Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aktivt varsel ved jordfeil/strømbrudd?


Moskus

Anbefalte innlegg

23 hours ago, Moskus said:

Hmmmm! Når jeg tenker meg om så piper jo UPSen når den mangler strøm, må vel muligens gå an å bruke.

 

... bare programvaren kunne gjøre hva som helst mer enn å sende epost/SMS. Trenger kun en HTTP GET, så hadde resten vært ordnet.

 

Gjør det så enkelt som mulig, tenker jeg.

Forslag til enkel løsning: Du sier programvaren kan sende e-post. Sett opp en event i hs3 som trigger på mottatt e-post fra PSU'en.

Enda enklere. Sett PSU til å sende e-post/sms som du mottar på mobilen din. Du bruker tasker til å sette opp en ekstra lydhør respons som ikke går deg hus forbi... :)

Endret av Squirrel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, petersv said:

Hvorfor gjøre det så komplisert? Sett inn en ny jordfeilautomat på kursen som er utsatt, så tar den ikke med seg hele huset.. :P

Rote i sikringsskapet? Hvorfor gjøre det så komplisert? Nei, Sett en hamster i et bur på et rom med lys på. Når strømmet går og det blir mørkt, begynner hamsteren å løpe i hjulet sitt. Når hjulet går rundt, trekker det i en tråd som kortslutter et fibaro-rele som du kan kjøre en event av i homeseer. (fibaro-releet må jo være tilkoblet UPS, eller alternativt en dynamo på hamsterhjulet).

 

Easy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Sant nok. Men sånn seriøst, jeg ville nok uansett motivasjon ha satt bytte av alle sikringer til jordfeilautomater og kvitta meg med den fellesjordfeilbryteren ganske høyt. Koster ikke mange lappene å gjøre heller. Ganske standard jobb og endel konkurranse på og dermed bra priser.

Sånn i tillegg til det er det jo veldig nyttig å monitorere status på windowsburken som HS surrer på, og det kan jo da lett løses ved å ha noe på en annen kurs som sjekker maskinens status. Går strømmen inn i huset er det uansett ikke noe å få gjort noe med, så det anser jeg som uinteressant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Christoffer skrev:

Første jeg ville gjort som elektriker hadde vært å fått montert jordfeilautomater. 

På sikt så er dette løsningen, det elektriske anlegget skal oppgraderes.

 

Men det hjelper ikke akkurat nå.;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For strømbruddsvarsel har jeg mekket meg en "relativt" enkel hardware-basert løsning vha en liten 12v strømforsyning som er koblet på en kurs utenom UPSen. Strømforsyningen styrer et lite rele som igjen styrer en liten Fibaro dørsensor. Når strømmen går endrer status på sensoren seg og trigger en event i HS.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.