Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler


Hr Kotelett

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte inn en haug med "Housegard System 1" rett før årsskiftet, før jeg begynte å lukte på automasjon av huset... Så for å slippe å bytte ut alle igjen, så ser jeg for meg å kjøpe et Roost-batteri og linke det mot IFTTT. Røykvarslerne vil jo fungere separat, men da kan jeg legge til funksjoner som å slå på alle lys, varsle via mobil ved brann, starte å dumpe backup fra NAS og ut i skyen, etc.

 

Roost skal komme med internasjonal shipping i siste halvdel av 2016.

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har endt opp med Popp: http://www.popp.eu/products/sensors/smoke-sensor/  Husker ikke hvem jeg kjøpte av, men det er flere som har disse.

Har bare montert to av de så langt, men de koblet seg sammen automagisk og begge snakker med homeseer.  Sirenefunksjonen fra homeseer fungerer helt greit, har ikke testet reaksjon på røyk, men med testknappen så hyler begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken med å sende en automatisk E-Post til brannvesnet :P men det er nok ikke en god ide, tviler på det blir særlig seriøst tatt i mot, samt man har mange feilutløsninger.

 

On-Topic: Bruker disse som kan seriekobles, samt kobles mot Domoticz (og helt sikkert HS): http://www.multicom.no/clsf-lm-101lb-tradlos-optisk-roykvarsler/cat-p/c/p10632050

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evelen skrev:

Har vært inne på tanken med å sende en automatisk E-Post til brannvesnet :P men det er nok ikke en god ide, tviler på det blir særlig seriøst tatt i mot, samt man har mange feilutløsninger.

appropo mail til brannvesen :P (50 sekunder ut) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Liker den tanken altså... Ser for meg i mitt lille kott på ca en kubikk, en paintballflaske med CO2, og en solenoid... Så et lite ventilhull på toppen som eventuelt kobles sammen med avsuget til vanlig ventilasjon...

 

 

EDIT: 

 

Ved og bruke en paintballflaske så kan du dimmensjonere litt også, feks. ha et rele som kutter spenningen til alt (fjerner tennkilden) og så får du ikke så mye gassutslipp at du er i fare selv ved at rommet eller huset fyller seg opp med CO2

Endret av kjetilhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå feilutløsning og slikt kan en jo kombinere 2 røykvarslere og at begge må være aktivert for å utløse slukning,  evt med en multisensor som f.eks ved en viss temperatur og eller at en lux verdi må være aktivert for å starte slukning om en røykvarsler gir alarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved CO2 og en liten flaske så er det ikke så krise hvis gassen utløses, selvfølgelig sløs, men ingenting går heldivis i stykker, men tror det kan være en lur ide og kombinere forskjellige instrumenter så alle må være enig om og løse ut gassen... Kan også gå utenom og bare enkelt og greit ha en slik liten glassampull så ryker når den blir varm osv så du slipper og kjøre dette gjennom elektronikken..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2kg co2 rommer ca 1/2m3 Sier google.

En flaske og magnetventil som de bruker på co2 anlegg til akvarium gjør nok susen.. Plenty av de på ebay. Smeller du den av inni et rack så blir det nok flammen kvelt [emoji3] ikke dumt egentlig, har en slik flaske fra min akvarietid. (Stigerøret er fjernet og er 1/2kobling på den.) kanskje ett framtidig prosjekt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akvarium er gøy! spesielt hvis du er over snittet intressert i dibbedutter :)

 

For å få plantene til å trives så trenger de mye lys, mineraler og co2(mat) da begynner de med photosyntesen og begynner å MYE produsere oksygen.

 

er litt vanskelig å finne rette mengden med co2 iogmed at det er gift for fiskene. Fortrenger oksygen i vannet. så må være ett visst forhold med PH og c02

Derfor greit med automatisk co2 anlegg som måler ph og co2 innhold.

 

Hvis alle forhold er tipp topp så ser det ut som ett champagne glass oppi karet :)

https://www.youtube.com/watch?v=RdRTZgWl7rA

 

Co2 anlegget solgte jeg men har beholdt flasken, hadde 2 men tror jeg gav bort den ene..Muligens den andre ligger i en eske en plass. Pakket alt ned da jeg flyttet i nytt hus (10 år siden) med planer om å starte det opp igjen 720liter.

Har bare blitt med planen så lang. ALT for mye "prosjekter" på gang. :) 

 

Flasken er rett og slett ett ombygd co2 brannsluknings apparat.

Fjernet stigerøret inni og satt på ventil med 1/2" bsp gjenger kobling.

Får det gjort hos de fleste som fyller/tester/godkjenner apparater. Si du skal bruke det i akvarium så forstår de som regel hva det går i.

 

Co2 anlegg har falt endel i pris siden jeg hold på å lekte med dette..

Jeg hadde alla denne som ph controller http://www.ebay.com/itm/Tester-Regolatore-Controller-di-pH-CO2-Milwaukee-SMS122-/221782859963?hash=item33a349e0bb:g:v-8AAOSw~OdVY1Zw

 

og noe sånt for som blir regulert av controlleren

http://www.ebay.com/itm/Milwaukee-MA957-CO2-Regulator-115V-Solenoid-Bubble-Counter-10-ft-CO2-Tubing-/300228662982?hash=item45e705d6c6:g:aIMAAOxyYI9Rx54r

 

Men en enkel co2 magnetventil er veldig billig ser jeg... og det er jo bare det som trengs til et slikt prosjekt. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! :)

 

For brannslukking er det jo som du sier i utgangspunktet kun snakk om av eller på. En NC-ventil burde gjøre susen. Er det standard-koblinger på slike flakser? Hvor kjøper man slikt?

 

(Jeg har et CO2-brannslukkingsapparat, men det var jo ikke akkurat billig i innkjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Flaskene kan du kjøpe brukt f.eks. der det er mulig å fylle de. 

Godt mulig at de har brukte flasker også.

Må testes å sertifiseres før bruk. men det gjør de når de fyller flasken.

 

 

Når jeg kjøpte så fikk jeg ikke tak i brukt brannslukker så måtte kjøpe et nytt og bygge det om.

Brukte Alf Lea i Haugesund for dette. http://www.alflea.no/no/    Mener jeg betalte 15-1700 for ny flaske, ombygning og oppfylling.

Bestilte med 1/2 bsp gjenger. Da kan det meste av utstyr brukes. 

 

I disse hjemmebrygger tider så er det sikkert mulig å kjøpe vanlige flasker fra en hjemmebrygger butikk også. Eller finn.no.

 Co2 brukes som kjent til kullsyre. 

Dette var ikke aktuelt når jeg styrte på... dyrt, men sikkert forandret seg nå. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3.8.2016 at 21:49, Sig_rd said:

Jeg har endt opp med Popp: http://www.popp.eu/products/sensors/smoke-sensor/  Husker ikke hvem jeg kjøpte av, men det er flere som har disse.

Har bare montert to av de så langt, men de koblet seg sammen automagisk og begge snakker med homeseer.  Sirenefunksjonen fra homeseer fungerer helt greit, har ikke testet reaksjon på røyk, men med testknappen så hyler begge.

 

Har du fått testet disse noe mer ? Vurderer å kjøpe en slik å ha i garasjen.. Evt. bytte ut i hele huset hvis de er bra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bananfluen said:

 

Har du fått testet disse noe mer ? Vurderer å kjøpe en slik å ha i garasjen.. Evt. bytte ut i hele huset hvis de er bra

 

 

Har ikke satt fyr på kåken for å sjekke om de reagerer på røyk nei :-)  Spøk til side så regner jeg med at røykvarsleren fungerer etter spesifikasjonen, (test) sirenen og alarmen man kan utløse fra kontrolleren er distinkt forskjellige - ikke at jeg tror jeg vil legge merke til hvilken av de som hyler om det kjører igang midt på natta... Og samboeren er mildt sagt lunken til at jeg tester lyden i særlig utstrekning..

 

Etter å ha studert det eksterne powersupplyet litt så tolker jeg det til at det er lov å koble for menigmann i et støpsel (lampettkabel med støpt europlugg) så har bestilt for å bruke et sted jeg kan ta likestrømmssiden inn fra loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, får ikke sette fyr på for å teste nei [emoji16] jeg tenkte mer på sensitivitet osv.. at den ikke gir feilalarmer ol. Siden du lurer på å kable, bruker den mye batteri? Jeg tenkte jeg skulle bruke de som brannvarsling, men også som sirene til vanlig innbruddsalarm

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bananfluen said:

Hehe, får ikke sette fyr på for å teste nei emoji16.png jeg tenkte mer på sensitivitet osv.. at den ikke gir feilalarmer ol. Siden du lurer på å kable, bruker den mye batteri? Jeg tenkte jeg skulle bruke de som brannvarsling, men også som sirene til vanlig innbruddsalarm
 

 

Ingen feilalarmer så langt etter såvidt 2 mnd, kåken er nyinnflytta og i stadig oppussing så ikke så mye jeg har fått lekt med det. Vurderer en i stua, men skal ikke montere den før den har ligget på peishylla mens jeg fyrer godt :)  Sirene for innbruddsalarm passer den bra som.

 

Ekstern strømforsyning er mest for å (prøve å) oppfylle noen av rabattene en kan få på husforsikringa, har ikke sett noen endring i nivå på batteriene på de to jeg har hatt montert i 2 mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.