Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kabelgjennomføringer - yttervegg


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Jeg har én gjennomføring opp til kald-loft hvor jeg har plassert et par poe-svitsjer. Fra disse har jeg kabelføringer ut på raftene og noen steder ned bak kledning (mellom vindsperre og kledning) til div IP-kameraer. Dermed har jeg begrenset det til én penetrering av dampsperre (til loft) i stedet for multiple.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, cozmo said:

Jeg har én gjennomføring opp til kald-loft hvor jeg har plassert et par poe-svitsjer. Fra disse har jeg kabelføringer ut på raftene og noen steder ned bak kledning (mellom vindsperre og kledning) til div IP-kameraer. Dermed har jeg begrenset det til én penetrering av dampsperre (til loft) i stedet for multiple.

 

Jeg tror det vil være enklere i utgangspunktet, men kan være mye styr utvendig på huset for å få kablene dit jeg vil ha dem. Å ta en kabel opp gjennom taket et sted er mye mindre jobb enn å ta den gjennom ved vinduet, så jeg må se på muligheten. Det er også mye enklere å komme til fuktsperren siden den bare ligger rett under isolasjonen på loftet om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, cozmo said:

Jeg har én gjennomføring opp til kald-loft hvor jeg har plassert et par poe-svitsjer. Fra disse har jeg kabelføringer ut på raftene og noen steder ned bak kledning (mellom vindsperre og kledning) til div IP-kameraer. Dermed har jeg begrenset det til én penetrering av dampsperre (til loft) i stedet for multiple.

 

Hadde samme oppsett før, men fant det ble altfor varmt på loftet til å forsvarlig kunne ha elektronikk (UPS og PoE-svitsjer) stående der oppe. 

Har i ettertid lagt et 50 mm avløpsrør fra teknisk rom i kjeller, gjennom hele 1 etasje, og opp på loft. Etter kablene ble trukket igjennom har jeg tettet så godt jeg klarte med elektrikerteip rundt de ca 20 kablene (cat5 + høyttalerkabler) som går igjennom røret.

Kanskje ikke helt optimalt mtp dampsperren, men føler meg trygg på at det er godt nok! (Hus fra 1994).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke ennå. Men spesilellt elektrolytt kondensatorer eldes fortere ved høyere temperaturer.

Kanskje ikke noe stort poeng når det er såpass billig å kjøpe en ny switch når den konker ut.

Men jeg ville ikke plassert noe dyrt eller noe med lagringsmedia på kaldloft som jo som nevnt er et varmloft om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere overdriver frykten for varmeproblemet. Det blir kanskje 30-35 grader varmt på loftet om sommeren når sola steiker. Det er ikke varmere enn det er om sommeren mange steder i sydlige strøk. Og også der har folk pc'er og stæsj i boligene sine uten at det er noe problem.

 

Har som sagt hatt switcher og også en liten nas tuslende på loftet i 7-8 år. Absolutt ingen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, cozmo said:

Hvordan vet du da at det var for varmt? 

 

Varmen ga kort levetid på UPS batteriene.

Målte overflatetemperatur på 55 grader på den ene svitsjen med IR-termometer i Juli. 

 

I tillegg har jeg ingen røykdetektorer der oppe, så sunn fornuft tilsa å flytte utstyret vekk derfra. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
19 minutter siden, LenothX90 skrev:

Hei, beklager å vekke en gammel tråd, men la du kablene rett ned i grusen ? Da kan du risikere vanninntrenging og premature skader på kabel.@ZoRaC

 

Takk for innspillet. :) 

Jeg brukte et rør og tapet endene:

508A2478-DAFA-4838-A387-2729AF27DF05.thumb.jpeg.19389283fd0f4cd58669fab5596038ef.jpeg

 

I tillegg brukte jeg nettverkskabel for utendørsbruk (UV-skjerming). 

 

Det burde vel holde? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.