Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spille Spotify via Echo Dot på eksterne høyttalere?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har foreløpig ikke fått kloa i en Echo Dot, men i ventetiden grubler jeg litt på hvordan jeg kan koble den opp greiest til høyttalerne mine. Jeg har et par enkle Audio Pro Addon T14 (http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hoyttalere/ADDONT14WH/audio-pro-addon-t14-active-hoyttaler-hvit) som er koblet til TV via minijack. Høyttalerne har også blåtann og optisk inngang, og kilde endres via IR-fjernkontroll. Samme sted har jeg også en dedikert HTPC/Domoticz-boks kjørende Windows 10.

 

Hvis jeg har forstått det rett, så er det kun Amazon sin musiktjeneste som spiller direkte på Doten, så for å bruke Spotify må man ha en annen dings som spiller og bruke Spotify Connect. Ellers hadde det vel bare vært å koble Doten til høytaller via minijack. Men jeg vil jo fortsatt bruke høyttalerne når jeg ser TV. Så da ser jeg for meg tre løsninger:

 

1. Alexa, play music: Endrer høyttaler-kilde til blåtann/optisk via en Harmony Hub (som jeg ikke har), og spiller av musikk via Spotify på PC og Spotify Connect. Usikker på om PC skjønner byttet fra 'HDMI-speakers' til optisk/blåtann. Og en Harmony Hub vil kødde til bruken av min gamle og fantastiske Harmony 600 fjernkontroll. Den vil jo ikke kunne vite at Harmony Hub har byttet kilde.

 

2. Alexa, play music: Bruker en slik minimixer som står på full volume på begge kanaler (http://www.ebay.com/itm/Mini-2-channel-audio-mixer-3-5mm-for-PC-line-in-speaker-karaoke-volume-ver-2-/302216444811?hash=item465d80fb8b:g:wz0AAOSw2xRYl1WP), slik at kilde kan stå på AUX som TV-en allerede gjør, og spiller av musikk via Spotify på PC og Spotify Connect.

 

3. Alexa, play music: Kobler opp blåtann til dedikert nettbrett som kjører Spotify, og nettbrettet koblet til høyttaler via en minimixer som lenket til over.

 

4. Alexa, play music: Spiller av musikk fra Amazon sin musikktjeneste i stedet for Spotify, og Doten koblet direkte til høyttalere via en minimixer som lenket til over.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Venin skrev:

Hvis jeg har forstått det rett, så er det kun Amazon sin musiktjeneste som spiller direkte på Doten, så for å bruke Spotify må man ha en annen dings som spiller og bruke Spotify Connect

Nei, Spotify er støttet nå. :) 

 

22 minutter siden, Venin skrev:

2. Alexa, play music: Bruker en slik minimixer som står på full volume på begge kanaler

Det er det jeg har tenkt å gjøre.

 

@Fermate hvor kjøpte du dine små mixere?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en DOT og en Squeezebox Touch sammen i mange rom, med aktive høyttalere.

Noen ganger med kabel fra Squeezeboxen og Bluetooth fra DOTen fordi de står på forskjellige steder i rommet (DOT på kjøkkenbord for eksempel)

Bruker da Bluetooth receiver og disse små mixerne.

 

Grunnen til at jeg fremdeles har Squeezeboxen er at den kan gi beskjeder fra HS og at den kan spille ting jeg ikke får Alexa til å forstå (Øystein Sunde?)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine høyttalere er aktive, så da trenger jeg vel bare en passiv splitter? Tror dere det er mye kvalitetsforskjell på sånt, eller vil den jeg linka til funke bra?

 

Ellers husker jeg at disse fikk en del oppmerksomhet for en god stund siden: http://www.ebay.com/itm/Mini-Retro-Pill-Box-Passive-Audio-Mixer-2-Stereo-Channels-3-5mm-Jack-iPod-/172535053292?hash=item282be3fbec:g:tTQAAOSwstxU7LEG 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Jo, men her er det vel snakk om å splitte et signal til to mottakere. Det burde vel gå fint. :)

Du kan kjøpe en Y-kabel hos Clas Ohlson.

Er vel to signaler til én mottaker? Output fra TV og output fra Dot inn til høyttalere.

 

Mener du en slik? http://www.clasohlson.com/no/Hodetelefonforgrening/22-728 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Venin skrev:

Er vel to signaler til én mottaker? Output fra TV og output fra Dot inn til høyttalere.

Jo, det er det nok. Hang meg fremdeles opp i tanken om å splitte til to høyttalere.

 

Da du ha en mixer, og ikke en splitter. Og en Y-kabel hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Venin skrev:

Hva er det som gjør at enkelte (Fermates) mixere ikke fungerer med Echo Dot?

Ingenting. Mixeren fungerer fint. En Y-kobling gjør ikke.

 

4 minutter siden, Venin skrev:

Den så bra ut. Skulle hatt den i en utgave med to stereopar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at problemet med en Y splitter er at signalene sendes til både forsterkeren og den andre enheten som ikke spiller av lyd så det er ikke anbefalt.

Du har ingen inputs på tv-en din da? Slik at du sender lyden fra dot-en til tv-en og videre derfra til forsterker/høyttalere.

Evt så må du automatisere litt og lage en IR sender slik at du kan be alexa om å bytte kilde på høyttalerne dine når du skal spille av musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret... Y-splitter er jo ikke aktuelt her.

 

TV-en må vel da være på for å sende signaler videre? Her er portene på TV-en. 

 

Det med IR-sender gjør at min eksisterende Harmony-fjernkontroll ikke vil være i sync.

UE55F6515.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa dette:

6 timer siden, Venin skrev:

Mine høyttalere er aktive, så da trenger jeg vel bare en passiv splitter?

... som kan være kilden til forvirringen.

 

Du trenger en mixer for å ta signal fra TVen og fra Dot'en. Den bør ha to stereo-kanaler (totalt 4), og så sender du en utgang fra mixepulten til hver av høyttalerne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på den der jeg linka til: http://www.ebay.com/itm/Mini-2-channel-audio-mixer-3-5mm-for-PC-line-in-speaker-karaoke-volume-ver-2-/302216444811 

 

Er vel rimelig å anta at det er stereo på begge inputs?

 

Det er bare den ene høyttaleren som har minijack-input, så jeg tenkte å koble Doten til f.eks. input A på den dingsen, TV-en til input B og styrende høyttaler til 'out'. Bør ikke det fungere greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er helt sikre på at et en Y-kabel ikke vil fungere?

Mener jeg koplet sammen en Chromecast Audio og en PC til samme høyttaler på den måten for litt siden, mener det fungerte greit.

 

En slik mikser som den over, som gjør om to inputs til en output gjør vel i prinsippet det samme, bare med volumkontroll....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Gaute said:

Dere er helt sikre på at et en Y-kabel ikke vil fungere?

Mener jeg koplet sammen en Chromecast Audio og en PC til samme høyttaler på den måten for litt siden, mener det fungerte greit.

 

En slik mikser som den over, som gjør om to inputs til en output gjør vel i prinsippet det samme, bare med volumkontroll....eller?


Problemet er at de vanlige enkle Y-kablene vil sende signalet til de 2 andre enhetene som er koblet til uavhengig av om de er input eller output.

Så i ditt tilfelle vil du risikere å sende strøm/spenning til pc-en som egentlig kun skal sende signaler ut og ikke inn. Som regel skal dette gå fint siden det ofte er mekanismer som skal hindre strøm å gå feil vei i systemet (feks en diode) men om enheten din ikke har en slik sperre kan du i verste fall ødelegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tore Andre Rosander skrev:

Problemet er at de vanlige enkle Y-kablene vil sende signalet til de 2 andre enhetene som er koblet til uavhengig av om de er input eller output.

Så i ditt tilfelle vil du risikere å sende strøm/spenning til pc-en som egentlig kun skal sende signaler ut og ikke inn. Som regel skal dette gå fint siden det ofte er mekanismer som skal hindre strøm å gå feil vei i systemet (feks en diode) men om enheten din ikke har en slik sperre kan du i verste fall ødelegge den.

Ja, mulig det ikke er så lurt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Venin said:

Jeg prøver meg på den der jeg linka til: http://www.ebay.com/itm/Mini-2-channel-audio-mixer-3-5mm-for-PC-line-in-speaker-karaoke-volume-ver-2-/302216444811 

 

Er vel rimelig å anta at det er stereo på begge inputs?

 

Det er bare den ene høyttaleren som har minijack-input, så jeg tenkte å koble Doten til f.eks. input A på den dingsen, TV-en til input B og styrende høyttaler til 'out'. Bør ikke det fungere greit?


Jeg ville kanskje vurdert en annen enn den, den er beregnet for karaoke og har ingen informasjon om hvilke frekvenser den kan videresende o.l.

Se på noe som dette http://www.ebay.com/itm/2-Port-Input-1-Output-Video-Audio-AV-RCA-Switch-Switcher-Selector-Box-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Gaute said:

På den må du vel trykke for å bytte kilde? Blir vel litt tungvindt? 


Jeg fikk inntrykk av at begge kunne være på samtidig "The kids at home wants to connect several units of television game players and use simultaneously" men kan jo aldri vite hva disse kineserne egentlig mener så kan sikkert være en god ide å spørre selgeren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.