Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilket system skal jeg starte med?


ProphetSe7en

Spørsmål

Kan noen anbefale meg et system å starte med?

 

Tenker starte med en passende server til å styre dette som da har støtte for følgende funksjoner fra start av:

- Støtte for rimelige enveis kommunikasjon
- Støtte for toveis kommunikasjon
- Utelys går automatisk av/på når solen går opp/ned + sensor som slår på lys når noen nærmer seg ytterdøren.
- Ytterdøren blir automatisk låst om den står ulåst mer enn x antall minutter på dagtid/natt. Id Lock eller Yale Doorman vil bli valgt her.
- Automatisk senking av lys i tvstue/kjellerstue når en velger å se film via harmony fjernkontrollen.

Når dette er på plass ønsker jeg å utvide med følgende som steg to i prosessen:

- Temperatursensorer og inndeling av "varmesoner". At stue/kjøkken har en sone, hall og kjellerstue har en sone, barnerommene har egne soner, og loftstue har en sone. Her må en kunne ha individuelle temperaturer på på de ulike sonene med nattsenking og mulighet for feriemodus. Varmekilder vil bli varmepumpe, vedfyring og panelovner der det er behov for dette.
- Når vindu åpnes i en gitt varmesone blir varmekildene i den aktuelle sonen justert ned/slått av til vindu lukkes igjen.

Så basert på disse krav, er det da noen klare valg som skiller seg ut for å komme i gang? Systemer der en dimmer eller andre enheter koster flere tusen er ikke aktuelle. Ser der finnes mye forskjellig, men vanskelig å vite hvor en skal begynne. Zigbee, Homeseer, Fibaro, Vera osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er mange å velge mellom. Du kan komme langt med Domoticz, OpenHAB og HomeAssistant. De er gratis (og gode!), men du betaler med tiden det tar å sette det opp.

 

Av andre muligheter tror jeg ikke Fibaro støtter Harmony noe særlig, det er mulig Vera gjør det. Hva du mener med "Zigbee" (som er en protokoll, ikke en controller) i denne sammenhengen er litt uklart. HomeSeer vil klare alt dette, men koster derimot noen kroner.

 

 

Bare vær klar over at Harmony-integrering ikke er instantant. Logitech, i sin fantastiske uendelige visdom, har besluttet at de kun vil tillate fullstendig API-integrering to "select partners", så vi som ikke er Amazon eller tilsvarende får ikke den direkte støtten vi hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Home Assistant kan gjøre det du skriver og har bra støtte for Logitech Harmony Hub. Ikke det enkleste å sette opp men fungerer utmerket til det du beskriver.

https://home-assistant.io/components/remote.harmony/


Bruker også Emulated Hue Bridge på Home assistant som jeg bruker til å få også Alexa og Harmony Elite til å kunne styre Z-wave dimmerne jeg har. Så jeg kan skru av/på og dimme lysene med de egene knappene for det på Elite fjernkontrollen.

Det den gjør er at Elite kontrollen tror den styrer Philips hue men så er det mine z-wave dimmere den faktisk styrer ;) 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.