Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nexa enhet som ikke skrur seg på via event


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et merkelig problem, og jeg tenker at det kanskje ikke finnes noen forum-løsning på den, men kanskje kommer jeg over en av dere som har hatt samme problem før :)

 

Jeg har en event som skrur på en kontakt når klokken blir en bestemt tid på morgen, og av på kvelden. Dette var i lang tid en Fibaro kontakt og det virket alltid. Jeg bestemte meg for å bruke 500,- kontakten til noe som er mer fornuftig, og bare slenge på en Nexa kontakt på samme sted (det er bare en LED-slynge som skal vekke minste sønnen min). Jeg omkonfigurerte Fibaro Wall-plugen og den fungerer helt fint der den skal være, og jeg inkluderte en Nexa kontakt inn, og byttet ut i alle events. Så langt så bra.

 

Når jeg sender på/av til kontakten funker det helt perfekt, hver eneste gang.

Når jeg kjører eventen manuelt så skrur lyset seg på og av som det skal.

Men hver morgen så er allikevel lyset mørkt, og kontakten har ikke skrudd seg på.

Når jeg sjekker loggen så har eventen gått hver morgen og kveld slik den skal.

For å være sikker så satte jeg opp en ekstra wait 5 sekunder, deretter skru på IGJEN tilfelle første signalet ble tapt, ingen forbedring.

Når jeg kjører eventen igjen så går lyset på ....

 

Det fremstår som litt mystisk, jeg har null problem med 433MHz dekning i huset, RFXCOM modulen sender og mottar uten problemer både inne i huset og ut i garasjen uten noen hikk. Jeg kan jo ikke garantere at den ikke går på men så av igjen, fordi jeg står ikke på rommet der dette skjer før noen minutter senere, men loggen viser ingenting om at det blir skrudd av igjen.

 

Det virker som om OFF eventen virker, men det har jeg ikke tenkt på å sjekke så nøye, det er på om morgen som er det viktigste.

 

Er det noen som har noe som helst forslag til hva som kan være feil? Jeg har testet av/på på mine 3 andre Nexa brytere bare i tilfelle denne var mappet til en av de tidligere (den lå åpnet i skapet), men ingenting av det jeg gjør på bryterne påvirker denne kontakten i det hele tatt. Jeg er litt opprådd her :)

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Actibus said:

Du har ikke noe annet som forstyrrer frekvens akkurat i det tidsrommet da, typisk magnetsensor eller bevegelsesensor?

 

Ingen magnetsensorer og kun en Fibaro Motion Sensor på samme rom, som også har vært der hele tiden. Og i bunn og grunn er det null bevegelse før lyset kommer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er loggen fra rundt samme tidspunkt, ikke mye som burde forstyrre der, men mulig jeg overser noe.

 

Quote
apr-05 06.50.11   Z-Wave Device: 1_Etasje Kjokken Kjøkken Oppvaskmaskin Forbruk Set to 0,4 (W)
apr-05 06.50.09   Z-Wave Device: 1_Etasje Kjokken Kjøkken Oppvaskmaskin Forbruk Set to 0,3 (W)
apr-05 06.50.08   Z-Wave Device: 1_Etasje Kjokken Kjøkken Oppvaskmaskin Forbruk Set to 0,4 (W)
apr-05 06.50.06   Z-Wave Device: 1_Etasje Kjokken Kjøkken Oppvaskmaskin Forbruk Set to 0,3 (W)
apr-05 06.50.05   Z-Wave Device: 2_Etasje Sondre Power Set to 25,2 (W)
apr-05 06.50.05   Device Control Device: 2_Etasje Eirik Eirik Kontakt LED_Slynge to On (100)
apr-05 06.50.00   Device Control Device: 2_Etasje Eirik Eirik Kontakt LED_Slynge to On (100)
apr-05 06.50.00   Event Event Trigger "Lys_Eirik_LED_Slynge_Auto Lys_Eirik_LED_Paa_Skoledag"
apr-05 06.50.00   Device Control Device: 2_Etasje Sondre Sondre Dimmer Bryter to On (99)
apr-05 06.49.32   Z-Wave Device: 1_Etasje Vaskerom Kontakt Tørketrommel Watt Set to 0,723 (0,723 Watts)
apr-05 06.49.02   Z-Wave Device: 1_Etasje Vaskerom Kontakt Tørketrommel Watt Set to 0,654 (0,654 Watts)
apr-05 06.49.01   Z-Wave Device: 2_Etasje Sondre Power Set to 24,4 (W)
apr-05 06.49.00   Device Control Device: 2_Etasje Sondre Sondre Dimmer Bryter to 90% (90)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Moskus said:

... hvis du kjører eventet manuelt, skrur den seg på da?

 

Jada, skrur seg både på og av korrekt når jeg kjører eventene. I morges hadde lyset gått på som det skulle... Ghost in the machine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TomB said:

 

Jada, skrur seg både på og av korrekt når jeg kjører eventene. I morges hadde lyset gått på som det skulle... Ghost in the machine.

 

Når jeg var inne og sjekket nå så var den av. Når jeg kjørte eventen så skrudde den seg fint på igjen, virker som kontakten hadde skrudd seg av, men det finnes ingen events eller log-entries som skulle tilsi dette. Og det er heller ikke gjort NOE 433MHz kommandoer initiert fra events eller manuelt i mellomtiden som burde skrudd det av. Utrolig snålt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Kan det være selve Nexa-bryteren som ikke er frisk? ?

 

Det er selvfølgelig mulig, den virket fint på forrige sted jeg brukte den, men ting til 100,- kan jo ryke :)

 

Jeg skal se om jeg har en til som jeg kan teste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.