Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Midnattsol - Sunset - Sunrise


Andreas

Anbefalte innlegg

Bor langt nord, og her har vi midnattsol nå.

Homeseer har styrt utelysene mine perfekt gjennom vinteren (fra desember), men nå tuller den litt.

HS påstår at det er sunrise kl 11:13 og sunset kl 13:48

 

Noen som vet hvorfor det er slik?

 

Legge til en dato-betingelse i eventet som styrer lysene kanskje? Andre tips?

 

-Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet i Telldus Live! (som desverre styrer utelysene mine).

 

Min foreløpige workaround er å deaktivere eventen som styrer utelysene. Ikke den beste løsningen men det fungerer :)

 

Telldus rapporterer forresten sol ned 00:40 i dag og sol opp 01:04 i Tromsø.

 

EDIT: Problemet mitt er vel heller at Telldus ikke er noe bra greier, for den klarer å tulle opp alt selv om tidene er korrekte :P

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hilmar skrev:

Det er vel ute i havet mellom Grønland og Island et sted? Prøv positiv 19, så er du i Norge emoji106.png

 

5 timer siden, ZoRaC skrev:

Prøv 19, i stedet for -19. 

 

 

Negative verdier er riktig, for HomeSeer (som er et program med størst brukergruppe i US) har idiotisk nok speilvendt aksene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en workaround, og gjør ingenting med HomeSeers angivelse av sunrise/sunset, men du får noe annet på kjøpet:

Da kan du enten bruke Lux>0 som "solen er oppe" (Lux vil alltid være over > 0 når solen er oppe og 0 når solen er nede), eller du kan rett og slett bruke solens høyde i grader dersom du vil gjjøre det mer nøayktig og vente til «nautisk skumring», «astronomisk skumring« eller «natt» før du setter på utelysene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunset#/media/File:Twilight_subcategories.svg

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Negative verdier er riktig, for HomeSeer (som er et program med størst brukergruppe i US) har idiotisk nok speilvendt aksene...

 

Jasåmenn! Jeg la inn negativ verdi og nå stemmer soloppgang/nedgang.

Jeg har fått med meg at de der borte fortsatt bruker tommestokk og twitrer tøv, men at de også har klussa med globusen er nytt for meg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.