Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Er alle systemer tilknyttet en sky?


Trikket

Spørsmål

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Homeseer er jo det første jeg vil foreslå. OpenHab og Domoticz kjører også lokalt, men jeg har ikke kjennskap nok til de til å kunne svare for de.

alle de overnevnte tåler vel å kjøre uten nettilgang

 

Telldus og Zipato er helt avhengig av sky, men sikkerheten skal vel være såppas at det ikke er "lett" å komme seg inn. Klart "lett" er et definisjonsspørsmål, det kommer vel an på hvem du spør.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flott. 

 

Var i kontakt med homeseer for å høre når neste salg var. Så mulig eg går for de, men synst det er rimelig dyrt. 

 

Eg vet jo aldri hvor avansert det blir med tiden, så spm er jo hvilket som er mest støttet slik at det kan være fremtidsrettet. 

 

Har forstått det sånn at honeseer tar tid å lære seg, men absolutt det mest støttede og funksjonelle når en først hsr lært seg det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fikk mail av homeseer der de tilbyr 30 dagers prøving. 

 

Planen var å installere den på en virtuell maskin på en server eg har stående. 

Tenker da linux siden det er gratis. 

 

Så da er spm, hvilken stikke er anbefalt i dag, og bør eg være obs på noe når det gjelder virtuell maskin og div tillatelser og tilgang der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Erfaring basert på ESXi:

kjøp et et PCI(-e) USB-kort og kjørt passthrough til det. Å knytte USB-enheter direkte til VM-et kan skape problemer og ustabilitet.

Spørs hva slags interface du vil ha, men skal du kjøre z-wave er UZB1 super.

58f13586e29bd_Utennavn.png.3614f2ba6e7e465a9c4dec976b5f1822.png

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Evelen skrev:

Erfaring basert på ESXi:

kjøp et et PCI(-e) USB-kort og kjørt passthrough til det. Å knytte USB-enheter direkte til VM-et kan skape problemer og ustabilitet.

Spørs hva slags interface du vil ha, men skal du kjøre z-wave er UZB1 super.

Takk for svar. 

 

Var redd for problemer med VM ja. 

Hmm, da begynner det å bli for avansert for meg tror eg :-P

Var så vidt eg greide å få til at linux fant diskene mine. Hehe. 

 

Er det noe krav til hardware i forhold til homeseer? 

Er det noe ala "hvor kraftigere jo bedre" type? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det å kjøre en passthrough til usb er ikke så vanskelig som det høres ut det, det er gjort i vmware esxi på noen få klikk. Det tror jeg er en av de lette bitene.

 

HomeSeer har jeg aldri brukt så kan ikke si noe om det, men det krever vel sånn medium ok hardware tror jeg.

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjører en unraid server med en linux vm på den. 

Så usikker hvor mye rettigheter unraid har, men dette kan eg finne ut av eventuelt senere. 

 

Som test kan eg kjøre laptopen. 

Og mer permanent en mini pc eg kjøper inn om det skulle vise seg at homeseer ikkje krever så mye. 

 

Men ok, uzb1 er tingen for z wave. 

Hva om eg kjøper inn noen nexa produkter da, kan uzb1 kommunisere med de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
49 minutter siden, Trikket skrev:

Som test kan eg kjøre laptopen. 

Og mer permanent en mini pc eg kjøper inn om det skulle vise seg at homeseer ikkje krever så mye.

 

HomeSeer kan kjøres på en Raspberry pi, så det er ikke så voldsomme maskinvarekrav. spørsmålet er selvfølgelig hvor mye du skal ha inn på automasjonen.

hvis det er snakk om en liten leilighet med noen få punkt som skal automatiseres, trenger du ikke store saken. derimot, om du skal gå i samme bane som @Moskus, kan det hende du må ha litt kraftigere,

 

42 minutter siden, Trikket skrev:

Eneste funksjonen eg mister er toveis kommunikasjonen bruk av den rfxcom mottakeren? 

stemmer, 433mhz har kun enveis kommunikasjon.

men det er godt nok til f.eks. temperatursensorer, brytere osv.

til styring av mer "viktige" ting, som varme, stikkontakter og slik, er det z.wave som er tingen. Da vet du om ting er av eller på,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjempegreier. 

 

Da er neste spm. 

Om eg kjøper HS pro, og bruker i en tid en raspberry pi som eg har liggende. 

Eg finner så ut at den blir for liten til mitt bruk, kan eg med enkelhet da flytte denne over til en Windows basert enhet? 

Må det eventuelt være en fullversjon av Windows? 

Noe annet eg må tenke på i ett sånt scenario?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror nok eg har misforstått litt angående hva homeseer kunne gjøre når det gjelder kontakt med andre dubetitter. 

 

Homeseer ut fra boks virker dum, og at eg må kjøpe tilgang til feks Philips hue, kodi, netatmo osv. 

 

Stemmer dette? Også med pro versjonen?

Endret av Trikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Evelen skrev:

Stemmer bra.  Du betaler mye for programmet og mye i diverse plugins. Perfekt for deg med for mye penger med andre ord 1f44c.png

 Var det eg fryktet. Blir jo meget dyrt bare for software etterhvert vil eg tro. 

Da sikter eg meg inn på smartthings tror eg. 

Virker som ett ok valg i denne jungelen av kontrollere. 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Evelen skrev:

Stemmer bra.  Du betaler mye for programmet og mye i diverse plugins. Perfekt for deg med for mye penger med andre ord 1f44c.png

hvis man tenker hvor mange tusen man betaler for resten av HA-utstyret man har i huset, blir det lite i den store sammenhengen. det er også et hav av gratis plugins :)

fordelen med HS er hvor kraftig det egentlig er, og hvor mange muligheter man har til å lage egne script/plugins med enkel programmering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Trikket skrev:

 Var det eg fryktet. Blir jo meget dyrt bare for software etterhvert vil eg tro. 

Da sikter eg meg inn på smartthings tror eg. 

Virker som ett ok valg i denne jungelen av kontrollere. 

 

Takk for svar

Hva med Indigo til mac, gikk over til det fra HS3 og angrer ikke et sekund. Minst like kraftig og alle plugins er gratis. Fantastisk forum!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
39 minutter siden, Steinis skrev:

Hva med Indigo til mac, gikk over til det fra HS3 og angrer ikke et sekund. Minst like kraftig og alle plugins er gratis. Fantastisk forum!

Takk for tips

Har bare linux eller Windows, funker det til en av de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Håvardgj skrev:

hvis man tenker hvor mange tusen man betaler for resten av HA-utstyret man har i huset, blir det lite i den store sammenhengen. det er også et hav av gratis plugins :)

fordelen med HS er hvor kraftig det egentlig er, og hvor mange muligheter man har til å lage egne script/plugins med enkel programmering.

Alt i livet er billig i "den store sammenhengen" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Trikket skrev:

Takk for tips

Har bare linux eller Windows, funker det til en av de? 

Nei det gjør nok ikke det pr dags dato desverre. Har en gammel bærbar som jeg har det på bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.