Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling av system


borchis

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sammen med samboeren er vi helt i startfasen av bygging av nytt hus, og noe av min drøm er å få automatisering av dette skikkelig opp å gå. Jeg har lest og googlet en hel del, og har diverse spørsmål, og mottar gjerne anbefalinger på system og infrastruktur. Det er mye vi kan gjøre som sikkert er mange forunt, i fohold til fysisk kabling o.s.v. der det er behov da huset fremdeles kun består av en såle.

 

Ting jeg ønsker å automatisere

  • Lys
  • Alarm
  • Enkelte stikkkontakter
  • Musikk
  • Dør/Lås
  • Kamera
  • Værstasjon

 

Slik jeg har forstått det er det mange løsninger som tillater stor grav av modifikasjon om man skjønner teknologien og APIene. Jeg har jobbet med automatisering innen Microsoftløsninger i 10 år og er dermed mer enn kyndig nok til å bruke de mer teknisk krevende produktene skulle jeg tro, men dette skal også bli brukt av min samboer som er ganske langt på den andre ended av spekteret. Jeg er heller ingen GUI designer, så gjerne også ferdige apper/UX.

 

Hva slags systemer ville dere anbefalt? Jeg har sett litt på protokollene og ser de grunnleggende forskjellene enkelt nok, men ofte er det bedre å høre fra noen som har litt erfaring.

 

Mvh,

 

//F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest et spørsmål om hvor mye energi du vil legge i det. Skal du f.eks sette det opp selv?

Hvis ikke -> FutureHome eller Artius

Hvis ja:

HomeSeer, HomeAssistant, OpenHAB eller Domoticz.

 

Jeg liker HomeSeer. :) 

Det er et .NET program som er kraftig uansett om du programmerer selv eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en mac stående ville jeg absolutt prøvd meg på Indigo! Kommer fra HomeSeer og angrer ikke på det! 

Synes det var veldig mye enklere å komme igang med enn de andre jeg har prøvd samt scripting med Python. 

 

 

Endret av Steinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her vil nok anbefale Z-Wave som teknologi vil jeg tro. Til og med kjell.com gjør det: https://www.kjell.com/no/spor-kjell/hvordan-virker-det/smarte-hjem/fjernstyring/z-wave ?

 

Og for å styre dingsene: Jeg prøvde Homeseer først, men syns grensesnittet var så latterlig ræva (som også Moskus påpeker i HomeSeer-skolen) at jeg ikke klarte å bruke det lenge. Foreløpig lever jeg godt med Domoticz, som tillater både drag and drop event management, og scripts i Python. Her er et eksempel på hvordan Domoticz ser ut med det mørke temaet: theme3.jpg

 

Domoticz er gratis og HomeSeer har en 30 dagers trial, så du kan egentlig teste begge når du omsider får skaffet deg dingser. Viktigste for deg er vel å lande på en teknologi siden du tross alt bygger hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Venin skrev:

Jeg prøvde Homeseer først, men syns grensesnittet var så latterlig ræva (som også Moskus påpeker i HomeSeer-skolen) at jeg ikke klarte å bruke det lenge.

Tror ikke det står "latterlig ræva" HomeSeer-skolen, for SÅ dårlig er det ikke. ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bygget nytt hus idag, hadde jeg valgt KNX/Dali på lys, stikkontakter og varme som et minimum. Det finnes også produkter som kan gjør at installasjonen kan integreres mot Sonos, dørlås/porttelefon, kamera, alarm, værstasjon og f.eks persienner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si at jeg IKKE hadde vurdert det, spesielt siden det nå er en KNX-plugin til HomeSeer. ;)

Vær imidlertid obs på at det er en kostnadsøkning knyttet til det, så det kan være verdt å regne på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, borchis skrev:

Jeg er heller ingen GUI designer, så gjerne også ferdige apper/UX.

 

 

Men må det opp til Homeseer? Finnes jo andre apper også som tar i mot KNX og kan integreres mot andre systemer. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Bronson skrev:

Men må det opp til Homeseer?

For meg er det jo selvfølgelig et krav, men det er fordi absolutt alt i huset er integrert i HomeSeer fra før. ;)

 

Man  ikke, men man kan så man bør. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bronson skrev:

 

Finnes jo andre apper også som tar i mot KNX og kan integreres mot andre systemer. ;)

Hvilke? Har en kollega av meg som er missfornøyd med hans valg av KNX pga dårlig integrasjon mot alt annet. Kanskje du har noen systemer/apper som kan hjelpe han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lazarus skrev:

Hvilke? Har en kollega av meg som er missfornøyd med hans valg av KNX pga dårlig integrasjon mot alt annet. Kanskje du har noen systemer/apper som kan hjelpe han?

OpenHAB har vel binding til KNX også (i de minste har de skrytt av det før), så du kan vel hjelpe ham i gang? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lazarus skrev:

Hvilke? Har en kollega av meg som er missfornøyd med hans valg av KNX pga dårlig integrasjon mot alt annet. Kanskje du har noen systemer/apper som kan hjelpe han?

 

Jeg bruker Thinknx. Avhengig av hvilke typer lisenser, kan det integreres mot følgende:

 

  • KNX (daaaah)
  • Z-Wave
  • Philips Hue
  • Modbus
  • Alarm
  • Porttelefon
  • Sonos
  • IP-kamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

OpenHAB har vel binding til KNX også (i de minste har de skrytt av det før), så du kan vel hjelpe ham i gang? :) 

OpenHAB ble for avansert for han.

 

Han ble solgt knx av eletriker. Ble da fortalt at det var det eneste som var bra på markedet og at det kunne gjøre alt han ønsket...

 

Problemet kom da han skulle ha amazon echo enheter og se på mulighet for div andre gadgets..

 

Tror fort han hadde vært en god kandidat til å bli futurehome kunde. hørte et rykte om at de har noe på gang som gjør dem enda mer aktuelle for mange.

 

2 timer siden, Bronson skrev:

 

Jeg bruker Thinknx. Avhengig av hvilke typer lisenser, kan det integreres mot følgende:

 

  • KNX (daaaah)
  • Z-Wave
  • Philips Hue
  • Modbus
  • Alarm
  • Porttelefon
  • Sonos
  • IP-kamera

Han er ikke så teknisk av seg. Men skal be ham ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lazarus skrev:

OpenHAB ble for avansert for han.

Vel, da har vi jo HomeSeer igjen, da. (Helt seriøst).

 

11 minutter siden, Lazarus skrev:

Tror fort han hadde vært en god kandidat til å bli futurehome kunde. hørte et rykte om at de har noe på gang som gjør dem enda mer aktuelle for mange.

FutureHome er greie karer, men de har "alltid noe på gang" som "kommer snart". ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @borchis

 

Først om fremst: Lykke til med planlegging og bygging av hus! Var i samme situasjonen selv før vi flyttet inn i nybygd hus i september i fjor. Skal ikke gå så hardt til verks på hva du bør velge og ikke velge, men gir deg et par raske kommentarer på ting jeg angrer på at jeg ikke tenkte på i byggefasen:

- Kablet nettverk: Er du i tvil om du trenger kablet nettverk til vaskerommet? GJØR DET! Jeg hadde mulighet til å legge så mye TP-kabel jeg bare ville i huset før veggene ble tettet, men valgte å droppe noen rom som jeg angrer på i dag. Har du tid og mulighet, så legg det opp og gjem det bak et blendelokk til du en vakker dag for behov for det.

- Tenk "Hvor kunne jeg hatt en multisensor i dette rommet og hvor skulle den fått strøm i fra?" Jeg har endt opp med en blanding av 433 sensorer på batteri og noen nodeMCU hjemmesnekra sensorer som er poweret via micro-usb kontakter. Hadde jeg brukt mer tid på å planlegge hvor de skulle plasseres med tilhørende strømtilførsel, så hadde resultatet blitt mye penere.

- WLAN AP i taket? F.eks Ubiquti sine Unifi AP ser ut som en røykvarsler og trenger kun en TP-kabel med PoE. Ser stilig ut i tak og gir en mye bedre WIFI-dekning enn å gjemme mindre pene routere bak tv-møbler etc.

- Ikke tro at du har tid til å jobbe med automasjonssystemet hver kveld i et nytt hus :D Huset er nytt og jobb kreves i mange år fremover ;)

 

PS! Jeg endte opp med en løsning bestående av Dell Optiplex 990 som kjører VMware ESXi, hvor en Ubuntu Server 16.10 kjører Home Assistant :)

 

Igjen: Lykke til med valget!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kris10an skrev:

Hei @borchis

 

- Kablet nettverk: Er du i tvil om du trenger kablet nettverk til vaskerommet? GJØR DET! Jeg hadde mulighet til å legge så mye TP-kabel jeg bare ville i huset før veggene ble tettet, men valgte å droppe noen rom som jeg angrer på i dag. Har du tid og mulighet, så legg det opp og gjem det bak et blendelokk til du en vakker dag for behov for det.

 

 

Jeg er gamme IT mann. Det skal strekkes ethernetkabler til absolutt alle rom. Har også vurdert den type access points også. Blir nok et par hakk mer avansert router enn jeg har brukt tidligere. Takk for input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.