Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Et hav av muligheter!


Anbefalte innlegg

Hei!


Smarthjem/automasjon er nytt for meg, og jeg føler at det er lett å "drukne" i et hav av muligheter. Jeg står foran noen valg jeg må ta i forhold til hvilken retning jeg ønsker å gå, og har derfor noen spørsmål i forbindelse med dette.

Denne posten ble kanskje litt lang siden den inneholder flere spørsmål. Tar derfor en kort oppsummering av spørsmålene her:

 

  1. Hvilken plattform bør man velge? (Homey eller Home Assistant)
  2. Hvilken kommunikasjonsprotokoll bør man velge? Bør man holde seg til en type?
  3. Hvilken smart termostat bør man velge? (Elektrisk gulvvarme)

 

1. Hvilken plattform bør man velge? (Homey eller Home Assistant)

Ut i fra det jeg har lest så langt, så virker Homey og Home Assistant mest interessant:
 

  • Homey virker mer "plug and play", men samtidig med gode nok muligheter for konfigurasjon. Den største ulempen er selvsagt at Homey Pro er helt HINSIDES dyr.
     
  • Home Assistant virker å være den mest foretrukne plattformen (i hvertfall om man teller antall innlegg her på forumet). Ulempen er at det blir mer tidkrevende å sette seg inn i. Virker som man må gjere en god del research og kjøpe/bygge på moduler om man vil støtte flere kommunikasjonsprotokoller osv.

 

I dag har jeg ikke så mye smarthjem-utstyr, men har to varmepumper fra Toshiba (begge med wifi modul) og Philips Hue. I fremtiden skal jeg ha smarte termostater (se spørsmål 3), smart dørlås, smart garasjeport osv.

Spørsmålet er jo kort og greit hvilken plattform bør man gå for her? Finnes det en klar anbefaling, eller er dette en veldig subjektiv sak?

 

2. Hvilken kommunikasjonsprotokoll bør man velge? Bør man holde seg til en type?

Zigbee, Z-Wave, WiFi, Bluetooth, Matter/Thread......

Her er det mye å velge i, finnes det en klar "vinner" her? Bør man holde seg til en type, eller er det best å mikse disse om hverandre?

 

3. Hvilken smart termostat bør man velge?

Skal i denne omgang oppgradere 6 stk. gamle 3-trinns termostater for elektrisk gulvvarme til å bli smarte. Senere blir det nok enda flere. Gjelder gamle varmekabler i betonggulv.

Kravene mine er at det selvfølgelig må passe med den plattformen/systemet jeg velger og at det må være effektmåler innebygd så jeg kan se forbruk.

 

Har kun kikket på modellene Elektroimportøren tilbyr. Har hovedsakelig kikket på disse:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-touch-termostat-16a-hvit/4512752/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-zigbee-termostat-plus-polarhvit/4523403/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-wifi-termostat-plus-rs-polarhvit/5491607/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-termostat-hvit/4501398/Product.html

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-z-trm6-hvit-termostat-16a-ral9010/5430567/Product.html

 

Finnes det en klar anbefaling/vinner her? Gjør alle samme jobb, er det hovedsakelig bare utseende som er forskjellene? Her dukker også spørsmål 2 opp igjen, hvilken protokoll man bør holde seg til når det kommer til termostater? Zigbee, Z-Wave, WiFi...?

 

 

Og helt til slutt, hvorfor finnes det ingen termostater som støtter Matter/Thread? Kjipt å investere så mye i termostater/andre produkt generelt nå, og så kommer denne standarden og tar over om 6 måneder++.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitomasjon skrev (31 minutter siden):

Zigbee, Z-Wave, WiFi, Bluetooth, Matter/Thread......

Her er det mye å velge i, finnes det en klar "vinner" her? Bør man holde seg til en type, eller er det best å mikse disse om hverandre?


Hvis en skal snakke om en vinner, så tror jeg zigbee er det på lys. Jeg ser ikke noe problem med å blande og mikse. Velg det som passer for deg. Du har jo allerede Philips Hue og den går det å fortsette med hvis du ender opp med Home Assistant.

 

Kveitomasjon skrev (33 minutter siden):

Og helt til slutt, hvorfor finnes det ingen termostater som støtter Matter/Thread? Kjipt å investere så mye i termostater/andre produkt generelt nå, og så kommer denne standarden og tar over om 6 måneder++.


Ingenting endrer seg på 6 måneder. Sannsynligvis ikke de neste 6 år, heller. Matter og Thread er nytt, derfor finnes det lite. Det er heller ikke gitt at de konkurrerer ut zigbee eller zwave. Kanskje konkurrerer de ut proprietære løsninger som Home Connect til Siemens og Bosch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1. Hvilken plattform bør man velge? (Homey eller Home Assistant)"

 

Velg en plattform med støtte for flest mulig standarder. Home Assistant er aktive i forhold til Matter. Homey kjenner jeg ikke til.

 

"2. Hvilken kommunikasjonsprotokoll bør man velge? Bør man holde seg til en type?"

 

Det er en fordel å holde seg til færrest mulig. Da vil en få best utnyttelse av et mesh-nettverk (ruting mellom nodene).

 

"3. Hvilken smart termostat bør man velge? (Elektrisk gulvvarme)"

 

Dersom du ønsker Z-Wave tror jeg Heatit TRM-6 er et bra valg. Nyeste Z-Wave chip / software.

 

"Hvilken kommunikasjonsprotokoll bør man velge? Bør man holde seg til en type?

Zigbee, Z-Wave, WiFi, Bluetooth, Matter/Thread......"

 

Zigbee / Z-Wave er både kommunikasjonsprotokoller og standarder på applikasjonsnivå. WiFi / Bluetooth er stort sett kun kommunikasjon. Det vil si at WiFi devices ikke nødvendigvis følger noen som helst standarder på applikasjonslaget. Hvert enkelt produkt har helt forskjellige API'er og støtte må skreddersys i hver plattform.

 

Matter (over WiFi / Thread) er en helt ny standard som gjør det mulig å benytte flere plattformer samtidig mot samme device (Apple, Amazon, Google, Home Assistant++

).

 

"Og helt til slutt, hvorfor finnes det ingen termostater som støtter Matter/Thread?"

 

Standarden er ganske ny og umoden. For eksempel støttes ikke måling av strømforbruk i Matter 1.2. Kommer sannsynligvis i 1.3 som er rett rundt hjørnet (april 2024). Det kommer ny revisjon av Matter standarden ca hver 6. mnd. Etterhvert som standarden modnes vil det komme flere devicer.

 

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valg av plattform bør gjøres ut fra hva du ønsker å få gjort og hvor mye tid du er villig til å bruke på dette. Mer om det senere.

Først det viktigste - hvilke komponenter skal du velge? En klar anbefaling, som andre også nevner, er å velge produkter som kan styres over åpne standarder. Mange wifi enheter er avhengig av leverandørens skytjeneste og det finnes flere eksempler på produkter der leverandøren har stengt ned støtten eller begynt å ta betalt for abonnement for tjenesten. Wifi er derfor mitt siste valg - jeg prioriterer Zigbee og Zwave. Begge er åpne standarder og begge er mesh basert - så jo flere enheter du har som er tilkoblet strøm jo mer bedre dekning får du for batteridrevne produkter (De aller fleste Zigbee og Zwave enheter som går på strøm fungerer som routere i mesh-nettverket, det gjør ikke batteridrevne enheter). Zwave er sannsynligvis den som har best forutsetninger for å være stabil, da den bruker 868 Mhz, mens Zigbee benytter 2,4 Ghz - samme som Wifi og Bluetooth.

For min del velger jeg så langt som mulig enheter som er smarte som tilleggsfunksjon. Dvs jeg fjerner ikke lysbrytere, jeg erstatter dem med en smart dimmer eller monterer et smart rele bak lysbryteren. Da fungerer alt manuelt om hele smarthusløsningen av en eller annen grunn skulle gå ned. Det gir høy aksept i familien. Ting som ikke virker er ikke veldig populært.

 

Tilbake til valg av plattform. Her finnes det mange omtaler og sammenlikningstester du kan lese eller se på Youtube. Selv bruker jeg Home Assistant, men det anbefaler jeg kun til de som ønsker seg en ny hobby. Samtidig er det ingen andre systemer som har så bred støtte for utstyr som Home Assistant. Da jeg startet med dette for drøyt 2 år siden var det kun Home Assistant som kunne integreres med de viktigste komponentene i huset (Verisure alarm, Nobø hub for varme og Systemair VSR300 ventilasjonsanlegg).

Da min bror ønsket ser smarthus ble valget Homey Pro. Det støtter mindre enn Home Assistant, men fortsatt veldig mye. Det har et enklere brukergrensesnitt og er enklere å komme i gang med for de fleste, selv om Home Assistant har blitt bedre på dette området. Homey Pro kan brukes på en enkel måte men kan også brukes rimelig avansert. Det har høyere startkostand enn Home Assistant (gjelder Pro som ikke har abonnement).

Til sist vil jeg nevne Futurehome. Et system utviklet i Norge som jeg ut fra omtale tror er en grei løsning for de som ønsker seg noe som bare virker men som også kan akseptere et veldig begrenset utvalg komponenter sammenliknet med Home Assistant og Homey.

 

Lykke til med smarthus, de fleste som begynner med dette blir bitt av basillen og har mye gøy med det, men bruker da også mye tid på det. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt: Bluetooth og WiFi er i utgangspunktet ikke annet enn en trådløs kabel som kan brukes til mye rart. Om noen leverer en dings som støtter WiFi/BT så vil jo en selger påstå at alle muligheter da er åpne men det er rent sludder, dingsen må støtte veletablerte eller åpne standarder for at det skal ha noen verdi. Shelly er et fint unntak med innebygget MQTT så er de tilgjengelige fra "alle" system og helt uavhengige av Shelly Cloud.

 

I min verden er HUE og Ikea gull på lyssiden. For andre ting er det nå blitt litt av hvert forskjellig, både Zigbee, ZWave og Shelly/MQTT.

 

Hvilket system du skal velge er veldig vanskelig å gi råd om for det avhenger veldig mye av deg, dine kunnskaper pr i dag og lærevilje. Bruk gjerne mye tid på YouTube for å få litt innsikt i programmering av forskjellige system. Home Assistant har jo en veldig stor brukerskare og mange veldig flinke folk her så sånt sett er det et trygt valg men det kan godt være at du passer bedre til andre system.

 

Jeg har jobbet med programmering i industrien siden -80 tallet men hjemmeautomasjon er en heeeeelt annen verden. Har vel hatt en 4-5 systemer oppe å gå i kortere eller lengre tid og har endt på Node-RED og ser meg ikke tilbake... men det er nå meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.