Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

z-wave tab borte


panylund

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I går oppdaterte jeg z-wave plugin til beta .114 det gikk helt fint og fungerte i noen timer.

Så skulle jeg optimalisere en batteri device så jeg gikk inn på root device -> z-wave taben og trykket på optimise. det gikk da som vanlig i 3-4 sekunder før skjermen ble hvit (altså da bare det under selve homeseer menyene.) og jeg ble kastet ut av z-wave tabben og til configuration. men nå er alle z-wave tabben på alle devicer borte. jeg har fortsatt pluginen kjørende og alt funker utenom tilgangen og mulighetene den taben gir.

jeg har prøvd å avinstallere og reinstallere z-wave pluginen uten noen endring.

blbackup hadde såklart også stoppet så jeg har ingen backup nyere enn 2 mnd?

kan også nevne at jeg nå får en error i loggen som er følgende:

Calling ConfigDevice in plugin Z-Wave:Method not found: 'Boolean HomeSeerAPI.IHSApplication.IsTrial()

jeg har gyldig pro lisens forøvrig

 

 

tips / tanker? (kan helt fint leses som HJEEEEELP? )

z-wave devicer ser nå sånn ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyeste stabile ser ut til å ha gitt meg tilbake z-wave tabben ihvertfall. Feilmeldingen vet jeg ikke ennå. Den kommer bare sporadisk så får holde øye med den litt fremover. Takk for tipset[emoji3]

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble prøvd. Ingen endring. Ser ut til at det er v114 som det er noe rart med. Fant igjen beta v102 og den funker også helt fint. Men om jeg prøver meg på v114 så forsvinner tabben med en gang.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan da siden jeg var så heldig å få et par guruer inn i tråden min stille et relativt relatert spørsmål. 

Relatert iom at det er etter overnevnte problem at dette oppsto

 

Før alt dette kunne jeg trigge en all off event og innen 3sekunder var alt lys slått av. nå tok det plutselig mange minutter.. 

ok tenkte jeg optimaliserings tid.

etter en 5-7 runder med vanlig optimalisering så går nå alle enheter raskt og fint som de pleide å gjøre på vanlig optimalisering men på full tar det år og dag på random enheter.

hvilke enheter det er varierer mellom hver gang jeg prøver å kjøre den. noen som har vært borti det?

kjenner den der z-health saken til homeseer kunne kommet godt med nå..  

jeg har også tidligere hatt problem med at et par enheter etter 4+ optimise og 1 full optimise er på 40+ hastighet men når den får stått en uke så er den plutselig på 9.6k og har byttet rute. er det noe som skal kunne skje?det løste seg etter jeg flyttet uzb1 til en raspberry zero og flyttet den litt men synes det var veldig snodig. trodde ikke rutene skulle oppdatere seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, panylund skrev:

kan da siden jeg var så heldig å få et par guruer inn i tråden min stille et relativt relatert spørsmål. 

Du kan trygt starte en ny tråd for sånt, vi får det med oss. ;)

 

2 timer siden, panylund skrev:

4+ optimise og 1 full optimise

Det der skal man ikke lenger gjøre. Det skal holde med 1 optimize og en full optimize. Full optimize kan ta voldsomt tid.

 

Rutene kan "oppdatere seg selv". Det er noe av poenget med Z-wave. Den har flere ruter og velge mellom (i tilfelle en node har et problem), og skal velge den raskeste. Kan det være at en node hos deg ikke helt er frisk? Eller at f.eks. en Multisensor er satt opp på fast strøm, men så er satt på batteri?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok så en optimise holder nå altså? jøss ting man ikke får med seg.

 

ja har mange av de men hvordan ser jeg om de er satt som batteri? har prøvd å lete i parametersettene til aeotec men fant ingen sånne parametre. 

men nå er jo øynene det første man blir blind på da så det er jo ingen garanti for at det ikke finnes;)

 

er det noen grunn til at man ikke bær kjøre mange full optimiser etter hverandre? jeg ser den stadig blir litt bedre for hver gang jeg kjører en full men som du sier det tar jo tid, og om man skal ha en vanlig mellom de så hjelper det jo ikke akkurat på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, panylund skrev:

ja har mange av de men hvordan ser jeg om de er satt som batteri? har prøvd å lete i parametersettene til aeotec men fant ingen sånne parametre. 

men nå er jo øynene det første man blir blind på da så det er jo ingen garanti for at det ikke finnes;)

Det er ingen parameter som du kan sette i ettertid. Det settes internt i sensoren når du inkluderer den i nettverket.

Det står vel i "Node Information" om den kjører på batteri eller ei.

 

12 minutter siden, panylund skrev:

er det noen grunn til at man ikke bær kjøre mange full optimiser etter hverandre?

Jeg vet ikke, for å være ærlig. Jeg bare videreformidler det jeg har hørt.

 

Hvis vi får pinget @iblis kan det være han har mer utfyllende informasjon, han er Z-wave guruen vår. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke se det er noen spesiell Batteri device info, men ser de devicene jeg har som går på batteri får NodeInfo parametren Listens satt til no.

Alle multisensorene jeg har som er koblet til usb strøm har den satt til yes. så vil anta de da alle skjønner at de går på strøm?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, panylund skrev:

Alle multisensorene jeg har som er koblet til usb strøm har den satt til yes. så vil anta de da alle skjønner at de går på strøm?

Det skal stemme bra det.

 

Vi venter på Z-wave verktøyene fra HomeSeer, da blir det enklere å sniffe frem problematiske noder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo oppdatere med at .116 ser ut til å ha fikset den manglende z-wave tabben også, men som endel andre på homeseer forumet har funnet ut så var det nok flere grove buggs i 114 versjonen som gjorde at alle aeonlabs motionsensors sluttet fullstendig å fungere. Lysene mine slår seg på og av via bryter men ikke via automatikk. 

Det ser også ut til at det er mye annet rart med systemet nå. kjører jeg en optimise nå så vil halvparten av devicene være utilgjengelige men de kommer og går veldig. kjører jeg en test nodes så dukker alle opp og kan kommuniseres med.

 

Finnes det noen måte å sjekke om det er noen støy på z-wave frekvensen? har lenge lurt litt på om det er noen naboer som har noe utstyr som støyer p åden frekvensen. evt om det er en enhet hos meg som plutselig har begynt å støye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips. det hjalp litt. jeg får nå kjørt full optimise på alle devicene uten at de nekter men det er veeeeeldig tidkrevende fortsatt. den fyller fint en side med ... for hver enhet for å si det sånn.. jeg får prøve å kjøre litt på hver enkelt enhet først også tilbake til alle etterpå og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, panylund skrev:

men det er veeeeeldig tidkrevende fortsatt

Definer "tidkrevend". Full Optimize tar gjerne to-tre timer hos meg med nærmere 80 noder. Ser også masse "...". :)

 

"Optimize" er jo ikke noe som skal gjøres i tide og utide, så jeg anser det ikke som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel før den buggy pluginen gjorde alt håpløst så tok en vanlig optimise det ca 1 minutt. (er bare 19 noder)  nå kan den ta en time...

full optimise var vel rundt 3-4 minutter kanskje. men igjen nå tar den rundt en time.

har tidligere kjørt optimise + full optimise til jeg fikk den til å gå på enten ... eller uten i det heletatt. altså at det i loggen ville stå:

Optimizing node xx...

...

Done

eller bare

Optimizing Node xx...

Done

 

da reagerte stort sett alt av enheter kjapt og fint hos meg og om jeg kjørte en all off så var det gjort innen 3 sekunder. 

før jeg kjørte såpass med optimaliseringer så tok det fort 10 sekunder å gjøre det samme og endel av bevegelsestriggingen var noen sekunder for sen til at det var praktisk. etterpå fungerte det helt perfekt og man rakk bare såvidt å komme inn i rommet før lyset slo seg på (som det burde være).. nå rekker man jo desverre både å komme og gå før lyset ser det for godt å slå seg på.

 

hmm nå skal det sies at jeg har kjørt endel optimaliseringer igjen idag og det ser ut til at det begynner å komme seg igjen. 

på starten av dagen så fikk jeg den til å gå raskt etter først å ha kjørt vanlig så full på alle nodene separat. men når jeg kjørte full optimalisering så begynte den med samme ... på side etter side på noen av nodene. jeg avbrøt den og kjørte ny optimaliser på de nodene som var trege og det ser ut til å ha gjort susen. nå er jeg på vanlig "rask" optimaliserings tid igjen ihvertfall på vanlig optimalisering, full tar fortsatt litt lenger tid og det ser ut til at det er et par noder som utmerker seg. begge er aeonlabs multisensorer og det er de jeg ikke har fjernet og inkludert på nytt etter plugin uhellet så spørst om jeg ikke skal reinkludere de også iløpet av kvelden.

siste kjøring nå ga følgende tider: vanlig optimize 50sekunder, Full optimize 5minutter og 20sekunder. hvor 1 minutt ble brukt på 2 noder alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, panylund skrev:

siste kjøring nå ga følgende tider: vanlig optimize 50sekunder, Full optimize 5minutter og 20sekunder. hvor 1 minutt ble brukt på 2 noder alene.

Hadde jeg vært veldig fornøyd med på 19 noder.

 

Tiden som brukes på optimalisering er ikke så nøye. Reaksjonstiden til noden i bruk er det som betyr noe. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den tiden er helt super. var bare i går kveld når jeg satte på en optimalisering før middag og den fortsatt gikk når middagen var fortært at jeg begynte å bli litt irritabel;)

 

for meg så har det virket som om de to henger litt sammen da men. jo kortere tid den bruker på å optimalisere jo raskere reagerer nodene. 

Er det evt noen måte å sjekke/logge reakjsonstiden på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kan jo ta en liten oppdatering. Kjøpte inn en ny uzb1 bare for å være sikker på at det ikke var den som var årsak til noe av problemene. 

Det hjalp ikke i det hele tatt så da var den sjekket ut. 

 

Jeg har derimot oppdaget to Qubino v1 dimmere som nå ikke lar seg slå av via knappe trykk lenger. jeg kan slå de på men ikke dimme eller slå av.

De har jeg nå fjernet fra z-wave nettet og tatt strømmen på for å se om de skapte noen flere problemer.

 

Et spørsmål om z-health sånn på tampen er skal ikke den liksom optimalisere nettet? jeg tenkte det kunne være greit (og enkelt) å la den kjøre litt optimalisering mens jeg var på jobb men det ser ut til at alt den gjør er å sende no-op til nodene. status etter z-health har kjørt er no-op success på alle noder men 0 av 0 optimaliseringer kjørt??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, panylund skrev:

Et spørsmål om z-health sånn på tampen er skal ikke den liksom optimalisere nettet?

Jo. Men det er egentlig bedre å gjøre det selv. For mye optimalisering er heller ikke sunt.

 

1 time siden, panylund skrev:

status etter z-health har kjørt er no-op success på alle noder men 0 av 0 optimaliseringer kjørt??

Da har noe gjort at den ikke kom i gang med optimaliseringen. Kanskje den ikke har hatt nok tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.