Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av varmekabler ute og inne


kodax

Anbefalte innlegg

Hei,

Helt ny i autoland her, men har funnet ut at jeg går for HomeSeer og UZB1 på PC.

Vi har en enebolig, og har nettopp fått lagt varmekabler i to entree-er (kjeller og 1.etg), samt i utetrapper tilknyttet disse.

1. Vi skal nå få koblet disse til strøm, og da er det vel naturlig å gå for Multireg Z-Wave termostat for å kontrollere disse fra HomeSeer? 

2. Hva slags følere burde jeg bruke?

3. Og er det sånn at disse kan styre to soner uavhengig av hverandre, slik at jeg bare trenger én for kjellerentree/utekjellertrapp og én for 1.etg.entree/utehovedtrapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kodax skrev:

Vi skal nå få koblet disse til strøm, og da er det vel naturlig å gå for Multireg Z-Wave termostat for å kontrollere disse fra HomeSeer? 

Ja. Jeg hadde ventet på versjon 2 som visstnok skal komme på nyåret. :)

 

9 timer siden, kodax skrev:

Hva slags følere burde jeg bruke?

Litt avhengig av hva du har tilgjengelig...?

 

9 timer siden, kodax skrev:

Og er det sånn at disse kan styre to soner uavhengig av hverandre, slik at jeg bare trenger én for kjellerentree/utekjellertrapp og én for 1.etg.entree/utehovedtrapp?

Nei. En termostat pr sone.

... så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja. Jeg hadde ventet på versjon 2 som visstnok skal komme på nyåret. :)

På Thermo-Floor sine sider står det Q4 2017, men det har kanskje kommet ny informasjon?

Og vet du om det er mer enn strøm-måling som kommer i versjon 2?

 

7 minutter siden, Moskus skrev:

Litt avhengig av hva du har tilgjengelig...?

Jeg har ingen følere, så jeg lurer egentlig på hva jeg skal kjøpe, og om jeg burde be elektrikkeren legge følere i gulvene/trappene?

(Jeg begynte å lese om automasjon for første gang i går, og har siden da bestilt HomeSeer PRO, UZB1, Danalock V3, Auto Valve og Fibaro Flood Sensor. Det går altså unna her:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kodax skrev:

På Thermo-Floor sine sider står det Q4 2017, men det har kanskje kommet ny informasjon?

Og vet du om det er mer enn strøm-måling som kommer i versjon 2?

http://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-therm2/ :)

 

9 minutter siden, kodax skrev:

Jeg har ingen følere, så jeg lurer egentlig på hva jeg skal kjøpe, og om jeg burde be elektrikkeren legge følere i gulvene/trappene?

Aha. Hvis du ikke har gulvfølere allerede er det ikke bare-bare å legge det inn, men jeg er ingen gulvvarme-ekspert.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Se der ja, takk igjen:)

 

8 minutter siden, Moskus skrev:

http://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-therm2/ :)

 

Aha. Hvis du ikke har gulvfølere allerede er det ikke bare-bare å legge det inn, men jeg er ingen gulvvarme-ekspert.... 

Gulvene/trappene er akkurat støpt, og det ble lagt rør for eventuell gulvføler, men jeg lurer på om det egentlig er noe poeng? Det er vel lufttemperaturen som er interessant? (Ref svaret ditt i den andre tråden min, så har også dagens versjon intern sensor for temperatur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kodax skrev:

Gulvene/trappene er akkurat støpt, og det ble lagt rør for eventuell gulvføler, men jeg lurer på om det egentlig er noe poeng? Det er vel lufttemperaturen som er interessant? (Ref svaret ditt i den andre tråden min, så har også dagens versjon intern sensor for temperatur.)

Jeg hadde nok brukt begge deler, er greit om noe passer på at varmekablene ikke blir rødglødende. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nå at gulvføler følger med, så da er det jo bare å bruke den også og sette en kvalifikasjon på at den temperaturen ikke overstiger X(?) grader.

 

Forøvrig ser jeg nå at de også har noe som heter Heatit DIN ±:

http://www.heatit.com/heating-control/snow-smelting-automation/heatit-din±/:

Såvidt jeg skjønner er det spesielle med denne at den også slår seg av under en viss temperatur.

Problemet er at den ikke har Z-wave, og så da er det vel bedre å bruke en Multireg Z-Wave/Heatit Z-Therm2 og sette opp en nedre grense med HomeSeer.

 

Og så fikk jeg noen svar fra Thermo-Floor nå:
- Den interne romføleren skal være en forbedret utgave, men visste ikke om den rapporterer til HomeSeer.
av intern føler.
- Siste beskjed fra fabrikk er at den Z-Therm2 er klar i januar 2018, men tør ikke å
bekrefte det 100%
- Termostatene passer også i Elko Plus-rammer (ikke bare Elko RS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kodax skrev:

Ja, jeg tenkte på dem med tanke på å bruke dem på utetrappene, men Thermo-mannen svarte også at det ikke var noen grunn til ikke å bruke Z-Therm2 og styre nedre grense vha HomeSeer.

Nei, sant nok hvis de koster det samme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Nei, sant nok hvis de koster det samme. :) 

Ingen anelse hva DIN koster, men siden den ikke har Z-Wave har jeg ikke lyst til å kjøpe den.

 

Ang nye funksjoner på Z-Therm2: I tillegg til strømmåling, har den "Firmware updates (OTA)", som vel vil si at man ikke trenger spesialkabel for å oppdatere software på den. Det er jo også en grunn til å vente.

Den siste forskjellen jeg ser er "setback mode via gateway or pilot wire", noe som vel betyr at de har bedre kontrollfunksjoner fra feks HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvene inne er støpte gulv der det ene skal fliselegges, mens det andre er et kjellergulv som ikke skal ha noe over. De to siste kablene er i støpte utetrapper, der den ene skal få bruddskifer, mens den andre ikke skal ha noe over.

Endret av kodax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har to stk "manuelle" Multireg-termostater som må bytte ut. 
Ønsker da selvsagt å bytte de ut med noen z-wave-"enablet" termostater. 
Noen som kjenner til elektrikere i Oslo-området som er å anbefale for dette?

 

 

(Den ene gamle Multireg-termostaten min har konket helt ut, den andre lager litt rare lyder... Kan disse vanligvis bruke de gamle gulvfølerne etc, så det bare er å bytte ut? EDIT: Det ser ut som man kan stille inn Ohm-verdi på føleren, så da bør det la seg gjøre å gjenbruke den gamle: https://butikk.thermo-floor.no/userfiles/file/Installasjonsveiledninger/Termostater/Installasjon_Multireg_Z-Wave.pdf)

Endret av PutiPlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Absolutt alle elektrikere burde vel være istand til det...

 

Joda. (Og jeg kunne helt sikkert klart dette like godt selv også.)

Men tenkte mest på at kanskje noen elektrikere gjør dette raskere, ved at de har delene på lager o.l..
Jeg mistenker at det er mange som ikke har z-wave-termostater liggende, og at jeg må påberegne både lang ventetid og høy avanse....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, PutiPlot said:

 

Joda. (Og jeg kunne helt sikkert klart dette like godt selv også.)

Men tenkte mest på at kanskje noen elektrikere gjør dette raskere, ved at de har delene på lager o.l..
Jeg mistenker at det er mange som ikke har z-wave-termostater liggende, og at jeg må påberegne både lang ventetid og høy avanse....??

 

Fikk nå et stk tilbud fra et firma. De skulle ha 7400,- for jobben!!

Dette synes jeg er MYE for en jobb der selve arbeidet maks tar 30 minutter, selv om de skulle trenge 2 timer ekstra til kjøring og diverse....
(Selve termostatene kan jo jeg få kjøpt til ca 2500,-)

Tror jeg har utdannet meg til feil yrke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Plukker opp denne igjen - da jeg skal til å legge varmekabel (og føler) i trapp før det legges skifer. 

 

Hva ble løsningen din, @kodax?

 

Er det andre som har gode ideer til hvordan man bør styre varmekabel i utendørs trapp? Bør man legge inn nedbørs-føler (evt tips til hvilken som går på z-wave)? Jeg tenker jo at det ikke er vits i at varmekablene kommer på med mindre det er fare for frost og at is (altså våt nedbør og rundt null). Er det skikkelig kaldt er det ikke behov for varme (det bare gjør det vanskeligere å få trappa ren). 


Andre som har løst dette på en god måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.