du "belaster" wifi nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å høre! Da vurderer jeg det dit hen at det ikke burde være noe problem uansett. Det meste som er tilkoblet wifi via 2.4GHz er IoT utstyr (Mill ovner,Tibber, vaskemaskin, varmepumpe og Netatmo. mobil og laptop velger gjerne å koble seg til 5GHz aksesspunktene.

Får jeg problem kan jeg prøve å flytte sonosen over på wifi i stedet for at det skal ha sitt eget trådløsnett.

 

Er fortsatt nysgjerrig på hvordan andre her inne har valgt å dele opp radiospekteret?

 

Evelen skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke droppe HUE og kun ha en Zigbee koordinator?

Såvidt jeg har forstått er det enklere med scener, i alle fall de "levende" scenene via hue enn direkte i HA. Jeg bruker også Hue sync appen på pcen når jeg ser film, og denne må vel kommunisere med hue-hubben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg installerte 2.4 GHz Aksesspunktene på  WiFi-kanal 2, 7, 12,

Og Zigbee på zigee-kanal 11.

Tanken var å beskytte zigbee mot auto-auto WiFigreisis i og med at WiFi på kanal 2 "låser" for aksesspunkter som auto-auto vil bruke kanal 1.

Sant å si så aner jeg ikke om jeg har sett noen virkning av å forskyve WiFi-kanalene :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Du får antakeligvis mer klaring mellom zigbee 11 og wifi 2 enn jeg får med zigbee 25 og wifi 11.

 

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan tjene på den fremgangsmåten ettersom jeg får inn wifi fra mange naboer, en av dem har en bil som setter opp et nett med 40MHz båndbredde også. Enn så lenge velger jeg derfor å holde meg til "standard" kanalplan. Men vurderer å flytte Sonos over på Wifi istedet for at den skal ha sitt eget nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mange naboer så tror jeg at å skyve 2.4Ghz WiFi opp ett kanalknepp vil gjøre vondt værre for alt (og alle).

Mener jeg har sett noe om det en gang, mulig det var fra Cisco..

Det blir hverken helt eller halvt med overlappendes støy fra flere sendere enn man har om man holder seg til standard-kanalene.

 

Og, ja, 40Mhz båndbredde er bare bortkastet og ødeleggende for alle på 2.4.

Trenger man virkelig mere enn 150 (eh, mere sannynlig 54) Mbits (over 2.4Ghz) inne i en bil?

Det værste er at det er ganske mange sånne som kjører rundt om..

Endret av NilsOF
Mere sannsynlig 54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset så har jeg kun 2,4ghz med 20mhz båndbredde (og maks dBm da jeg har en ESP-dings fryktelig langt unna) wifi for IoT-nettet, og klienter (PC-er, mobiler, nettbrett) kjører på 5ghz.

ZigBee har levd helt av seg selv i mange år uten noen problemer, bor også rett attmed en boligblokk som sender ut 20-30 SSID-er uten at det har bydd på noen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.