Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alle noder i HS er borte!


Snurre

Anbefalte innlegg

 Hei,

logget meg nettopp på systemet på hytta og oppdaget at alle nodene er borte..

Har ikke oppdatert noe. Alle nodene var tilstede forrige gang jeg var på systemet. 

 

Men nå er alle nodene morte.

Kjører på windows, Z-net interface. (.318)

 

Noen forslag til hvordan jeg kan få det opp å gå igjen? fra Remote.

Kan det være strømbrudd som har gjort dette?

 

alle forslag mottas med takk.

 

edit: ser at oppetiden er 3 dager og noen timer... så det er sikkert strømbrudd som har gjort dette. Så noe tyder på at UPS'en ikke har slått inn.

 

Men hvordan kan jeg få nodene inn igjen?

mvh

 

S

Endret av Snurre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde nesten akkurat med meg også, panikken kommer raskt da ?

 

Jeg fikk hentet tilbake en kopi av HomeSeerData.hsd i Data-mappa(f.eks. HomeSeerData1.hsd, se på datoen). HomeSeer hadde laget en kopi som bare var noen dager gammel.

Dette er på en Windows-maskin, vet ikke om det er noen forskjell.

Endret av Gaute
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det kan være strømbrudd eller en win shutdown....

Ser at oppetiden er kun +/- 4 dager, burde vært + 16 dager. Er vel den nye creator edition'en som har blitt presset ned.

 

Hvis jeg forstår det rett, kan jeg gå in på Setup og restor'e en backup som ikke er gammel? og dette vil hente opp nodene. Trenger jeg å restore Z-wave interfacen også?

Kjenner jeg har litt panikk for å rote rundt i HS systemet.. noe som jeg vanligvis ikke har. Er nok litt fordi jeg ikke helt forstår hva som trikker de ulike mekanismene i systemet. Er det ikke litt "heftig" å miste all data hvis systemet går på en shutdown? Er mange ting jeg ikke forstår med systemet..

 

takk for innspill :-)

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg avslutta HomeSeer, gjorde om navnet til HomeSeerData.hsd til noe annet(i steden for å slette den), og endret navnet på en av de andre filene (f.eks. HomeSeerData1.hsd) til HomeSeerData.hsd. Og så startet jeg HomeSeer igjen og alt var tilbake :-)

 

Om det er rett/best måte å gjøre det vet jeg jo ikke, men det var en av løsningene jeg fant da jeg søkte på HS-forumet og fungerte fint her.

 

Det var nok strømbrudd eller oppdatering her også, begge maskinene hadde startet på nytt over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gaute skrev:

Altså, jeg avslutta HomeSeer, gjorde om navnet til HomeSeerData.hsd til noe annet(i steden for å slette den), og endret navnet på en av de andre filene (f.eks. HomeSeerData1.hsd) til HomeSeerData.hsd. Og så startet jeg HomeSeer igjen og alt var tilbake :-)

 

Om det er rett/best måte å gjøre det vet jeg jo ikke, men det var en av løsningene jeg fant da jeg søkte på HS-forumet og fungerte fint her.

 

Det var nok strømbrudd eller oppdatering her også, begge maskinene hadde startet på nytt over natta.

 

Hei,

 

hvis jeg forstår det rett, så vil det bli det samme som å hente opp en nylig backup fil av . HSD.  Eneste forskjell er at du tar vare på den eksisterende .HSD filen (som åpenbart er defekt, men som en for sikkerhetsskyld tar vare på - ser at det kan være fornuftig, sånn just in case) ved å omdøpe den til noe annet.

 

litt sånn t-skje metoden under:

 

Ser for meg å:

- ta backup av eksisterende . HSD fil, som åpenbart må være ødelagt (sånn just in case).

- restore en backup jeg tok for 2 uker siden.

 

Jeg remoter inn med MyHS - så er ikke så lett å re-starte systemet. Må/bør dette gjøres før/etter re-store? i tilfelle må jeg vente noen dager før jeg kan fikse det.

 

Vil dette fungere?

 

takk for innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det ligger en nyere HomeSeerData.hsd fil i Data-mappa, den seneste backup-en som HS hadde laget selv var bare 2-3 dager gammel hos meg.

 

Om det kan gjøres via MyHS uten å slå av systemet vet jeg ikke, det må isåfall noen andre svare på... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gaute skrev:

Det kan være at det ligger en nyere HomeSeerData.hsd fil i Data-mappa, den seneste backup-en som HS hadde laget selv var bare 2-3 dager gammel hos meg.

 

Om det kan gjøres via MyHS uten å slå av systemet vet jeg ikke, det må isåfall noen andre svare på... 1f914.png

Hei,

takker.

Jeg tok en backup av systemet for ikke så lenge siden med alle nodene, slik at jeg regner med at backup filen jeg har er ok. Det skal i utgangspunktet ikke ha skjedd så mye siden jeg tok backup og systemet har re-startet - systemet har stått i "borte" modus og ingen noder er lagt til eller tatt bort. Så tror den skal fungere fint. 

 

Sliter også å få tilgang til andre filer på maskinen, da jeg bruker MyHS. Da legger den BAckup til remote maskinen og ikke lokalt - litt overraskende akkurat det, men sånn er det vist...så sitter hjemme med backup av . HSD filen. (regner med at det er mulig å plukke filer lokalt på remote maskinen for å load'e inn på HS maskinen.

Må få satt opp en remote inn til selve maskinen - får bli oppgave for juleferien.

 

Noen som vet om det er mulig å få dette til over MyHS?

 

takk :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snurre skrev:

Da legger den BAckup til remote maskinen og ikke lokalt - litt overraskende akkurat det, men sånn er det vist...

... hvorfor er det overraskende...? Kan være at det er det for flere, men for meg var det logisk.

 

13 timer siden, Snurre skrev:

Noen som vet om det er mulig å få dette til over MyHS?

Nei, jeg kan ikke tenke meg måter å gjøre det på. Du trenger, som du har oppdaget, tilgang til det lokale filsystemet, og selv om du strengt tatt har det til en viss grad via MyHS vil det bli forferdelig mye arbeid å gjøre det (du må f.eks. scripte alt i en bat-fil, og kjøre den uten tilbakemelding).

 

 

Jeg gikk gjennom deaktivering av Windows Update i HS-skolen del 2. HS bruker lenger tid på å avslutte enn det Windows liker, og kverker selvfølgelig prosessen. Dermed kan man sitte igjen med en korrupt database eller HS3-database.

 

Windows er praktisk til mye, men er i motsetning til Windows Linux er ikke Windows laget til å være headless i det uendelige. Deaktiver Windows Update, og oppdater heller hver gang du er på hytta manuelt. (Men husk nå å oppdatere!)

 

 

Endret av Moskus
Windows != Linux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Moskus skrev:

... hvorfor er det overraskende...? Kan være at det er det for flere, men for meg var det logisk.

 

Nei, jeg kan ikke tenke meg måter å gjøre det på. Du trenger, som du har oppdaget, tilgang til det lokale filsystemet, og selv om du strengt tatt har det til en viss grad via MyHS vil det bli forferdelig mye arbeid å gjøre det (du må f.eks. scripte alt i en bat-fil, og kjøre den uten tilbakemelding).

 

 

Jeg gikk gjennom deaktivering av Windows Update i HS-skolen del 2. HS bruker lenger tid på å avslutte enn det Windows liker, og kverker selvfølgelig prosessen. Dermed kan man sitte igjen med en korrupt database eller HS3-database.

 

Windows er praktisk til mye, men er i motsetning til Windows ikke laget til å være headless i det uendelige. Deaktiver Windows Update, og oppdater heller hver gang du er på hytta manuelt. (Men husk nå å oppdatere!)

 

 

Ok, takk for respons.

tolker det slik at metodikken er rett. Og det må utføres lokalt.

 

da får jeg vente noen dager.

siste jeg gjorde var å oppdatere alt, men fikk ikke med den siste store oppdateringen. Sånn kan det gå.

 

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

... hvorfor er det overraskende...? Kan være at det er det for flere, men for meg var det logisk.

 

 

Hei,

dette er jo ikke logisk nettopp pga det du skriver lengre nede i posten. Jeg sitter hjemme og tar backup av HS pc'n på hytta. Backup filen kopierer seg til min PC hjemme. 

Hvis jeg ikke kan load'e backup filen på HS Pc'n på hytta fra hjemme gjennom MyHS, så er det jo nettopp på HS Pc'n på hytta jeg skulle hatt filen... og ikke på PC'n hjemme. Da kunne jeg ha loadet ved å plukke den lokalt på PC'n på hytta.

 

Så jeg synes dette ikke er logisk i det hele tatt, og veldig overraskende..

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Snurre skrev:

dette er jo ikke logisk nettopp pga det du skriver lengre nede i posten. Jeg sitter hjemme og tar backup av HS pc'n på hytta. Backup filen kopierer seg til min PC hjemme. 

Hvis jeg ikke kan load'e backup filen på HS Pc'n på hytta fra hjemme gjennom MyHS, så er det jo nettopp på HS Pc'n på hytta jeg skulle hatt filen... og ikke på PC'n hjemme. Da kunne jeg ha loadet ved å plukke den lokalt på PC'n på hytta.

Hmm! Jeg må sjekke dette.

Når du kjører Backup config, så får du filen lokalt. Hvis du kjører Restore config, så laster du jo opp igjen den samme filen.

 

Hvis du restorer selve .HSD filen (altså HomeSeer databasen) så er det de lokale filene som brukes.

 

Merk at .hsd-filene eller backup filene ikke inneholder backup av Z-wave interfacet, det må du gjøre fra Plugins -> Z-wave -> Controller Information.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎11‎.‎2017 den 10.46, Moskus skrev:

Hmm! Jeg må sjekke dette.

Når du kjører Backup config, så får du filen lokalt. Hvis du kjører Restore config, så laster du jo opp igjen den samme filen.

 

Hvis du restorer selve .HSD filen (altså HomeSeer databasen) så er det de lokale filene som brukes.

 

Merk at .hsd-filene eller backup filene ikke inneholder backup av Z-wave interfacet, det må du gjøre fra Plugins -> Z-wave -> Controller Information.

 

Hei,

 

takk for tilbakemelding. og beklager sen respons :-)

Så her kan jeg i min situasjon gjøre følgende:

1) restor'e hele backupfilen (som ligger på PC hjemme)

2) Åpne backupen jeg har og kun plukke .HSD filen fra data folder legge den inn på HS pc på hytta og starte på nytt.

3) se på selve HS maskinen og finne en _1.HSD fil og døpe den om og starte programmet igjen.

 

Er det noen fordel med kun å plukke .HSD filen som nevnes over fremfor det å restore hele backupfilen? Eller risiko?

 

Forstår det slik fra kommentaren over at en trenger å hente inn Z-wave interfacen etterpå.

Hva er mekanismen rundt at den blir "korrupt" når systemet "krasjer" slik?

 

takk :-)

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snurre skrev:

Er det noen fordel med kun å plukke .HSD filen som nevnes over fremfor det å restore hele backupfilen? Eller risiko?

En backup inneholder flere filer, bl.a. ini-filer og scripts i tillegg til en .HSD-fil. Hvis du har en slik backup kan du velge, sannsynligheten for at du trenger å "restore" ini-filer og script-filer er forholdsvis liten.

 

Etterpå sjekker du status på Z-wave interfacet.

 

4 timer siden, Snurre skrev:

Hva er mekanismen rundt at den blir "korrupt" når systemet "krasjer" slik?

Interfacet har det sannsynligvis helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

En backup inneholder flere filer, bl.a. ini-filer og scripts i tillegg til en .HSD-fil. Hvis du har en slik backup kan du velge, sannsynligheten for at du trenger å "restore" ini-filer og script-filer er forholdsvis liten.

 

Etterpå sjekker du status på Z-wave interfacet.

 

Interfacet har det sannsynligvis helt fint.

 

Hei,

 

takk for svar!

 

Er sikker på at noen senere vil søke opp denne tråden og ha nytte av den!

Det vil i hvert fall jeg.

 

takk

 

mvh

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Moskus skrev:

Krysser fingre for deg. :) 

 

Hei,

 

takker for støtten :-)

 

Valgte metode #3 over: byttet navnet på en _X.HSD fil som ikke var for gammel til .HSD. Re-startet Hs og det fungerte knall. Alle nodene er tilbake og kjører som vanlig.

Gjorde ikke noe med Z-wave interfacet (kunne kanskje ha skrudd det av og på, men det fungerte uten å gjøre dette).

 

Så takk for innspill, vips ble jeg betydelig mer belært i bruk av HS :-)

 

Ha en fortreffelig kveld!

 

S

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.