Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aktivt varsel ved jordfeil/strømbrudd?


Moskus

Anbefalte innlegg

OK, en utfordring har dukket opp.

 

I natt gikk jordfeilbryteren ca. kl. 2. En utendørs IP67 12V strømforsnyning hadde tydeligvis takket for seg, og det selv etter at jeg ble forsikert av den norske forhandleren at "det må ha vært en feil" første gangen det skjedde (jeg fikk en ny gratis). Men nå blir det ikke en tredje gang. ;) 

 

Men: Det hadde vært lett for meg å forhindre en "fullstendig shutdown" av hele huset hvis bare noe hadde vekket meg, hadde gladelig stått opp for å forhindre det (UPS'en gir meg jo fint 10-15 minutter).

Problemet er å finne dette NOE!

 

Hva kan man finne på når strømen faktisk har gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

OK, en utfordring har dukket opp.

 

I natt gikk jordfeilbryteren ca. kl. 2. En utendørs IP67 12V strømforsnyning hadde tydeligvis takket for seg, og det selv etter at jeg ble forsikert av den norske forhandleren at "det må ha vært en feil" første gangen det skjedde (jeg fikk en ny gratis). Men nå blir det ikke en tredje gang. ;) 

 

Men: Det hadde vært lett for meg å forhindre en "fullstendig shutdown" av hele huset hvis bare noe hadde vekket meg, hadde gladelig stått opp for å forhindre det (UPS'en gir meg jo fint 10-15 minutter).

Problemet er å finne dette NOE!

 

Hva kan man finne på når strømen faktisk har gått?

 

regner med du ikke har noen form for signal fra UPS her? Hva med ett enkelt rele som er trekt så lenge det er power også bruke en NC kontakt til å starte ett horn som går på ups power når uhellet er ute? Dette er jo en simpel løsning som vill fungere, har brukt lignende løsninger på båt tidligere. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du èn jordfeilbryter for alle kurser ? I så fall gikk vel alle strømmålere du har(?) til 0, det kan du vel sette et kriterie på? 

 

Er det en diode på UPSen som lyser når du mister strømmen kan du jo parallellkoble inn et relè der og sense på det med en WBT-912? 

 

Tangamperemeter på hovedsikringen?

 

Uendelig mange muligheter her.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Salvesen skrev:

regner med du ikke har noen form for signal fra UPS her? Hva med ett enkelt rele som er trekt så lenge det er power også bruke en NC kontakt til å starte ett horn som går på ups power når uhellet er ute? Dette er jo en simpel løsning som vill fungere, har brukt lignende løsninger på båt tidligere. 

Det er en mlig, men reléet kan være et problem. Kan være UPSen har det innebygget fra før, det må jeg undersøke.

 

3 minutter siden, xibriz skrev:

Hadde ikke du Verisure? Der gir jo sentralen beskjed i app og på e-post når det er strømbrudd.

Verisure gav beskjed etter 3 timer. Og telefonen er lydløs om natten...

Jeg har ikke et Verisure-anlegg i dag, men selskapet er kjøpt opp av Verisure.

 

4 minutter siden, PerH skrev:

Har du èn jordfeilbryter for alle kurser ? I så fall gikk vel alle strømmålere du har(?) til 0, det kan du vel sette et kriterie på? 

Ja, når det måles 0 strøm så kan det bli. Men det er feilmarginer her, og strømmåleren(e) rapporterer nok 0 forbruk oftere enn jeg har strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Verisure gav beskjed etter 3 timer. Og telefonen er lydløs om natten...

Jeg har ikke et Verisure-anlegg i dag, men selskapet er kjøpt opp av Verisure.

 

Ok, jeg har en ganske ny sentral fra Verisure (rett under 3 år), og den gir beskjed umiddelbart ved strømbrudd/sabotasje etc.

 

Selv om telefonen er lydløs så kunne du laget regel på e-postvarslingen etc. for å få HomeSeer til å gå i varslemodus:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, men programvaren kunne vært bedre...

 

og igjen; hva er noe?

 

Hva med en pushvarsel? Da tar jeg utgangspunkt i att nettverket ditt også er på ups såklart :) Ups'en vi bruker i serverne våre på jobb har en lett mulighet for å kjøre script når den kjører på ups power. Da er det jo en smal sak å få lagt inn ett lite script som sender deg en form for varsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Salvesen skrev:

Hva med en pushvarsel? Da tar jeg utgangspunkt i att nettverket ditt også er på ups såklart :) Ups'en vi bruker i serverne våre på jobb har en lett mulighet for å kjøre script når den kjører på ups power. Da er det jo en smal sak å få lagt inn ett lite script som sender deg en form for varsel. 

UPSer og UPSer er mange forskjellige ting. Vi har også en utmerket UPS på jobb som har mange muligheter for varsling. Men den koster jo deretter også.

 

Det tok jeg meg ikke råd til hjemme, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

En BlueWalker PW UPS VI 2000

1ee7b694-dad4-492a-a639-f12e50651f0a.jpg

 

Utmerket UPS, men rævva programvare.

 

Kult, jeg har en "Bluewalker PowerWalker VI 1000 PSW"! ;) 

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått koblet den til noe enda, for jeg har ikke hatt strømbrudd på 2 år, så da blir det jo bare nedprioritert... :P

Jeg har funnet noen lenker om å kjøre software på RPi, som kan trigge når den går på batteri. For jeg sliter med å få ESXi til å snakke med den, tror jeg...

 

EDIT:

Altså dette: http://networkupstools.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

UPSer og UPSer er mange forskjellige ting. Vi har også en utmerket UPS på jobb som har mange muligheter for varsling. Men den koster jo deretter også.

 

Det tok jeg meg ikke råd til hjemme, naturlig nok.

 

Absolutt :) 

 

Jeg ser denne har "Pure Sine Wave Output" og "monitor SW", hva nå enn det betyr. Men en av de to bør jo kunne fungere som en løsning :) 

 

EDIT: Den første er vell bare spennings "filter" når jeg tenkte meg om. Leste bare output og tenkte kontakt. My bad :P

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Salvesen skrev:

Jeg ser denne har "Pure Sine Wave Output" og "monitor SW", hva nå enn det betyr. Men en av de to bør jo kunne fungere som en løsning :) 

 

"Pure Sine Wave Output" betyr bare at strømmen ut fra den kommer som ren sinusbølge (billige UPSer "jukser" gjerne med bølgen, noe en del strømforsyninger i PCer ikke takler, faktisk).

modified-wave-compared-to-pure-sine-wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

"Pure Sine Wave Output" betyr bare at strømmen ut fra den kommer som ren sinusbølge (billige UPSer "jukser" gjerne med bølgen, noe en del strømforsyninger i PCer ikke takler, faktisk).

 

Ja, editerte innlegget mitt etter jeg hadde lest mer enn output :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Kult, jeg har en "Bluewalker PowerWalker VI 1000 PSW"! ;) 

Wow! :D

 

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått koblet den til noe enda, for jeg har ikke hatt strømbrudd på 2 år, så da blir det jo bare nedprioritert... :P

Man tar ikke backup før det er nødvendig... :o 

Vi har heller ikke hatt strømbrudd på mange år, men Lyse hadde problem for en måned siden, og nå denne jævla hendelsen i natt.

 

Man bruker ikke bilbelte fordi man tror man har bruk for det, men kun fordi HVIS man har bruk for det så er det praktisk å ha... ;) 

 

5 minutter siden, Salvesen skrev:

Jeg ser denne har "Pure Sine Wave Output" og "monitor SW", hva nå enn det betyr. Men en av de to bør jo kunne fungere som en løsning :) 

"Pure Sine" betyr jo bare at den lager en fin og glatt sinus-kurve, som elektrisk utstyr er glad i. Kan gi mindre problemer og støy på nettverket.

 

Får sjekke litt mer i programvaren, noe burde det jo være mulig å få til. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Wow! :D

 

Man tar ikke backup før det er nødvendig... :o 

Vi har heller ikke hatt strømbrudd på mange år, men Lyse hadde problem for en måned siden, og nå denne jævla hendelsen i natt.

 

Man bruker ikke bilbelte fordi man tror man har bruk for det, men kun fordi HVIS man har bruk for det så er det praktisk å ha... ;) 

 

"Pure Sine" betyr jo bare at den lager en fin og glatt sinus-kurve, som elektrisk utstyr er glad i. Kan gi mindre problemer og støy på nettverket.

 

Får sjekke litt mer i programvaren, noe burde det jo være mulig å få til. :) 

 

 

Ja jeg som var litt rask i avtrekkeren og bare leste output :) Men i dettemonitor SW greiene bør det ligge noen muligheter tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm! Når jeg tenker meg om så piper jo UPSen når den mangler strøm, må vel muligens gå an å bruke.

 

... bare programvaren kunne gjøre hva som helst mer enn å sende epost/SMS. Trenger kun en HTTP GET, så hadde resten vært ordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt om denne nå, og det ser ut til at du kan monitorere status på USB? Da er det jo mulig å Wiresharke den koblingen når du skrur av, og lage en lett liten kodesnutt som sier fra til HS om den meldingen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, PerH skrev:

Leste litt om denne nå, og det ser ut til at du kan monitorere status på USB?

Ja, den kobles til en server via USB, og serveren kjører PowerWalker ViewPower.

 

14 minutter siden, PerH skrev:

Da er det jo mulig å Wiresharke den koblingen når du skrur av, og lage en lett liten kodesnutt som sier fra til HS om den meldingen kommer?

Det går mye informasjon på denne tilkoblingen, så det er ikke bare trivielt vil jeg tro.

 

Skal ikke si umulig, men det er nok et stykke fra en "enkel" (og muligens stabil) løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Salvesen skrev:

Hva med ett enkelt rele som er trekt så lenge det er power også bruke en NC kontakt til å starte ett horn som går på ups power når uhellet er ute? Dette er jo en simpel løsning som vill fungere, har brukt lignende løsninger på båt tidligere. 

Jeg ville helt klart gått for denne KISS løsningen. En skikkelig bråkebjelle, et batteri, et relé og en veggvorte. Veggvorten holder reléet åpent så lenge det er strøm i kontakten. Batteriforbruk null. Når strømmen blir borte slipper reléet og aktiverer bjella drevet av batteriet. Veldig få single point of failure og pålitelige komponenter.

Ulempen er at du må være i nærheten så du hører bjella, men med 15min. UPS tid er jo det uansett en forutsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLLAN-plugin. Ping et par bokser (NodeMCU?) som alltid er på nett, men ikke går på UPS. Hvis begge ikke svarer, poll et par strømdrevne z-wave-enheter (på forskjellige kurser). Hvis begge er «unavailable», utløs en batteridrevet sirene og send pushvarsel. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.