Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dimme en bordvifte med innstikkmodul?


Venin

Spørsmål

Vil det fungere å bruke en innstikkmodul med dimmerfunksjon på en bordvifte som dette? https://www.clasohlson.com/no/Bordvifte/36-5522

 

Viften ser ut til å trekke 17,5 Watt, og jeg tenkte å bruke denne innstikkmodulen som støtter opp til 300 W (glødelampe): https://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TKB-TZ67G-dimmer-fjernstrømbryter/36-5743 

 

Planen er å ha viften styrt av temperaturen på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ser ikke noe problem med å gjøre det! 

 

Det skjer mye rart med spoler(motor) når man kutter strøm av og på. DC vifter blir nå styrt på denne måten, så det går sikkert fint med en slik dimmermodul!

 

Er det noe automatikk som detekterer last-type kan det vel være greit å skru av dette?

 

Ser ikke ut som det er så mye gode erfaringer med den dimmermodulen btw :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Funker det under 40% hvis du først går til feks 80% og så reduserer`hastigheten?

 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å prøve dette ihvertfall. Det kan jo være greit å følge med litt i starten, og i verste fall så risikerer du en ødelagt dimmer. 

 

Den som intet våger intet vinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
46 minutes ago, Moskus said:

... det er strøm det er snakk om, så det er fint mulig å tenke seg verre scenarier enn det, dessverre...

 

Det var min risikovurdering av dette eksempelet ihvertfall.

 

Folk får lage sin egen før man prøver seg på dette :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 3.5.2017 klokken 20.05, Riiser skrev:

Funker det under 40% hvis du først går til feks 80% og så reduserer`hastigheten?

Nei, den stopper opp, men det er jo ikke noe problem å styre den mellom 40 % og 100 %.

 

Men er det ikke noen elektrikere her som kan si om det er fali eller ikke? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Venin skrev:

Men er det ikke noen elektrikere her som kan si om det er fali eller ikke? 1f62c.png

vi er vel i mindretall her :P

 

veeel... i verste fall risikerer du å overopphete motoren, som igjen kan i verste fall starte en brann....

men slik er det jo med kjøring av bil også... i verste fall kan man jo dø av det, men likevel er det mange som gjør det opptil flere ganger pr dag.

 

jeg ville startet med en "stresstest" der du kjører motoren på så lavt turtall som du kommer til å bruke den på. la den stå et par timer slik mens du følger med temperaturen på motoren, samt hører etter ulyder. hvis det ikke blir for varmt eller er ulyder fra hverken viftemotor eller dimmer vil jeg påstå at det går bra. en temperatursensor på motoren for sikkerhet hadde vært en bonus, men det er ikke sikkert det er praktisk gjennomførbart eller lønnsomt.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Håvardgj skrev:

vi er vel i mindretall her :P

 

veeel... i verste fall risikerer du å overopphete motoren, som igjen kan i verste fall starte en brann....

men slik er det jo med kjøring av bil også... i verste fall kan man jo dø av det, men likevel er det mange som gjør det opptil flere ganger pr dag.

 

jeg ville startet med en "stresstest" der du kjører motoren på så lavt turtall som du kommer til å bruke den på. la den stå et par timer slik mens du følger med temperaturen på motoren, samt hører etter ulyder. hvis det ikke blir for varmt eller er ulyder fra hverken viftemotor eller dimmer vil jeg påstå at det går bra. en temperatursensor på motoren for sikkerhet hadde vært en bonus, men det er ikke sikkert det er praktisk gjennomførbart eller lønnsomt.

 

Takk, takk. Vil det være safere å bruke dimmeren hvis den kun brukes til level 0 og 100? Mulig at den nye viften jeg tenker å kjøpe kan settes til et mer behagelig nivå slik at jeg egentlig ikke behøver å dimme (men jeg har bare dimmer liggende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.