Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LED-stripe + Fibaro RGBW, Watt og strømforsyning


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har denne LED-stripa http://www.ebay.com/itm/262211292556 , og beskrivelsen sier 60 W for 300 LEDs på 5 meter.

 

Jeg har testet med 1A og 2A strømforsyning (som i teorien er altfor lite), men Fibaro RGBW rapporterer 17,7W på maks guffe på RGB og W. Måler ikke Fibaro sin RGBW riktig Watt, er det strømforsyningen som gjør at jeg ikke når 60W, eller er det eBay-selgeren som jukser med specsa? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Venin skrev:

Jeg har testet med 1A og 2A strømforsyning (som i teorien er altfor lite), men Fibaro RGBW rapporterer 17,7W på maks guffe på RGB og W. Måler ikke Fibaro sin RGBW riktig Watt, er det strømforsyningen som gjør at jeg ikke når 60W, eller er det eBay-selgeren som jukser med specsa? 1f60b.png

Den kan ikke trekke mer enn det som er mulig å gi, men jeg tror nok at de overdriver litt.

 

1A tilsvarer jo 12W, 2A tilsvarer 24W. Mine RGBW blir rapportert til 25-30W når det er bånn pinne for en 3,5 m list (så teorien stemmer sånn noenlunde, men i praksis litt lavere) og jeg har en 5A trafo

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs'ene er alt for høye på disse listene i forhold til praktisk bruk. Det trenger ikke nødvendigvis skyldes at selgeren jukser. Det er ganske betydelig «voltage drop» på en så lang list, og da får man mindre effekt (og dermed viser fibaromåleren lavere forbruk). Dersom du hadde dyttet inn injectorer med jevne mellomrom (eller gått for 24v-lister) hadde det kanskje blitt riktigere.

 

Jeg ville stolt på det Fibarodingsen sier, og valgt strømforsyning deretter (men selvfølgelig lagt på noe, f.eks. 20%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, DiderikFrom skrev:

Og igjen kan mye forklaringes med spenning

Forskjellen mellom 1,5A og 2A er muligens der.

 

Hvis du har hele RGBW-lenka på 5 meter og guffer på alt med en 5A strømforsyning, så setter jeg mer enn en 10er på at Fibaro rapporterer mer enn 22 W. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Moskus said:

Forskjellen mellom 1,5A og 2A er muligens der.

 

Hvis du har hele RGBW-lenka på 5 meter og guffer på alt med en 5A strømforsyning, så setter jeg mer enn en 10er på at Fibaro rapporterer mer enn 22 W. ;) 

 

Jeg var litt rask og tenkte jo ikke på at 12v 1A, 1,5A og 2A er alle underdimesjonerte for dette..

12v 1A skulle bli 12W, altså mindre enn 17,1W. De fleste vanlige "switching power supply" eller vanlige strømforsyninger er ikke strømbegrensende, og kan fint ryke dersom man kobler dem på en LED-stripe som trekker for mye. Det fikk jeg erfare da jeg fikk min første LED-stripe og ikke klarte vente på strømforsyningen som fortsatt var i posten. 12v 2A er også for lite.

 

OP har hatt flaks dersom en ikke strømbegrensende 12v 1A strømforsyning overlevde dette, men spenningsfall har fortsatt mye si for total strømforbruk.

 

Jeg har samme LED-stripe i et langt og et kort strekk. Det lange strekket bruker mindre strøm og lyser relativt svakere per lengdeenhet enn det korte strekket. Det forklarer jeg med spenningsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.