Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan "beveger" et fjernkontroll-signal seg?


Erling

Anbefalte innlegg

Off-topic da dette gjelder VW/Webasto bensinvarmer som har en rekkevidde på inntil 1000 meter iflg. salgsmateriell.

 

Får "null" respons på "suksess" når jeg trykker på fjernkontrollen, men noen ganger starter altså bensinvarmeren selv om jeg ikke har fått bekreftelse.

 

Fjernkontrollene har et grønt lys som blinker, når bilen kvitterer tilbake lyser det grønt slik at jeg vet at alt er OK.

 

Jeg har åpnet verandadøren slik at signalet lettere finner veien.

 

Bor i 7. etg., blokk at mur og bilen står i felles garasje i 1. etg. med delvis vegger. Min bil står faktisk rett under leiligheten.

 

Siden dette ikke fungerer melde jeg fra til VW - som ikke synes det er noe  rart at signalet ikke kommer igjennom 7-8 gulv av mur.

 

Noen som skjønner problemet samt min begrensning?

 

Kan en "dings" tilkoblet HS3 sende kraftigere signal eller den på fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Erling skrev:

som ikke synes det er noe  rart at signalet ikke kommer igjennom 7-8 gulv av mur.

Nei, det er det vel ingen av oss som synes... ;)

 

Vi har også Webasto bensinvarmer (og kommer nok aldri til å ha bil uten igjen), og forstår hva du mener. Jeg kan ha problemer med å rekke 10-15 meter ut til bilen hvis jeg står midt i huset, mens hvis vi er ute i heia/fjellet/på tur så har vi en enorm rekkevidde. 1 km er muligens å ta litt i, men rekkevidden er lang.

 

Betong og armering er glimrende til å stoppe radiosignaler. 7-8 etasjeskillere vil nok stoppe en del, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, xibriz skrev:

Du må finne ut av hvilken frekvens den går på for å finne begrensningene.

 

Kan dette stemme: Frequency: 868.3MHz.

 

Det som skjer er at når jeg holder inne knappen, kvitterer bilen tilbake og det lyser grønt. Hos meg skjer ikke det, men ofte står den allikevel på når jeg kommer ned.

 

Det vil si at signalet kan komme frem, vil det hjelpe med en dings som sender fra terrassen?

 

GSM-kit koster 3800,- + montering.

 

+

 

Moskus: Helt enig, bor i samme klima som deg og skjønte vel ikke poenget før nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at man kan forvente maks 30m innendørs rekkevidde på den frekvensen. 

 

Tipper du kan trekke fra ganske mange meter pr vegg/gulv den skal gjennom.

 

Du er nok helt i grenseland. Kanskje du må prøve å finne den ultimate plassen å stå i leiligheten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.