Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av UPS


Squirrel

Anbefalte innlegg

Da holder min APC Back-UPS på å ta kvelden. Har vært veldig fornøyd med APC siden det fins drivere, plugins og intergrasjon til deres UPS'er overalt. Hadde i utgangspunktet tenkt for å gå for en smart-UPS for å få enda bedre integrasjon og støtte, blant annet til ESXi.

 

Men så var det den prisen da... APC, spesielt Smart-UPS er fleskelig priset. Hva er deres erfaringer med Bluewalker, som jeg så i en annen tråd at noen har? Mye mer effekt til lavere pris, men hvordan er den praktisk sett? Fornøyd? Software og integrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Squirrel skrev:

Hva er deres erfaringer med Bluewalker, som jeg så i en annen tråd at noen har? Mye mer effekt til lavere pris, men hvordan er den praktisk sett? Fornøyd? Software og integrasjon?

God og stabil UPS, men med dårlig programvare. Hvis målet er integrasjon med ESXi så er ikke Bluewalker veien å gå så vidt jeg vet. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du sa at programvaren kunne brukes til å sende SMS eller e-post her i en annen tråd. Jeg hadde idéen om at software kan sende e-post til homeseer ved strømbrudd, og trigge events. Tror du dette går an, og at det er rimelig sikkert/trygt?

Hvis det er tilfellet, kunne jeg lett gått for Bluewalker. Kan jo trigge en drøss med events som kjører scripts osv som slår av det meste i hele nettverket inkl. esxi og vm'er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Squirrel skrev:

Jeg hadde idéen om at software kan sende e-post til homeseer ved strømbrudd, og trigge events. Tror du dette går an, og at det er rimelig sikkert/trygt?

Ikke en idé jeg er super begeistret for, beskjeden må jo gå via internett. Jeg må undersøke om det finnes andre og bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som ikke er avhengig av internett er vel direkte SMS, dvs. å koble opp et GSM-modem med et kontantkort-abbonement. Jeg har testet et opplegg med et slikt modem og en SMS-plugin i HS, til bruk på en hytte som bare har mobilt internett. Dette fungerer så vidt jeg kan se helt greit, kan brukes både som alterntiv/ekstra meldings-løsning dersom internettet ikke fungerer og kan også med litt oppsett og script i HS brukes til å styre funksjoner og sjekke status osv. ved å sende tekstmeldinger til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det jeg er mest bekymret over, er sikkerhet. Har allerede satt opp en egen e-post-konto på webhotellet mitt med SSL/TLS. Kikket litt på events, og kan jo lage en e-mail-event som trigger et batch-script som kjører SSH kommandoer for å skru av esxi, vm'er osv...

Blir kanskje litt kronglete i.o.m. at jeg enten må ha en egen pc som UPS'en er koblet inn i og som kjører software, eller ha direct passthrough inn til en VM...

Kanskje smart-ups har sending av e-mail bakt inn i hardware istedet for å være avhengig av software, alternativt esxi integrasjon i hardware...

 

...Må nok gå i tenkeboksen en stund til... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner noe med lithium-batterier så bør du velge det. Sist jeg sjekket så fantes det ikke noe på de europeiske markedet dessverre, men kanskje det har kommet nå? Lithiumbatterier vil veie mye mindre enn blybatterier og ha mye lengre levetid, dog noe dyrer, men ikke avskrekkende på såpass små pakker som det er snakk om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.