Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Batterier


Anbefalte innlegg

Batterier er et "ladet" tema her på forumet 🙃 Noen misliker de sterkt og andre synes det er helt greit. Men som @SveinHa sa så treffende i en annen tråd: Jeg tør ikke tenke på hvordan huset hadde sett ut hvis det skulle vært en ledning til alt.

Det er egentlig bare å innse at batterier er vanskelig å unngå. Masse forskjellig utstyr finnes bare med batteri som strømkilde.

Selv har jeg ikke tenkt så fryktelig mye på dette. Jeg har laget en enkel visning i Home Assistant som lister opp alle enheter med batteri og som er sortert på batteriprosent. De med mer enn 40% er i tillegg skjult. Så har jeg byttet etter behov. Men etter noen år har jeg gått fullstendig i surr på når batteri ble byttet sist. Jeg vet at det er mange enheter det aldri er byttet på. Feks Aqara sine dør- og vinduskontakter. De har stått der i 5 år og de rapporterer fortsatt 100% på et lite CR1632 batteri. Og jeg ser at de av og til dipper ned i 95-97% så rapporteringen av batteristatus ser tilsynelatende ut til å virke. Andre enheter som utvendig Philips Hue bevegelsesensor bruker ca 2 år på å tømme 2 AA batterier. Men de rapporterer temperatur og lysstyrke hvert 5 minutt så har litt mer å gjøre enn en vinduskontakt.

Men jeg ble litt nysgjerrig på batteriene mine og installerte 3. parts tillegget "Battery Note" i Home Assistant. Denne gir mulighet for å sette når tid en skifter batteri og også mulighet for bedre varsling av batterier som snart er tomme. For min del ble det litt overraskende at jeg hadde 102 batteridrevne enheter. Og da har jeg ikke tatt med bil, mobiltelefon, nettbrett osv som lades.

Men jeg er nysgjerrig på hva dere andre har for å overvåke batterier. Har dere laget et system for å detektere at nå er batteriet snart tomt? Jeg spør fordi det er så stor forskjell på hvordan mine batterier går fra 100% til null. Vanligvis holder de seg på 100% lenge, men når de først kommer under ca 90% så kan noen gå til null i løpet av en uke eller to, mens andre kan ligge på 40-50% i et år. At de havner på 10% betyr fortsatt mange måneders drift, mens andre enheter holder bare noen timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee2MQTT og ZWave2MQTT har litt odde format på batterinivåer så der blir litt programmering for hver type sensor men jeg lagrer batterinivå i MariaDB og har manuelt lagt inn batteritype for hver sensor slik at jeg ikke trenger å huske på det. Får varsel kl 0900 og 2100 via PushOver ved nivå under 40%. Har satt den grensen litt høyt siden en del sensorer faller som en stein i nederste halvdel av batterinivået:

image.png.702bc46a3cd4c36c4ff4a8b6ef4b0136.png

Her viser tidspunkt for siste oppdatering av batterinivå men det kunne nok være litt nyttig å også logge sist batteriskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eksempler på batterinivå fra zzzz2MQTT. Der er ikke så mange varianter men en må bare finne den rette...:

  • Topic: shellies/SmokeSov2/status/devicepower:0
    Payload: {"id": 0,"battery": {"V": 2.99,"percent": 98}}
  • Topic: zwave/Gang/BrannRoyk/battery/endpoint_0/level
    Payload: 
    {"time": 1717723190900,"value": 100,"nodeName": "BrannRoyk","nodeLocation": "Gang"}
  • Topic: zigbee2mqtt/Heiman/BrannTekniskRom
    Payload: {"ac_status": false,"battery": 100,"battery_defect": false,"battery_low": false,"last_seen": "2024-06-10T12:50:06+02:00","linkquality": 72,"restore_reports": true,"smoke": false,"supervision_reports": true,"tamper": false,"test": false,"trouble": false}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne bluprinten som ukentlig (eller daglig om man vil) sjekker alle batterienheter og sender varsel om noen er under et visst nivå: https://gist.github.com/sbyx/1f6f434f0903b872b84c4302637d0890

 

Har satset på enheter med AA eller AAA batteri så jeg kan bruke oppladbare i dem, men en del enheter er åpnebart ikke laget for det og varsler lavt nivå med nyladde oppladbare. Alle har likevel fungert perfekt på oppladbare, så jeg må vel leve med å ikke ha fungerende måling på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.