Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer til lavvolt-LED downlights


cozmo

Anbefalte innlegg

Jeg har en del 1. generasjons LED-downlights. De er lavvolt - og det er en driver pr downlight.

Jeg bruker pr i dag fibaro dimmer2 på disse - og det fungerer bra. Men - fibarodimmeren dimmer ikke langt nok ned syns jeg.

 

Regner med at det ikke er noen triks for få fibaro'en til å dimme lavere?

Finnes det noen andre z-wave dimmere å teste? Noen som har erfaring med Qubino?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet å tvinge dimmeren i leading edge mode. Da klarer den å dimme en god del lavere ned. Problemet er at i den modusen så klarer den ikke holdet lyset på mer enn 20% - da overoppheter den og slår seg selv av...

 

Kan det være verdt et forsøk å legge inn en bunnlast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på her med et relatert spørsmål. Jeg også har downlights i flere rom i huset. Vet ikke om disse er 240 eller lavvolts led, men har hatt nydelig dimming med elko-dimmere. Jeg også sitter med følelsen av at fibaro-dimmer2 ikke dimmer dem langt nok ned. Jeg løste dette ved å sjekke parameter 1 som var på 32. Satte den ned til 20, og fikk et mye bedre akseptabelt resultat.

Selvfølgelig kunne jeg jo tenke meg å eksperimentere litt videre, men da dukker det opp noen føre-var-spørsmål:

Kan det bli noen kjipe konsekvenser av å sette parameter 1 for lavt? Kan noe skje? At dimmeren blir for varm/brann? Går istykker? Lyset går istykker? Eller er worst-case-scenario bare flimring eller at lyset ikke går på?

Med andre ord, er det en klok beslutning å prøve å oppnå et lavere minimums-tall? :D

 

Selvfølgelig de samme spørsmålene går for å forsøke å bytte til leading-edge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.