GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

KjĂžpte denne billige stripa, som jeg tenkte bruke med en Fibaro RGBW:

https://www.elektroimportoren.no/led-strip-varmhvit-kaldhvit-5m-ip20-ir/89680/Product.html

2 spÞrsmÄl:

1. Siden den er IP20, bĂžr jeg la vĂŠre Ă„

montere den over platetoppen pga dampen?

2. Den har tilkoblingene R, G, B og +. Skal jeg da bare koble den som en vanlig RGB-stripe og se hvilke kanaler som gÄr til kald og varm? Eller er det en enklere mÄte Ä gjÞre det pÄ?

Skrevet
2 timer siden, ZoRaC skrev:

2. Den har tilkoblingene R, G, B og +. Skal jeg da bare koble den som en vanlig RGB-stripe og se hvilke kanaler som gÄr til kald og varm? Eller er det en enklere mÄte Ä gjÞre det pÄ?

Funket som bare det. :)

01DFC02E-C13E-4A5F-AE82-26D8545CB041.thumb.jpeg.a07dfd7d46088f41bd5b38465443dbf1.jpeg

RĂžd=kald

BlÄ=varm

Skrevet
9 timer siden, Moskus skrev:

Wow....!

Hvis alle andre har sÄ mange LED-striper, burde ikke noen ha svar pÄ spÞrsmÄl 1? ;) 

• Haha 1
Skrevet
34 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvis alle andre har sÄ mange LED-striper, burde ikke noen ha svar pÄ spÞrsmÄl 1? ;) 

Da prÞver jeg meg.

1. Det er sÄ lav spenning sÄ det gÄr nok fint. Har noen helt eksponerte cob leds over platetoppen. De er jo varme sÄ det kondenserer ikke noe sÊrlig pÄ dem.

Skrevet
14 timer siden, ZoRaC skrev:

Okay...

Hvis de ikke har coating i en eller annen form sÄ hadde jeg kjÞpt noen som hadde det. Ellers blir det et helvete Ä holde rent...

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet
Okay...

Hvis de ikke har coating i en eller annen form sÄ hadde jeg kjÞpt noen som hadde det. Ellers blir det et helvete Ä holde rent...
Hva med Ä kjÞpe en meter med blank krympestrÞmpe? Er vel bare renhold som er problemet.og det lÞser du o!m du setter pÄ krympestrÞmpe

Sent fra min Lenovo TB3-710F via Tapatalk

Skrevet
Akkurat nÄ, Venin skrev:

Under kjÞkkenbenken? 1f632.png

Haha! En fin blanding av «under overskapene» og «over kjÞkkenbenken»... :P 

Skrevet

Monter dem ialfall i en aluminiumskanal. De trenger litt hjelp til Ä fordele varmen. Om du ser puntklysene er jo litt avhengig av hvorvidt du ser lysstripa eller om du bare ser det reflekterte lyset.

Striper med coating har et belegg som suger dritt og ikke er lett Ä gjÞre rent. Det er noe kliss som er pÄfÞrt dem (silikon?) En hard plast overflate som f.eks. den i linken over er lettere Ä holde ren.

Skrevet
9 timer siden, Einar skrev:

triper med coating har et belegg som suger dritt og ikke er lett Ä gjÞre rent. Det er noe kliss som er pÄfÞrt dem (silikon?) En hard plast overflate som f.eks. den i linken over er lettere Ä holde ren.

PÞh! Iallfall lettere enn uten coating! ;) 

Skrevet
PÞh! Iallfall lettere enn uten coating! [emoji6] 
Bilder[emoji23][emoji16] gjerne av installasjon og resultatet.

Fikk melding om ankommet pakke i dag,gleder meg til Ă„ komme hjem.montert 32m led stripe i stua,14.6w pr m.

Sent fra min Lenovo TB3-710F via Tapatalk

• 6 Ă„r senere...
Skrevet
Moskus skrev (PĂ„ 2.12.2017 den 10.56):

eivtress skrev (PĂ„ 1.12.2017 den 20.56):

1. Det er sÄ lav spenning sÄ det gÄr nok fint. Har noen helt eksponerte cob leds over platetoppen. De er jo varme sÄ det kondenserer ikke noe sÊrlig pÄ dem.

Etter 6,5 Ă„r har disse fungert helt feilfritt - har ikke rengjort dem heller. 😉😛 

... men nÄ har jeg "oppgradert" til "IKEA Mittled" i stedet.

AltsÄ fra:

image.thumb.jpeg.3a2d14d91d4b997f1b0e3414bc969d35.jpeg

til:

image.thumb.jpeg.9aecfd90bf85265f6d7561194511b544.jpeg

Hadde glemt at jeg hadde lagt den gamle bak kjÞkkenventilatoren, sÄ mulig jeg mÄ installere en ekstra 60 cm Mittled der. Men er litt redd "lysbildet" blir veldig annerledes enn resten, siden den kommer helt inntil veggen...

Eneste negative med Mittled er at jeg mÄtte ha 5 stk 3,5 meter kabler ("VÄgdal"), da det kun er mulig Ä koble lysene sammen direkte i hverandre og alle andre lys mÄ kables til LED-driveren.

Dvs at det er egne kabler fra lysene:

* Til venstre for platetoppen

* Til hĂžyre for platetoppen

* Til lyset under hjĂžrneskapet

* Til hĂžyre for kaffetrakteren

* Til hÞyre for vinduet (som ikke vises pÄ bildet)

3 av disse er mellom 10-60 cm fra driveren, men er altsÄ koblet til med 3,5 meter kabel hver!

Kunne selvsagt klippet og skjĂžtet, men gadd ikke det.

At IKEA ikke har en 5-10 cm skjþt som kan brukes mellom lys (f.eks under hjþrneskap) er helt utrolig...! 😞 

Se ogsÄ denne, for mer info om Mittled:

• Like 1
Skrevet
ZoRaC skrev (PĂ„ 27.7.2024 den 13.18):

men nÄ har jeg "oppgradert" til "IKEA Mittled" i stedet

But why? 😛

Skrevet
Venin skrev (13 timer siden):

But why? 😛

Penere/jevnere lys.

De gamle var LED-striper uten noe utenpĂ„, sĂ„ det ble litt synlig «punktlys» fra diodene. SĂŠrlig hvis man satt var det ikke sĂ„ pent, for da sĂ„ man alle diodene. Og Ă„ «svinge» en slik stripe var ikke sĂ„ lett, sĂ„ under det ene skapet hang lista ned lĂžst, for Ă„ ta en sving. 😛 

Jeg hadde ogsĂ„ klippet og loddet flere steder og det var ikke sĂ„ pent med elektrikertape i skjĂžtene. Kort og godt sĂ„ det hele veldig DIY/amatĂžr ut. 😛 

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.