Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan identifisere dårlige noder?


psv021

Anbefalte innlegg

Jeg sliter (mer og mer) med (z-wave) nettverket mitt. Må restarte interfacen flere ganger daglig... Signaler kommer rett og slett ikke frem til de ulike nodene. Av og til er det bare en drøy forsinkelse mellom signal og reaksjon (kan gå opp til 10-15 minutter) (!). Veldig ofte skjer det bare ingenting. Står i loggen at for eksempel en dimmer er satt til for eksempel 40%, men dimmeren står bare som "unknown" i Device Management, og ingenting skjer i loggen. Av og til får jeg en feilmelding om at signalet ikke kunne sendes, men det er unntaksvis. Polling fungerer heller ikke (timeout på alle dimmerne).

 

Så jeg har mistenkt UZB1 for å kødde, spesielt siden det hjelper å restarte den. Har oppgradert firmware, fjernet en USB-forlengerkabel, osv osv. Men jeg ser jo også at samtidig som at dimmerne ikke svarer, så har jeg ingen problemer med å styre andre komponenter. Så det må være dimmerne. Samtidig så ser jeg at andre komponenter også har problemer av og til, som for eksempel Fibaro wallplugs. Så da begynner jeg å mistenke Fibaro-produktene på generelt grunnlag. Men, så funker de jo stort sett, osv.

 

Så nå er mistanken at det finnes en eller flere noder i nettverket mitt som tuller det til. Jeg har noen Clas Ohlson-dørsensorer av billigste sort. Jeg har også to IDlocker som ikke har oppført seg helt greit. I tillegg har jeg 6 termostater, og det er godt mulig at problemene kom når de ble installert. Kanskje de legges til i nettverket som om de var på strøm, mens de i virkeligheten er på batteri og ikke videresender signaler likevel?

 

Så spørsmålet er: Hvordan identifiserer jeg dårlige noder? Jeg har lite lyst til å koble ut en og en og se om det hjelper. Det kan jo f.eks være at det er et problem med alle termostatene, eller begge IDlockene, eller alle 4 dørsensorene, osv...

 

Edit: For ordens skyld, har optimalisert alle devicer mange ganger. Har også kjørt optimize på nettverket mange ganger med ujevne mellomrom, uten at det virker å hjelpe.

Edit2: Det er ingen problemer med dekningen, vil jeg tro. Flere av de aktuelle dimmerne står i samme rom som UZB1.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan illustrere problemene litt bedre kanskje:

 

Har 5 stk Fibaro wallplugs. Den ene står mellom vegg og kaffetrakter. Den er på nå, men status i HS3 er av. Likevel oppdateres Power i realtime (jeg sitter og ser på at klokkeslettet endrer seg i statusen).

delay_wallplug.PNG.f2b301fd8d7da6392a86ace432160be9.PNG

 

Når jeg forsøker å polle pluggene, får jeg dette:

delay_wallplug_poll.PNG.dfe3e28b1205740a2059d303e4ad6393.PNG

 

(listen er lengre, men alle resultatene er like).

 

Prøver å kontrollere et par Fibaro-dimmere via Device Management, men ingenting skjer. I loggen er dette eneste spor:

delay_controldimmer.PNG.6ee86c8f91eb4fbde79af542fe4934cb.PNG

 

I skrivende stund har det gått 9 minutter, og ingenting har skjedd med lyset. Heller ingen andre feilmeldinger i loggen. I mellomtiden ser jeg i loggen at det er kommunikasjon her og der, så alt virker jo normalt, bortsett fra at ingenting virker... Det er dørsensorer som sender statuser (korrekt), det går en del wake-up meldinger frem og tilbake (har satt på utvidet logging).

 

Slik ser Controller info ut:

delay_controllerinfo.PNG.cc1b4e0ad07c1aa0e14c7fb05aa10cfe.PNG

 

Jeg reagerer litt på at "Transmit Queue" er 0 (lurer på hvor signalene om å endre dimmeren ble av, for lyset har ikke reagert).

 

Så restarter jeg UZB1, og kjører samme polling av wallplugs som tidligere:

delay_wallplug_poll2.PNG.6f6302e20b8a9944a3a43d9fae3ea328.PNG

 

Da er det svar fra wallplugsene. Dimmeren svarer fortsatt ikke på kommandoer, og polling gir dette:

delay_dimmer_poll2.PNG.5b12dda93e06a33653d20d48316eacee.PNG

 

Litt blandet resultat.

 

Så restarter jeg UZB1 enda en gang. Nå reagerer Fibaro-dimmerne på kommandoer slik de skal med null forsinkelse. I loggen står bare dette:

delay_controldimmer2.PNG.65872f696d947cc819a7bb3c34eb83bb.PNG

 

Men jeg vet at om en times tid vil de ikke fungere lengre. Det er ikke mulig for meg å vite om lysene har reagert eller ikke, med mindre jeg fysisk er i rommet og kan observere de direkte. Kunne like gjerne ha brukt 433 MHz på alt...

 

Dette er kort og godt ekstremt irriterende... Håper noen har noen tips til hvor jeg kan begynner. Min mistanke, som nevnt, er at jeg har en eller flere noder i nettverket som tuller det til for meg. Men jeg kan godt ta helt feil. Har leitet lenge etter et eller annet analyseverktøy, uten å finne. Skulle gjerne ha sett hvor signalet går når jeg forsøker å styre lyset, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, psv021 skrev:

Men jeg vet at om en times tid vil de ikke fungere lengre.

Rettelse, det tok bare 6 minutter før ingenting virket lengre. Logg:

delay_log2.PNG.1ac1f39ef5e90024dfdc5fc507241301.PNG

 

Kontroll av lys kl 10.40 er OK - lysene reagerer umiddelbart, slik de skal.

Kontroll av lys kl 10.46 gir ingen reaksjon. Lysene reagerer ikke i det hele tatt. Helt dødt. Eneste som har skjedd i mellomtiden er at en tilfeldig termostat har våknet.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi oss en screenshot av Node Information siden din. 

 

Jeg har en mistanke om at du har feil konfigurert polling på alle nodene dine slik at nettverket ditt raskt blir stående i kø etter en liten stund. Det vil forklare hvorfor det fungerer fint etter en restart, men sakte men sikkert blir tregere som tiden går. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

Jeg har en mistanke om at du har feil konfigurert polling på alle nodene dine slik at nettverket ditt raskt blir stående i kø etter en liten stund. Det vil forklare hvorfor det fungerer fint etter en restart, men sakte men sikkert blir tregere som tiden går. 

Støttes!

 

Og har vel blitt nevnt mer enn en gang før, @psv021?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja, det har har blitt nevnt før. Jeg har disablet polling på alle devicer, med unntak av batteri på batteridrevne som polles med lav frekvens (12 t, 20 t).

 

Eksempel på fast tilkoblet node:

delay_nodeinfo_17.thumb.png.b3cc5fa371fd0658cd6076197ba6aba0.png

 

Eksempel på batteridrevet node:

delay_nodeinfo_25.thumb.png.5b6d33bb54da34e7f7f31507b1fbd665.png

 

 

Slik er polling satt på alle noder i nettverket. Jeg gikk gjennom disse for en stund tilbake etter tips fra Moskus og andre.

 

Edit: Logger også polling, så jeg burde ha sett det dersom det haglet med pollinger (?)

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, psv021 skrev:

Ja, har kjørt den et par ganger uten at jeg har sett problemer. Alle nodene svarer typisk innen 3-4 sekunder.

Kjørte jeg den igjen nå, og da manglet jeg svar fra én node (en IDlock).

 

Oppfører nettverket seg fortsatt ustabilt hvis du ekskluderer ID Locken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, iblis skrev:

 

Oppfører nettverket seg fortsatt ustabilt hvis du ekskluderer ID Locken?

Jeg må forsøke det. Er ikke hjemme nå, men det skal jeg prøve ila helgen. Som tidligere beskrevet er det en del, særlig batteridrevne, noder som jeg mistenker kan lage trøbbel. Billigste sort, osv. I tillegg, uten at jeg helt klarer å kvantifisere det, tror jeg at en del problemer oppstod etter at jeg installerte en del termostater. Og IDlock har aldri vært helt helt god. Jeg hadde håpet å slippe å disable en og en detektor, særlig fordi det kan være generelle feil med en type detektorer. Men når IDlock ikke svarer og litt sånt, så er det en god kandidat til et slikt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal som regel aldri oppstå slike problemer i nettverket på grunn av batterinoder siden disse ikke støtter routing, men ID Locken din støtter beaming som igjen gjør at den støtter routing av andre noder. Så hvis jeg hadde vært deg ville jeg startet med ID Locken. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte fjerne IDlock'ene med makt... Exclusion fungerte ikke, og til slutt endte de opp uten NodeID, og bare tull. Remove bad node + manuelt slette root + subdevicer fungerte kanskje. Vi får se... Tok ut batteriene fra z-wavedelen av låsene også i tilfelle det fortsatt var liv i dem. Holder på med en komplett rescan nå, men det tar tid og UZB1 sliter. Har holdt på over en time nå, og nå får jeg ikke svar fra UZB1 i det hele tatt. Ser at det hagler med feilmeldinger i loggen, så nettverket er ikke helt i form. Gjenstår å se om IDlock var roten til alt ondt her, eller ikke. Den ene låsen er montert på en branndør av stål, i en brannsluse mot garasje - kanskje det har rotet det litt til for signalene?

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om det hjalp. Altså: Ser ikke ut til at IDlock var problemet. Nettverket var stabilt og fint i går, men nå svarer ingen av lysene lengre. I tillegg er det flere Fibaro wall plugs som heller ikke mottar signaler. For disse står det "failed" i loggen. For Fibaro dimmer står det ingenting i loggen, men lysene reagerer ikke.

 

Forsøkte en ny Test Connectivity, men den feilet og frøys, så restart kunne ikke tas.

 

Etter å ha disabled z-wave plugin, fikk jeg tatt restart av UZB1, og nå svarer lysene igjen. Og Test Connectivity kjører fint, kontakter alle noder uten problemer innen et par sekunder.

 

Så status er at problemet vedvarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, psv021 skrev:
19 timer siden, Moskus skrev:

Hvilken versjon av Z-wave plugin kjører du?

Jeg oppgraderte nettopp til beta 1.102 og forskjellen var absolutt merkbar.

Kjører versjon 3.0.1.87.

Burde kanskje forsøke en oppgradering av z-wave plug-in? Hvilken forskjell var det du merket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dukket opp i loggen nå, er det noe jeg burde ta tak i? Dette er en Fibaro multisensor.

delay_log_kryptering.PNG.71dd487d5257236ac760e1e9a11d6a0c.PNG

 

Måtte for øvrig restarte HS3 nå for å få tak i node-oversikten. Alt som har med z-wave plugin å gjøre var utilgjengelig. Kanskje relatert, kanskje ikke...

Kan det være andre plug-ins som forårsaker disse tingene? Burde jeg begynne å disable plug-ins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville bare inkludert dørlåser med kryptering da krypterte noder skaper en del mer trafikk (x3) på nettverket. Men jeg tror ikke dette er roten til ditt problem.

 

Har du prøvd å bytte over til din reserve UZB1 kontroller for å utelukke at dette ikke er en hardware feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, iblis skrev:

Har du prøvd å bytte over til din reserve UZB1 kontroller for å utelukke at dette ikke er en hardware feil?

Vel, jeg eier bare 1 stk UZB1 kontroller. Akkurat nå har jeg litt problemer med å forstå hvorfor jeg ikke har en ekstra, de er jo ikke akkurat dyre. Mulig jeg må kjøpe meg en ny for å sjekke akkurat det. Det kan vel være greit å ha en i reserve også, som du indikerer.

 

Edit: Bestilt. Hvor enkelt er det å bytte mellom ulike sticks? Er det bare å sette inn den nye og bruke Restore-funksjonen?

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.