Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Treg response på nettverket


Riiser

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med responstiden på lysstytinga i huset og prøver å finne ut av dette.

Det er MS6 i de fleste rom og de skal skru på lys når vi går inn i rommet. Noen ganger kommer lyset på med en gang, men andre ganger er jeg på vei ut i det lyset endelig kommer på...

 

Jeg trodde at noden kanskje kommuniserte gjennom flere noder for å komme frem til uzb sticken og at dette kunne ta litt tid, men etter å ha ryddet litt opp i det og testet så hjelper ikke det så stort(det ser ikke ut som det skaper så mye forsinkelse uansett! 

 

Nå har jeg sittet litt med z-seer og på noen av nodene tar respons testen veldig lang tid. Kan det være dette som gjør at responsen er litt treg eller er det andre ting jeg burde se på? command testen går veldig raskt på de nodene jeg har testet.

 

Jeg kjører homeseer på en windows maskin og det er stort sett fibaro dimmer 2 på de fleste lyspunkt.

 

Jeg har også skrudd ned på hvor ofte ms6 skal sende data for å gjøre mer plass for viktigere data, men det er jo klart at hvis jeg går gjennom flere rom blir det endel entries i loggen noe som kan gjøre responsen tregere.

 

Så hvordan håndterer/opplever dere responstiden hos dere? 

 

image.thumb.png.73c0bfafbbc338ec3e46fef89025d709.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem i stua og dass/bad . Og har konkludert med at det er MS6 som er problemet.

Om jeg går inn i web interface og kommanderer lys av/på så skjer det omtrent umiddelbart. Det bør vel indikere at det ikke er Zigbee overføringen som slurer?

 

Mens MS6 står og lyser grønt i lengre tid før lyset så reagerer. Grønt lys betyr vel at den prøver å kommunisere?

Den står med USB forsyning. Og jeg har stappet inn en Fibaro plugg i et stikk i etasjen rett over den for å virke som repeater uten at det hjalp. Selfølgelig også etter å ha bedt om en oppdatering av routingen. Jeg har 2 slike MS6 og det er nettop der de er involvert at jeg opplever at ting noen ganger  tar tid. Jeg blir vel å bytte dem ut med Fibaro eller Neo sensorer for å se om det hjelper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme, litt hipp som happ hvordan lyset slår seg på mtp bevegelsessensor. Magnetbryter opplever jeg som mye kjappere. Men funker litt dårlig når dørene står åpen hele tiden ^^ sku hatt en z-wave ir stråle(som detekterer når en bryter strålen) og festet i dørkarmen. 

 

Men hvilken setting har du på hvor lenge den skal viss "motion"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det varierer veldig når sensoren oppfatter bevegelse. Men det er vel slik PIR gjerne er. Om du kommer inn med kalde klær så er du en større "kontrast" enn om du har nær samme varme som rommet. Så om den ikke blinker har den nok ikke sett meg. Men når blinket kommer bør lyset reagere ganske kjapt. Om ikke så er forsinkelsen i overføring sensor->Homeseer, internt i Homeseer eller Homeseer->pære. Når lyset reagerer kjapt på styring fra web interface tolker jeg det som at forsinkelsen er i sensor->Homeseer. Om dette stemmer så er ikke problemet at detekteringen skjer med PIR. Jeg kan ikke huske at andre har nevnt slik forsinkelse, så jeg trodde det var bare hos meg. Men jeg får få baken i gir og bytte sensorer for å se om det hjelper. Hovedgrunn til at jeg satte opp disse er at de kan kjøres på fast strømforsyning.

 

Ellers er det interessant å få høre hvilken setting som brukes av de som har fått automatiseringen til å fungere knirkefritt. Jeg har satt tiden til den melder no motion veldig lav. Da tenker jeg dette gjør at "lys på timer" skal retrigges om det fortsatt er noen i sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Riiser skrev:

Nå har jeg sittet litt med z-seer og på noen av nodene tar respons testen veldig lang tid. Kan det være dette som gjør at responsen er litt treg eller er det andre ting jeg burde se på? command testen går veldig raskt på de nodene jeg har testet.

 

Det som kan være litt problematisk å finne ut er om det er den noden som er treig, eller om det er en node mellom denne og controller som er treig. Hvis du f.eks. har flere noder som går via den samme noden?

 

Hvor mange noder har du på fast strøm?

Er alle noder optimalisert? (Hvis du har mange nok noder på fast strøm, så frarådes det faktisk å optimalisere alle noder)

Hvor lang responstid er lang? (Tester du med 10 pakker eller mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg syns det er bra eller dårlig at fler har samme problem som meg her.. Satser på at det er løsbart :)

 

Som einar sier så er responsen bra fra web interface, og det virker som testene i z-seer virker bedre mot dimmer nodene enn ms6, så kan forsåvidt støtte teorien din!

 

Jeg la opp en 5v kurs i hele huset, så alle nodene er på fast strøm. Enn så lenge går alt bra med 5v-->usb kortene :)  jeg har foreløpig bare ms6, lysstyring og en effektmåler i sving her.

 

alle noder er optimalisert ja. Kan ikke si jeg vet hva dette gjør spesifikt bortsett fra å finne "beste" ruta til uzb? 

med lang responstid så mener jeg screenshotet fra bildet over. 10 pakker tar 30 sek(respons test). men jeg tenker vel at er det mer enn 5 sek på 10 pakker er det vel et slags problem her? 

 

når jeg snakker om responstid i bruk er det tiden fra den grønne lampa lyser i ms6 til lyset kommer på. 

Problemet blir også værre hvis jeg går fra stue-kjøkken-gang og til garderobe for å gjøre noe der. da kjører den jo event for kjøkken og gang før garderobe. da tar det somregel veeldig lang tid (30 sek +) før det skjer noe. Hvor mye kan man egentlig belaste et z-wave netterk før det blir overbelastet? samme spørsmål gjelder forsåvidt også for HS?

 

 

Jeg har satt tiden ms6 viser motion veldig kort på de jeg har giddi å endre dette på. eventene som styrer lyset trenger egentlig bare motion trigger for å sette i gang. jeg har en timer i HS som bestemmer når lyset skal skrus av. Jeg syns forsåvidt ms6 reagerer på bevegelse helt greit(ihvertfall i de fleste tilfeller) men problemet syns jeg er at det tar lang tid fra jeg har grønn diode i ms6 til lyset kommer på. 

 

Kan noen forklare forskjellen på command og respons test?

Command: kommando fra uzb til dimmer om å feks skru på lys?

response: MS6 sier ifra om bevegelse (node -->uzb)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Riiser skrev:

alle noder er optimalisert ja. Kan ikke si jeg vet hva dette gjør spesifikt bortsett fra å finne "beste" ruta til uzb? 

Det er det den gjør. Dette blir lagret i en tabell.

 

Men nå, med Z-wave plus, så er det faktisk som oftest treigere å slå opp i den tabellen enn å bruke den innebyde routing-funksjonene.

Det kan faktisk være verdt et forsøk å slette routing-tabellen (ta en backup og restore av Z-wave nettverket) og så optimalisere kun et par utvalgte (faste) noder.

 

1 time siden, Riiser skrev:

Hvor mye kan man egentlig belaste et z-wave netterk før det blir overbelastet?

Å sende en bevegelsessmelding eller 5 på rappen er ikke overbelastning. Å ha 50 noder som rapporterer strømforbruk hvert 3. sekund er nok derimot det.

 

1 time siden, Riiser skrev:

samme spørsmål gjelder forsåvidt også for HS?

... sannsynligvis ikke en problemstilling.

 

1 time siden, Riiser skrev:

Kan noen forklare forskjellen på command og respons test?

Hvis jeg husker riktig så er den ene bare en test på hvor en "ping", den andre (dvs den første) en test på å sende en kommando og motta et svar.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

 

Det er sletta og lagt inn på nytt nå. Det er bare det som skal til for å slette optimaliseringa?

 

Må si jeg fortsatt stusser over hvorfor den response testen tar så lang tid på noen noder, men kanskje det hjelper litt nå! Kommer tilbake med oppdatering når jeg har fått tid til å teste litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøvde jeg å bytte til Neo sensoren og den reagerer som Morgan Kane! Og den kommer inn under tollgrensen. Det blir nok å løpe og kjøpe flere.

Så får Aeotech flytte til samme rom som Homeseer. Får den problem i noen meters avstand så må det jo være noe galt med den (eller min installasjon av den).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg merker så mye forskjell etter at jeg la inn backup på nytt desverre. Må på reise noen dager nå, så får ikke forsket så mye mer med det første. Mistanken om MS6 har vel ikke blitt mindre når jeg hører det der Einar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎01‎.‎2018 den 21.08, Riiser skrev:

Det er sletta og lagt inn på nytt nå. Det er bare det som skal til for å slette optimaliseringa?

Jepp. :)

 

3 minutter siden, Riiser skrev:

Kan ikke si jeg merker så mye forskjell etter at jeg la inn backup på nytt desverre.

Hvilken plugin-versjon bruker du, og hvilken versjon har HS har du?

Det har vært bekreftet noen ganske store problemer med multisensor 6, men jeg trodde det var løst for lenge siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under ligger versjonsnummer. Tror de skal være siste versjon av begge! Har du noen MS6 du kunne testa respons test på Moskus? Går alle kjapt? der har jeg bestemt at kjapt nok er 10 pakker under 5 sek selv om det kanskje burde gå på under 2..

 

 

 

HomeSeer Version:

HS3 Pro Edition 3.0.0.318 (Windows)

 

 

 

image.thumb.png.1d4c3f8b06561a7e9a8f1c4647202ee5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt til komponentene som Secure eller Nonsecure?

jeg hadde samme problem med Fibaro når de var lagt inn secure. Av og til fungerte bevegelse raskt, mens andre ganger veldig sent. Og ingenting var konsekvent og fant heller ingen feil. La til alt som nonsecure og da fungerte det super raskt. Har ikke optimalisert noe nå, men alt fungerer utmerket.

Endret av Frankis78
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Riiser skrev:

Jøss, det der hørtes interresant ut. det skal testes! Jeg vet man kan endre på secure non-secure i et parameter på fibaro dimmerne. forhåpentligvis går dette med med ms6 også? :) 

Tror du må Exclude enheten og deretter legge den inn som unsecure. Jeg gjorde det med alle 40 enhetene mine, altså også dimmere og switcher, men jeg ville prøvd først med kun bevegelse sensoren for å se om det hjelper . 

Ser du kjører homeseer 3.0.0.318, men er ikke siste versjon 3.0.0.368?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Riiser skrev:

Under ligger versjonsnummer. Tror de skal være siste versjon av begge! Har du noen MS6 du kunne testa respons test på Moskus?

Ja, det er siste fullversjon. Men beta'er er nok mye høyere... Ingen garantier, og det er ALLTID risiko med beta'er, men det burde kunne bli bedre...

 

14 minutter siden, Riiser skrev:

der har jeg bestemt at kjapt nok er 10 pakker under 5 sek selv om det kanskje burde gå på under 2..

Jeg kjører alt utenom dørlåser (selvfølgelig) som unsecure. Hos meg er kjapt definert som "10 pakker på uner 0,2 sekunder", ikke 5.

 

4 minutter siden, Frankis78 skrev:

Ser du kjører homeseer 3.0.0.318, men er ikke siste versjon 3.0.0.368?

Jo, absolutt! Det kan være et problem!

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Riiser skrev:

Har bare lagt til alt som secure virket... Best 

Ja, det er forståelig. Vi er jo lært opp til det! :)

 

Men ihht. HomSeer-gutta så er krever det betydelig mer av Z-wave nettverket å kjøre full kryptering på alt (kort fortalt). Dessuten får man også "kompabilitetsproblemer" mellom enheter som støtter secure og de som ikke gjør det: Det er, idiotisk nok, vanligvis ikke mulig å sette opp assosiasjon mellom secure og unsecure enheter.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke opp noe som likner på den oversikten. Men jeg får opp som vist på bildet her. Og der påstår den at det er en Fibaro sensor. Men det er vitterlig en Aeon MS6. Kan det være en FU i Homeseer her? At den blander sammen denne og en Fibaro sensor jeg har. Jeg legger ved bilde av dens egenskaper. Og den presenteres som Aeon Labs?! Det kan se ut som en FUBAR med hensyn til disse to sensorene. Kan det være mitt problem?

AeonMultisensor.jpg

FibaroMultisensor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig ja. Da fant jeg den. Og sensorene nevnes ikke secure. Men jeg ser noen Fibaro plugger som er secure. Jeg bør vel fikse dem da. Kanskje de ikke liker å virke som repeater for non-secure.

Forøvrig kommer min andre MS6 opp som Aeon Labs (ID=0x86) og med mer fornuftige verdier ellers. Kanskje er dens problem det jeg skrev over.

 

Jeg får også prøve å fjerne dem fra HS3, ta factory reset på dem og legge dem inn på nytt. Å prøve å rette dem opp der de er blir like gjerne bare bøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

kan være en ide å gå inn på den posten til ZoRaC over og sjekke opp ved å gå inn på node info under Z-wave interfac'et.

Jeg oppdaget at selv om jeg hadde satt Polling til 0, var det satt opp polling på hver enkel klasse -> slik at på Fibaro pluggene var det satt til 0 på root, men på alle klassene var det satt opp polling.. Så har måttet gå inn på hver enkelt og satt til 0. Dette har gjeldt alle Fibaro pluggene... vet ikke hvorfor.

 

mvh

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.