Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innfelling av Multisensor 6?


Erling

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp til vinteren, vil ha minst mulig som stikker ut, ledninger osv.

 

Kom over denne:

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/sensorer-tilbehor/aeon-labs-holder-for-innfelling-av-multisensor-6-p50968

 

Er det en god ide?

 

Noen som har gjort det?

 

Hvordan løste dere det med strøm? Batteri er uaktuelt...

 

Evt. andre alternativer?

 

Takk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til å installere 6 slike, og jeg hadde tenkt å bruke de med innfelling, på batterier alle sammen. Etter å ha sett denne tråden har jeg søkt litt og fant mye info her:

 

https://community.openhab.org/t/aeotec-multisensor-6-poor-battery-life/12514/21

 

Det ser jo ikke "all good" ut da... Ikke noe alternativ for meg å sette wakeup period for lang, siden jeg tenker å bruke sensoren feks for å trigge avtrekksvifte på badene når noen dusjer. Da kan det ikke gå 5 min mellom hver gang den rapporterer. Er det slik at disse må ha strøm, så blir installasjonen ganske mye mer styr...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Hauge skrev:

Jeg skal til å installere 6 slike, og jeg hadde tenkt å bruke de med innfelling, på batterier alle sammen.

På batteri? Er grunnen at du ikke skal ha ned hele himlingen, men skal ettermontere?

 

Jeg hadde ikke tatt hull i himlingen med mindre jeg fikk på plass fast strøm samtidig, men det er meg... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge sensoren fungerer bra, kommuniserer stabilt, og gjør alt som den skal, så er jeg fornøyd...:-) Jeg bor i et "alt på ett plan" hus, så jeg har mulighet for å borre en ledning opp på loftet over hele huset og koble til strøm der...:-) Men tenkte egentlig å teste først uten. Ser at sensoren er programmert til å oppføre seg annerledes på strøm og uten, så kanskje jeg bare må gi gass å koble den til strøm med en gang.

 

Tror jeg skal teste med en utenpåliggende først, for å se an stabilitet og funksjonalitet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med denne sensoren er at den fungerer veldig bra. Koblet til strøm så er de veldig bra, men på batteri kommer det en del an på oppsett og plassering. Om de står i et rom med mye bevegelse, der de må sende motion relativt ofte, eller med hyppige rapporteringer så spiser de batteri til frokost. Jeg gikk bort fra å ha de på kjøkken og stue, siden de oftere hadde tomt  batteri enn ikke...

Men på bad og soverom fungerer de veldig bra. De rapporterer ikke lumin/temp/humid sånn som jeg har konfigurert de - jeg er mer interessert i bevegelse. Jeg vil tro at om du setter den opp til å rapportere humid hver 2. min, så vil de tære kraftig på batterikontoen din :-)

 

Jeg bruker en på strøm ute ved inngangsdøra, og den er innfelt med den holderen du viser til øverst. Jeg liker den, og kommer nok til å kjøpe flere av de om behovet skulle oppstå. Men som sagt, jeg installerte et fast USB strømuttak der jeg skulle ha sensoren, nettopp for å slippe batteribytter. Det kan også være litt utfordrende å komme til for å skifte batteri om du ikke kommer til ovenfra, i og med av sensoren skrus fast. Du må i så fall ta ut hele holderen, og jeg har ikke testet hvor lett det er å få til. Bør nok kanskje kunne gå siden den holdes på plass av to "fjærer".

 

Så for å svare konkret på om det er noen god ide, så må jeg helt bestemt si...

Det kommer an på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Ser at sensoren er programmert til å oppføre seg annerledes på strøm og uten, så kanskje jeg bare må gi gass å koble den til strøm med en gang.

Ja, når den er koblet på strøm kan den videresende beskjeder, og lytter hele tiden. Veldig praktisk med tanke på å øke kommunikasjonskanaler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ca 10 stk MS6 i huset så går 3-4 på batteri. Har en av disse innfelt foreløpig i gang 1 etg. Bytter batteri oftest på den, men holder nesten 1 år. Lettere å få ut holderen enn downlights fra SG i hvert fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å ta ut holderen fra taket.
Jeg har tre stk, kjørt både på batteri i USB - ikke engang tenk på batteri om det ikke er veldig utfordrende med «ordentlig strøm».
Mine drives av USB-ladere satt i stikkontakt på mørkeloft, så USB skjøteledninger for å rekke bort til sensorene. Null problem selv om jeg må innrømme jeg ikke er fryktelig komfortabel med å ha en slik lader på 24/7 et sted jeg «aldri» er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.