Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Veggbrytere på-vegg


kenmyh

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ny på forumet, og har vært fasinert av HA i lang tid. Skal nå endelig prøve og overtale fruen til å gå med på det samme, siden vi skal pusse opp et helt hus.

I dette huset har vi kun utenpåliggende brytere på veggene, og siden vi hadde planer om å la det meste av elektronikk være som det er foreløpig.

Finnes det noen brytere som er utenpåliggende som kan brukes? Ikke med veggbokser. Ser at det meste av dimmere etc fra Fibaro etc kobles inne i kolbingsboksen.

Kan man koble noe med ledninger som ligger synlig på vegg til en bryter med z-wave?

 

Hører fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kenmyh skrev:

Finnes det noen brytere som er utenpåliggende som kan brukes?

Du kan bruke mikro-moduler da også, du må bare ha en større påbyggingsboks. :) 

Alternativt så finner jo man bl.a. noe slikt eller fra Vitrum (som ikke passer i norske bokser), men også de trenger en del volum på baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt.. Men det sier seg jo selv at jeg kunne gjort det på den måten, når du nevner det.

Spørsmålet er om fruen vil like at blir bokser som stikker 4 cm ut i rommet. Tror det må overtales litt for å få til det. Får man disse kun med en bryter, eller finnes det lignende alternativer man kan bruke med flere brytere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser også opp gammelt hus, så gammelt at det aller meste er på utsiden av veggen. Jeg har i mange tilfeller brukt koblingsbokser (der du distribuerer til lyspunktene) med plass til Fibaro/Nexa bryter/dimmer, eventuelt hatt en koblingsboks ved siden av den eksisterende som bryteren er i. Det er ikke optimalt, men det er bedre enn å ha en svær feit boks bak bryteren syns jeg. I disse tilfellene har jeg fjernet bryter og kabel fullstendig, og satt opp en trådløs bryter. Mindre kabling er jo bra, og du er fri til å sette den hvor du vil. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kenmyh skrev:

Takker for svar!

 

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt.. Men det sier seg jo selv at jeg kunne gjort det på den måten, når du nevner det.

Spørsmålet er om fruen vil like at blir bokser som stikker 4 cm ut i rommet. Tror det må overtales litt for å få til det. Får man disse kun med en bryter, eller finnes det lignende alternativer man kan bruke med flere brytere?

 

 

 

Ett alternativ er vel dobbelboks av normal dybde, med blindlokk på den ene delen. Så ligger mikromodulen bak blindlokket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.