Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan identifisere dårlige noder?


psv021

Anbefalte innlegg

Enhver hjemmeautomasjonentusiast med respekt for seg selv har så klart en reserveløsning! ? 

 

Men spøk til side så er dette noe jeg anbefaler enhver entusiast å skaffe seg siden hele systemet er avhengig av denne lille dingsen, selv om kanskje dette ikke er grunnen for dine problemer akkurat nå kan det være det i fremtiden. Ping på @hkmod25 da han har rask levering, grei pris og suveren support!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, psv021 skrev:

Hvor enkelt er det å bytte mellom ulike sticks? Er det bare å sette inn den nye og bruke Restore-funksjonen?

 

Ja, men jeg vet ikke om HS3 beholder rutenettet (med Z-Way har du begge muligheter). Så det kan hende du må gjøre et par optimaliseringer av nettverket etter du har gjenopprettet @Moskus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle ta for meg et par av multisensorene og fjerne krypteringen. De er såpass isolerte fra eventer i HS3 at det er relativt lite jobb å eksludere/inkludere på nytt. Gikk greit med den første, gikk greit med den andre, så oppdaget jeg at den første ikke hadde fått alle subdevicene sine, så jeg tok den en gang til. Da tok det utrolig lang tid å ekskludere den. Til slutt så jeg av loggen at Z-wave var i gang med en komplett rescan av hele nettet. Legger til alle devicer på nytt, setter default polling på alle devicer, lager på nytt alle unødvendige subdevicer jeg har slettet, osv... Iflg UZB1-kontrollsiden holder den fortsatt på med eksludering av en enkelt node....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iblis skrev:

Ja, men jeg vet ikke om HS3 beholder rutenettet

HS3 beholder ikke rutenett når du kjører backup, så kjør først en Optimize på hele nettverket, deretter Optimize på de nodene som eventuelt feilet, påfulgt av en "Full Optimize" på hele nettverket (med påfølgende "Full optimize" på de nodene som feilet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på mitt opprinnelige spørsmål; Hvordan identifisere dårlige noder? Jeg innser nå at spørsmålet er feil. Det riktige spørsmålet er: Hvordan få oversikt over nettverket?

 

Det går opp for meg at mye informasjon er tilgjengelig i node-oversikten. Elementær info for Moskus og iblis og andre, selvsagt, men kanskje kjekt for en random googler som ender opp her. I oversikten står det hvilken kommunikasjonsrute de ulike nodene bruker, og hvilken hastighet de kommuniserer med. Skulle likt å ta den informasjonen inn i et visualiseringsverktøy. I mellomtiden gir det meg litt verdi å kjapt tegne opp mitt nettverk, som da ser slik ut:

 

delay_oversikt_nettverk2.thumb.png.1326a9e3d90e49b3dc5ae55b3f50daf6.png

 

Opprinnelig laget jeg alle rutene, men har her tatt bort alle direkteruter, og erstattet de med farten som label. Oversikten forteller meg at jeg har et par noder som ikke kommuniserer optimalt mot kontrolleren, for eksempel nr 53 helt til venstre. Dette er en fibaro multisensor. Den har valgt seg en rute via en Fibaro dimmer, og oppnår kun 9.6K. Samtidig står det en Fibaro wall plug (47) ikke langt borte, som har god forbindelse. Så multisensoren burde heller rutes via denne (kanskje). Jeg ser også at node 9, som er en Qubino roller shutter, har blitt veldig populær blant andre noder som gjerne ikke vil snakke med interfacen direkte. Så her går det en del trafikk gjennom. Det er litt merkelig, fordi den er veldig usentralt plassert, men har god forbindelse med interface. En del av disse rutene burde kanskje fjernes, og gjøres direkte.

 

Denne visualiseringen kan garantert automatiseres dersom man har kunnskapen og tiden. All informasjonen ligger i HS3, og kan sikkert hentes både direkte og indirekte (scraping). Jeg savner et slikt analyseverktøy.

 

Dette i seg selv løser ikke problemene mine, men jeg ser jo at jeg må begynne å ha litt mer kontroll på hvordan nettverket mitt ser ut. Jeg skal forsøke å utbedre en del av disse rutene og se om det har en effekt, men kommer til å vente noen dager slik at jeg ikke roter til min egen debugging nå. Ingenting er verre enn å fjerne et symptom uten å vite hva problemet egentlig var... Angrer på at jeg ikke gjorde dette mens IDlock'ene var i nettverket, og før jeg eksluderte/inkluderte 4 multisensorer tidligere i dag for å gjøre de ukrypterte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet med å lage deg et rutekart selv psv021. Og at denne muligheten ikke allerede finnes i Z-Wave pluginen til HS3 er litt synd.

 

Men noen av oss bruker Z-Way til å vedlikeholde nettverket og da har du disse mulighetene pluss mer. :)

 

580f19d5353e1_ScreenShot2016-10-25at10_33_24.png.0e0d92fdbafa8681ac05fd1b0afe1d1d.png

 

580f19e97c6ef_ScreenShot2016-10-25at10_34_20.png.21c61f0fcb7a9eaa04c8841a056c7c58.png

 

580f19bf386d2_ScreenShot2016-10-25at10_32_25.png.966175d21f5fffe05c7891ce48020ba7.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, psv021 skrev:

Skulle likt å ta den informasjonen inn i et visualiseringsverktøy

Enig!

 

3 minutter siden, iblis skrev:

Og at denne muligheten ikke allerede finnes i Z-Wave pluginen til HS3 er litt synd.

Det er faktisk helt idiotisk!

Spesielt med tanke på at HS2 faktisk hadde et slikt verktøy som fulgte med Pro-utgaven, men selvfølgelig ikke fungerer med versjon 3.

 

Som du, @iblis, har påpekt, så er jo informasjonen der. Tror jeg må gjøre alvor av å parse Node Information-siden, ser i første omgang for meg en tabell som du viser over (den med grønne prikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, foreløpig ser dette veldig bra ut. Trengte ikke restarte UZB1 når jeg kom hjem fra jobb for å få lysene på. Veldig bra. Hvis jeg skal forsøke meg på en teori, så tror jeg at problemet var relatert til IDlock + Fibaro Multisensor. Jeg har 2 stk IDlock i etasjen under interfacen, med ca 3 meters avstand. Mellom dem står en multisensor. Når jeg plukket IDlockene ut av nettverket, mistet multisensoren dekningen. Så jeg antar at den har kommunisert via IDlock. I tillegg har den vært inkludert kryptert. Den ene IDlock'en står montert på en ståldør, som også kan ha påvirket.

 

Om IDlock eller Multisensor, eller kombinasjonen, var problemet vil vise seg når jeg begynner å legge ting tilbake i nettverket. Lar det gå noen dager for å bekrefte at ting er stabile nå.

 

Takker for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, psv021 skrev:

Når det i node information står for eksempel 15 -> 48 som route for en node. Hvilken retning er det som er angitt? Er det fra noden, eller fra kontrolleren?

Jeg vet det ikke, men har alltid tenkt på det som "fra controller til node".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg vet det ikke, men har alltid tenkt på det som "fra controller til node".

Hehe OK for jeg tenkte på det som "fra node til kontroller". Så da er vi vel enige om at det er en av delene da... Får google litt.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.