Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisere vannmåler


Anbefalte innlegg

mroek skrev (På 22.4.2023 den 0.52):

@TheGizmo I Haugesund kommune som jeg tilhører, så kan det synes som at det er en eneste person som har tilgang til og besvarer (om enn litt motvillig) forespørsler her. Hvorvidt han bare har bestemt dette selv eller om han har mottatt direktiver fra andre i kommunen er usikkert, men jeg er ganske sikker på at jeg må kjøre saken lenger opp om det skal være mulig å få dem til å snu i denne saken. Jeg vet at han har en kollega, men da jeg pratet med vedkommende så fremsto det som at denne andre personen var enerådende høvding når det gjaldt vannmålerne.

 

Jeg er jo ellers enig i argumentene dine, men jeg tror nok at ved optisk avlesning så vil det tappe batteriet mer, spesielt om man kan polle så ofte som man vil. Det er jo basert på ren fysikk. Det koster strøm å fyre opp IR-dioden som skal sende data, og hvis den tvinges til å sende data f.eks flere ganger i minuttet, så vil det tappe batteriet mer enn når den ikke er i bruk. Radioen sender sine signaler uansett, og det er ikke noen mottaker i måleren, så du har rett i at den ikke aner noe om det er noen som fanger opp signalene den sender eller ikke. Batterilevetiden er derfor estimert ut fra dette, og bruk av den optiske porten vil redusere batteriets levetid.

 

Jeg har ellers også anskaffet meg utstyr for mottak av disse radiosignalene, og jeg får data fra min måler, men jeg ser jo kun den ukrypterte delen av dem. Min måler ser ut til å kun sende data hvert 96. sekund, selv om jeg trodde det skulle være hvert 15. sekund som du nevner. Jeg fanger også opp et par nabomålere, uten at det har noen interesse.

 

Kameraavlesning av display er uaktuelt. Det blir altfor knotete.

Er jo ganske fantastisk at du ikke får ut denne infoen fra kommunen, når eg fikk det i løpet av noen timer når eg spurte for et par år siden, av samme mann som nå kommer med GDPR (som er ganske bullshit siden det ikke er noen personidentifiserende informasjon) og annen svada....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, oant said:

Er jo ganske fantastisk at du ikke får ut denne infoen fra kommunen, når eg fikk det i løpet av noen timer når eg spurte for et par år siden, av samme mann som nå kommer med GDPR (som er ganske bullshit siden det ikke er noen personidentifiserende informasjon) og annen svada....

 

Ja, enig i det. Samme mann, ny mening. Vet ikke om han har fått beskjed om dette, eller om han bare har funnet det på selv for å slippe å måtte hente ut denne filen til de som spør (er neppe mer enn en liten håndfull i året, enn så lenge).

 

Jeg har ikke tenkt å backe ut enda, og backup-planen om optisk uthenting ser litt mørkere ut nå. Jeg satte i gang polling med 30 sek intervall, og etter et par timer sluttet den å respondere. Det er nå flere timer siden, og den er like død enda. Tipper det kan være en batterisparefunksjon som har kicket inn, så jeg antar at den vil la seg prate med igjen etter en gitt timeout.

 

Det er uansett dritt hvis det ikke går an å polle den kontinuerlig med en fornuftig frekvens, og slik ser det jo ut nå. Den stenger også av det optiske grensesnittet hvis man ikke poller på en stund (selv om magneten fremdeles er på plass), så her blir det fort feil uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/04/2023 at 16:45, TheGizmo said:

Jeg ville spurt om uttalelse med tankesettet mitt delt her, om Datatilsynet er enige i påstand gitt av din kommune, og hvis de ikke sier seg enige, videresendt det svaret til kommunen. Tungt, men jeg mener du skal ha tilgang til innsikt i DINE data nå, ikke hva som kan bli en hypotese om du skulle finne på å muligens kanskje en gang i fremtiden selge... Som vil kreve at du monterer en antenne utenfor huset med strøm tilkoblet og er på nett...

 

Jeg har tatt en prat med Datatilsynet, og selv om de var enige i at dette var en nokså perifer problemstilling, så har nok likevel kommunen sitt på det tørre når de henviser til GDPR. Selv om man ikke kan identifisere nøyaktig hvilket individ i huset som har brukt vann, så er det jo slik at man enkelt kan finne ut hvem som bor i et hus, og sammenholdt med avlesninger man da kan gjøre fra gaten utenfor huset, så er det antakelig nok til å oppfylle lovens bokstav.

 

Jeg har forøvrig også foreslått for kommunen at jeg kan forplikte meg til å dekke kostnaden (avregnet mot gjenværende levetid) ved bytte av vannmåler hvis jeg flytter herfra, så får vi se hva slags respons jeg får på det. Da faller i hvert fall GDPR-argumentet bort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å få den fra kommunen, som nekter fordi de bare har en universalnøkkel, og Lyse som kom med dette svaret:

 

Quote

Energimåleren din er ikke en smart måler (ams) og den sender ikke automatisk ditt forbruk til Lyse, og det er av den grunn heller ikke mulig å hente ut data for egen kontroll etc. På sikt er det ønskelig å erstatte målere i private hjem med smart målere, men det ligger frem i tid. Du må selv lese av forbruket du har på fjernvarme og sende dette til oss, å svare på sms-påminnelsen er helt topp!
Ditt spørsmål angående dekrypteringsnøkkel til trådløs modul er ikke noe Lyse kjenner til, det er ikke noe vi har satt opp i din bolig og er heller ikke noe Lyse eier. Beklageligvis kan jeg ikke hjelpe deg med det.
 
I din kontakt 21.april sier du at du ønsker nøkkel for tilgang til din måler. Vi kan se at du jevnlig leser av forbruket på måleren din og at det derfor ikke er nødvendig med en nøkkel. Som tidligere nevnt så kan ikke forbrukshistorikk o.l hentes ut av måleren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo med GPRD i hånd kreve å få utlevert dataene (iom at kommunene selv definerer det som persondata). Du kan automatisere det med å be om data hver eneste dag via e-post, og så får vi se om pipa har en annen lyd etter ei uke.

Endret av petersv
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med GDPR kan man, som petersv skriver, kreve å få dataen utlevert og slettet.

Siden kommunen definerer det som persondata som går under GDPR-lovgivningen vil det si at de heller ikke har lov til å samle inn mer data enn nødvendig. Så hvis de f.eks. fakturerer kvartalsvis på vannmåleren, har de ikke lov til å lagre mer enn 4 målinger per år.
https://www.junglemap.no/innsikter/ikke-samle-inn-mer-data-enn-nodvendig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, petersv said:

Du kan jo med GPRD i hånd kreve å få utlevert dataene (iom at kommunene selv definerer det som persondata). Du kan automatisere det med å be om data hver eneste dag via e-post, og så får vi se om pipa har en annen lyd etter ei uke.

 

Hehe, problemet med det er at kommunen samler inn data via drive-by, og det gjøres bare en eller to ganger i året, så den metoden er ikke spesielt brukbar.

 

1 hour ago, Ulkul said:

Med GDPR kan man, som petersv skriver, kreve å få dataen utlevert og slettet.

Siden kommunen definerer det som persondata som går under GDPR-lovgivningen vil det si at de heller ikke har lov til å samle inn mer data enn nødvendig. Så hvis de f.eks. fakturerer kvartalsvis på vannmåleren, har de ikke lov til å lagre mer enn 4 målinger per år.
https://www.junglemap.no/innsikter/ikke-samle-inn-mer-data-enn-nodvendig

 

Det stemmer, men de gjør heller ikke det, ref det jeg skrev over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aleks skrev (15 timer siden):

Har prøvd å få den fra kommunen, som nekter fordi de bare har en universalnøkkel, og Lyse som kom med dette svaret:

 

 

Er LYSE leverandør av vann? 

Siden de snakker om AMS, som er strømmåler, og vannmåleren er jo separat sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått et litt småampert svar fra kommunens mann, der han bare understreker at det ikke er aktuelt å gi meg nøkkelen, og videre at han ikke vil besvare flere eposter fra meg (ja, du leste det riktig). Jeg har purret to ganger med noen dagers mellomrom siden han ikke svarte, men selv i dette siste svaret så unngår han å svare på forslaget mitt om at jeg kan dekke kostnad ved bytte av måler om jeg skulle selge huset. I tillegg har jeg spurt om hvem i kommunen som kan ta dette videre, men det har jeg heller ikke fått noen respons på. Da må jeg vel anta at det er denne ene personen som mener han sitter på all beslutningsmyndighet her.

 

Kjenner at jeg blir fryktelig irritert på arrogansen som utvises, jeg synes ikke dette er godt nok fra en kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med din lokale politiker i det partiet du føler deg nærmest, så kan hen ta det den veien. Ev. hør med teknisk sjef i kommunen, eller høre med administrasjonen hvordan du får en sak lagt fram for politisk behandling. Mye jobb, men ser man kan få blod på tann av slik arrogant holdning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, petersv said:

Ta kontakt med din lokale politiker i det partiet du føler deg nærmest, så kan hen ta det den veien. Ev. hør med teknisk sjef i kommunen, eller høre med administrasjonen hvordan du får en sak lagt fram for politisk behandling. Mye jobb, men ser man kan få blod på tann av slik arrogant holdning 😄

 

Inntil videre har jeg sendt en klage til kommunen, og understreket at den må sees på av noen andre enn vedkommende som nå har sagt at han ikke lenger vil svare meg, der jeg antydet at hans sjef kanskje er riktig adressat for klagen.

 

Hvis jeg heller ikke da får noe velbegrunnet og fornuftig svar, så får vi se om det blir en politiker eller media i neste runde.

 

Jeg er fremdeles ikke overbevist om at GDPR faktisk kan anvendes her, men det kan konstrueres problemstillinger der det er mulig for noen med tilgang til nøkkelen og fysisk nærhet til eiendommen kan finne ut hva vannforbruket til et bestemt individ er. Det forutsetter at man overvåker eiendommen for å kunne vite med sikkerhet at det kun er dette ene individet som er i huset og kan bruke vann, og det i seg selv er jo også ulovlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier datatilsynet om personopplysninger: 
 

Quote

Hva er en personopplysning? Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Typiske personopplysninger er navn, adresse, telefonnummer, e-post og fødselsnummer.

 

Vannforbruk er mao. kun en personopplysning om du bor alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, petersv said:

Dette sier datatilsynet om personopplysninger: 
 

 

Vannforbruk er mao. kun en personopplysning om du bor alene.

 

Ja, og aldri har gjester, i hvert fall med mindre man som nevnt over har kontinuerlig overvåkning av huset for å sjekke at kun eier er i huset, slik at man kan korrelere vannforbruket.

 

Igjen, synes dette er rimelig langt ute, og det krever altså at man gjør noe kriminelt for å få tak i denne "personoppplysningen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen, med tanke på personvern, på strømmåleren, vannmåleren, og energimåleren (fjernvarme)?

 

Har bestilt en W-Mbus USB stick, så går jeg igang med samme opplegget når jeg får den. I mitt tilfelle er det fjernvarmen jeg ønsker å lese av (Lyse Neo). Måleren er en Multical 302.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, MrE said:

Hva er egentlig forskjellen, med tanke på personvern, på strømmåleren, vannmåleren, og energimåleren (fjernvarme)?

 

Har bestilt en W-Mbus USB stick, så går jeg igang med samme opplegget når jeg får den. I mitt tilfelle er det fjernvarmen jeg ønsker å lese av (Lyse Neo). Måleren er en Multical 302.

 

Ingen forskjell så langt jeg kan forstå, men for strømmåleren så er det jo slik at det tilbys et lokalt interface (HAN) der man som kunde kan koble seg på og hente ut data. Man får forsåvidt også tilgang til dataene sine via skyen (Elhub), men med lavere oppløsning, så lokal uthenting er jo det beste. I og med at man trenger fysisk tilgang for å koble seg på HAN-porten, så kommer ikke GDPR til anvendelse uansett hvordan man snur og vender på det. Den trådløse kommunikasjonen ut fra måleren får man ikke tilgang til, men det er heller ikke så viktig.

 

Energimåleren du har for fjernvarme ser ut til å støtte trådbunden M-bus, så der kan du muligens koble deg på. Den har også et optisk øye, men jeg antar at på samme måte som for vannmåleren, så er det begrensninger i hvor ofte den lar seg snakke til, siden den er batteridrevet og skal oppfylle påstemplet levetid.

 

Det enkleste er jo i alle tilfeller å få tak i krypteringsnøkkelen, men da møtes du nok med samme argumentasjon som jeg er blitt møtt med. Jeg tror kanskje ikke det ville holdt i en rettssak (altså at GDPR er et gyldig argument for å avslå), men jeg prøver å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra aktivitet her nå 🙂 Ville bare komme med to ting jeg har tenkt litt på.

- Er det noen som har snakket med NKOM og hørt hva slags synspunkter de har om saken?

 

- Og hvis vi er mange nok som møter motstand hos våre kommuner så kunne det kanskje gått sammen og spleiset på en time eller to hos en advokat som kunne sett på saken og muligens formulert et brev/skriv. 

 

Spesielt irriterende og høre at kontaktperson hos kommunen har samme holdning selv om man tilbyr og signere for kostnader ved utskifting av måler hvis man skulle selge boligen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/04/2023 at 10:24, TheGizmo said:

Er LYSE leverandør av vann? 

Siden de snakker om AMS, som er strømmåler, og vannmåleren er jo separat sak.

 

Ja, de leverer nærvarme. Kontaktet først kommunen, som nektet å gi fellesnøkkelen, så tok kontakt med Lyse, som kom med det svadasvaret. Usikker på om de spiller dum, eller ikke vet hvilke utstyr de har hos kundene. Tror nok de prøver å slippe unna ved å ikke kalle det en smartmåler, noe multical åpenbart er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Magnus_B said:

Bra aktivitet her nå 🙂 Ville bare komme med to ting jeg har tenkt litt på.

- Er det noen som har snakket med NKOM og hørt hva slags synspunkter de har om saken?

 

- Og hvis vi er mange nok som møter motstand hos våre kommuner så kunne det kanskje gått sammen og spleiset på en time eller to hos en advokat som kunne sett på saken og muligens formulert et brev/skriv. 

 

Spesielt irriterende og høre at kontaktperson hos kommunen har samme holdning selv om man tilbyr og signere for kostnader ved utskifting av måler hvis man skulle selge boligen.

 

 

Jeg tror (understreker tror) ikke at NKOM trenger å ha noe synspunkt på dette i det hele tatt. Måleren benytter et frekvensbånd godkjent til formålet, og det er liten grunn til å tro at de genererer radiostøy eller på andre måter oppfører seg ugreit. Det er jo også en batteridrevet sak, så tilknytning til strømnettet er ikke heller en aktuell problemstilling (ref Easee-saken, hvor NKOM er inne fordi det er utstyr som inneholder en radiosender, hadde det ikke vært for det så hadde nok DSB vært riktig instans).

 

Jeg tror jeg har formulert meg rimelig tydelig i min klage til kommunen, og jeg forventer at den blir seriøst behandlet, så det blir jo spennende å se hva slags tilbakemelding jeg får. Hvis det fremdeles er tvil om at GDPR er korrekt anvendt som årsak til avslag, så kan det jo være aktuelt å bruke en advokat, og slik sett kan jeg godt være med på en spleis der.

 

Og selv om det skulle være slik at GDPR gir grunnlag for avslag, så bør jo kommunen fremdeles grunngi hvorfor det ikke er akseptabelt å inngå en avtale der huseier tilbyr seg å dekke utskiftningskostnaden ved salg/flytting. Det er vel teoretisk mulig at de kan nekte dette uten å komme med noen grunn, men da er det også mulig å lage greit mye støy om det. Det er jeg forberedt på å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, man kunne jo muligens tatt kontakt med kontaktperson i en eller flere av de kommunene som faktisk gir ut nøkler til sine abonnenter og høre hva slags retningslinjer/føringer de har på dette. Er vel nevnt flere kommuner i tråden her som er meget samarbeidsvillige til å dele nøkler.. Med tanke på GDPR osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Magnus_B said:

En ting til, man kunne jo muligens tatt kontakt med kontaktperson i en eller flere av de kommunene som faktisk gir ut nøkler til sine abonnenter og høre hva slags retningslinjer/føringer de har på dette. Er vel nevnt flere kommuner i tråden her som er meget samarbeidsvillige til å dele nøkler.. Med tanke på GDPR osv...

 

Way ahead of you...  🙂

Har sendt forespørsel til epost-adressen i Lillestrøm kommune som ble oppgitt tidligere i tråden, men fikk aldri noe svar. Har ikke prøvd å sende noe til kommunens offisielle adresse, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (Akkurat nå):

 

Way ahead of you...  🙂

Har sendt forespørsel til epost-adressen i Lillestrøm kommune som ble oppgitt tidligere i tråden, men fikk aldri noe svar. Har ikke prøvd å sende noe til kommunens offisielle adresse, da.

Utrolig tilfredsstillende at det er noen (les: du) som tar kampen jeg ikke har kapasitet til å ta selv for tiden 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mroek skrev (10 timer siden):

 

Ingen forskjell så langt jeg kan forstå, men for strømmåleren så er det jo slik at det tilbys et lokalt interface (HAN) der man som kunde kan koble seg på og hente ut data. Man får forsåvidt også tilgang til dataene sine via skyen (Elhub), men med lavere oppløsning, så lokal uthenting er jo det beste. I og med at man trenger fysisk tilgang for å koble seg på HAN-porten, så kommer ikke GDPR til anvendelse uansett hvordan man snur og vender på det. Den trådløse kommunikasjonen ut fra måleren får man ikke tilgang til, men det er heller ikke så viktig.

 

Energimåleren du har for fjernvarme ser ut til å støtte trådbunden M-bus, så der kan du muligens koble deg på. Den har også et optisk øye, men jeg antar at på samme måte som for vannmåleren, så er det begrensninger i hvor ofte den lar seg snakke til, siden den er batteridrevet og skal oppfylle påstemplet levetid.

 

Det enkleste er jo i alle tilfeller å få tak i krypteringsnøkkelen, men da møtes du nok med samme argumentasjon som jeg er blitt møtt med. Jeg tror kanskje ikke det ville holdt i en rettssak (altså at GDPR er et gyldig argument for å avslå), men jeg prøver å finne ut av det.

Multical 302 er plombert ettersom det er leverandør av fjernvarme sin måler. Den kan leveres med trådbunnen m-bus, eller wireless m-bus. På wireless m-bus har den 2 moduser den kan settes i, enten modus for drive-by-avlesning eller for lokal avlesning. Jeg antar min står i lokal avlesning, så jeg skal først prøve og se om jeg får hentet ut nøkkel fra kamstrup istedenfor leverandør av fjernvarmen. Vi må lese av måleren manuelt hver måned, derfor håper jeg det ikke er drive-by modus som er aktivert. Om det er drive-by så er nok håpet ute om få lest av dette selv, da det vil nok ikke gis ut nøkkel som medfører at jeg kan lese av naboen sitt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheGizmo skrev (9 timer siden):

Det er det villeste! Jeg gjorde som guiden beskrev, og fikk lastet ned nøkkel til min måler!! Det er jo faktisk helt utrolig hvis dette er åpen for allmenheten på kamstrup sine sider.   Testet med nøkkelen i filen jeg lastet ned og fikk pokker meg dekodet dataen fra måleren min også..

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus_B skrev (3 minutter siden):

Det er det villeste! Jeg gjorde som guiden beskrev, og fikk lastet ned nøkkel til min måler!! Det er jo faktisk helt utrolig hvis dette er åpen for allmenheten på kamstrup sine sider.   Testet med nøkkelen i filen jeg lastet ned og fikk pokker meg dekodet dataen fra måleren min også..

Herlig!!

 

Glad jeg kunne hjelpe 👍🏻

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.