Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multireg og ekstern tempføler


Mr_Stian

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte en multireg termostat til bruk på badet da den jeg hadde var ødelagt. 

Det viser seg at temp føleren i gulvet er blitt støpt inn med gulvet så får ikke denne ut. Som igjen betyr at jeg ikke får inn den nye. 

 

Har en aeotec multisensor som jeg tenkte jeg skulle ha på badet. Kjører Homeseer. Kan jeg da styre termostaten basert på temperatur tilbakemeldinger fra sensoren i rommet? Termostaten står på utsiden så har ikke sjans å bruke romføleren heller. 

 

Noen som har vert borti dette? Vil ikke begynne å montere for så å finne ut at det ikke virker. 

Endret av Mr_Stian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mr_Stian skrev:

Me hva er da hensikten med å ha en z-wave termostat hvis en ikke kan styre den fra kontrolleren? 

Du kan styre den så mye du vil via Z-wave, det er null problem. Men du kan ikke fore den temperatur-data med Z-wave (så vidt jeg vet).

 

5 minutter siden, Mr_Stian skrev:

Kan jeg ikke dette opp en event I homeseer som bruke multisensoren som trigger som igjen skrur på termostaten? 

Joda. så lenge du får termostaten til å tro at det alltid er kaldt.

 

Det er jo uansett en bedre idé å koble til den eksisterende gulvføleren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke gulvføleren ned i gulvet da den gamle er støpt fast i gulvet. Så får ikke denne ut. Å det er mest sannsynlig denne som er gåen siden den gamle termostaten ikke virker. 

 

Jeg kan jo ta den nye gulvføleren å få den lagt ned oppå gulvet. Men dette blir ikke fint. Får sette den opp å se hva jeg får til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke rom/ luft føleren på multi-reg. Såvidt jeg vet kan du velge om du vil bruke gulv eller luft sensor gjennom innstillingene


Jeg har prøvd dette, og det funker ikke spesielt bra. Rom-føleren påvirkes av varme som utvikles i selve termostaten, så en ekstern føler anbefales. Resultatet hos meg ble at temperaturen i rommet svingte veldig. Fra for kaldt til for varmt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Det har jeg også. Løste det med å borre hull gjennom boksen termostaten står i og sette en romføler inni rommet. :) 

 

Har og tenkt på dette. Men får montere opp ett test sett å se hva jeg får til. 

 

Om en får tilbakemelding I homeseer om hva termostaten er stilt inn på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet litt her så kan vel komme litt med mine resultater så langt.

 

Målte gulvføleren som ligger i gulvet nå og målte den til mellom 14 og 15k ohm. Etter jeg installerte Multireg termostaten så stilte jeg denne inn på 15k ohm gulvføler. Da viste termostaten at tempen var 25 grader. Noe som ikke stemmer. Måtte ned på 10kohm for å få den til å viste 17 grader som kanskje stemmer mer med tempen i gulvet akkurat nå. Så har satt den på så får vi se om den stemmer. Kan kanskje være jeg må sette den opp på 12kohm for å få rett visning. Så får vi se om den endrer seg med tempen.

 

Har også prøvd meg litt med å styre den kun via Homeseer. Jeg får tilbakemelding på satte temperaturer, temp på giver og status på termostat. Hvis jeg setter termostaten til å bruke rom føleren så overstyrer denne kommandoer gitt fra Homeseer. Si at jeg vi sette termostat på 22 grader, mens romføleren sier at det er 25 grader  (den innebygde i termostaten) så skrur den seg ikke på om jeg gir den kommandoen "heat" fra Homeseer. Jeg må sette den på "cool" for at den skal slå inn. 

 

Så får se om den eksisterende gulvføleren virker, eller om jeg må til med den som fulgte med Multireg termostaten og bruke den som en ekstern føler heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mr_Stian skrev:

Si at jeg vi sette termostat på 22 grader, mens romføleren sier at det er 25 grader  (den innebygde i termostaten) så skrur den seg ikke på om jeg gir den kommandoen "heat" fra Homeseer.

 

Det høres jo riktig ut. Hvis termostaten står på 22 og det er 25, så skal den jo ikke slå på noe mer varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for så vidt sant. Men for meg som ikke har termostaten inne på rommet så kan dette rommet være kaldere enn badet. Når jeg da har en temp føler på badet som rapporterer til homeseer så får jeg ikke overstyrt selve termostaten fra homeseer da termostaten tror det er varmere enn innstillingen på termostaten. Hvis du ser tankegangen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/29/2017 den 14.55, Mr_Stian skrev:

Det er for så vidt sant. Men for meg som ikke har termostaten inne på rommet så kan dette rommet være kaldere enn badet. Når jeg da har en temp føler på badet som rapporterer til homeseer så får jeg ikke overstyrt selve termostaten fra homeseer da termostaten tror det er varmere enn innstillingen på termostaten. Hvis du ser tankegangen min. 

Set heating point veldig høyt. Så kan du styre den av og på som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Får komme med en liten oppdatering til her.

 

Jeg har en kjellerstue som tidligere har blitt styrt med en veldig gammel termostat med romføler. Dette er en termostat som er montert på vegg og ikke i selve veggboksen. 

I tillegg så har jeg ett bad i kjeller hvor termostaten har stått på utsiden av badet. Her har det kun vert en effektbryter. Ingen av gulvene har gulvføler.

 

Til kjeller gulvet så kjøpte jeg en Heatit Z-trm2. Dette er vist den oppdaterte versjonen av den jeg har fra tidligere i tråden. Når denne  blir lagt inn så får jeg flere valg på denne. Blant annet en switch som kan brukes til å skru den av og på med. Prøvde meg med den interne rom føleren, men det funket dårlig. Satte termostat på 21 grader, men termostaten viser 19 grader, mens rommet var nesten 24 grader.

Så for å styre denne så bruker jeg nå en temp sensor i rommet og ett par events som skrur termostaten av og på på gitte temperaturer. Selve temostaten er satt til 17 grader sånn at den ikke forstyrrer med mindre det skulle bli veldig kaldt å systemet har falt ut.  

 

På badet har jeg løst det på en litt annen måte. Her bruker jeg ikke en termostat, men ett vanlig nexa z-wave releet. Har en temp føler på badet som sammen med ett par events skrur av og på releet. Dette har funket fint til nå. Bruker samme sensor til å styre en baderomsvifte når fuktigheten går opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.