Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperaturkontroll basert på utetemperatur


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Nå er det "sprettkaldt" ute igjen, og jeg blir igjen minnet på at jeg trenger et bedre opplegg for temperaturkontroll!
Huset mitt er fra 1976 og holder nok ikke TEK10-standard på alt, så det merkes når det blir kaldt. Ikke verre enn at jeg utmerket godt fikser det med litt vedfyring, men jeg trenger også bedre styring av varmen.

 

Nå har jeg setpunkter som er nokså statiske, og bytter igrunnen bare mellom "heat" og "energy save heat" igjennom de forskjellige fasene av døgnet - varmer opp fra tidlig ettermiddag til ca kl. 23, og fra sen natt/tidlig morgen til ca klokka ni på morgenen.

Såfremt en ikke har en ordentlig kald periode fungerer dette nokså prikkfritt hele året, men jeg reduserte vel setpunktene på varmekabler i kjelleren med en grad til sommeren.

 

Så, tanken min er som følger;
Jeg har jo bl.a virtual weather plugin og temperaturfølere utendørs.
Det optimale ville jo vært å hatt en form for "kompensasjonstabell" som legger på eller trekker fra setpunktene basert på f.eks verdier fra tempfølere ute eller værmelding, men det krever kanskje endel programmering. (Det er f.eks slik det gjøres på motorstyringer til bilmotorer ;) )

Jeg ønsker jo at jeg skal slippe unna dette uten å måtte lage fryktelig mange events...

image.thumb.png.88502a4742af5a22341d5fcbf2f75f95.png

I teorien skulle vel dette fungere.. Eventet som skal kjøres eksisterer ikke enda, men det eventet skal kun endre setpunkter, både "heat" og "energy save heat".

 

Ulempen med et slikt konsept er at det blir nok veldig mange events, noe som igjen kan kreve mer "vedlikehold"..


Har noen her inne noen tanker om hvordan jeg kan løse dette smidigere?   Litt selvlæring og slikt som f.eks Sensio skryter av ville jo vært helt genialt, men jeg tviler veldig på at det fungerer så godt som de hevder :) (På jobb har vi visstnok norges "smarteste" næringsbygg hvor både lys og temperatur skal tilpasses automatisk, og en kan vel trygt si at den selvlæringen på varme ikke akkurat har vært noen smidig affære.... Aner ikke hvem som står bak, men regner med det er satt inn vesentlig mer ressurser der enn i Sensio's løsning..)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bjwanvik skrev:

(På jobb har vi visstnok norges "smarteste" næringsbygg hvor både lys og temperatur skal tilpasses automatisk, og en kan vel trygt si at den selvlæringen på varme ikke akkurat har vært noen smidig affære....

Oi, jeg trodde dette bygget fikk skryt for den smarte varmen... men det kan være i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli bra, men tidligere i vinter var det fryktelig kaldt. Noe kan helt sikkert tilskrives bygningsmessige feil, vet det var noe som var gjort feil rundt vindu, men det vil vel uansett være en innkjøringsperiode for å få noe slikt til å fungere helt optimalt. Når det er sagt skal det vel være virkelig avansert styring. Kontoret vårt er ikke særlig stort (plass til kanskje 25 mann), men er delt inn i mange soner hvor temperatur skal reguleres bl.a basert på bevegelsesdeteksjon/tilstedeværelse.

Lysstyringen er derimot omtrent helt optimal, allerede fra dag en. Gardiner, persienner og lys samarbeider slik at vi har et nokså konstant lysnivå og får aldri sola i øynene [emoji846]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, bjwanvik skrev:

Huset mitt er fra 1976 og holder nok ikke TEK10-standard på alt, så det merkes når det blir kaldt.

Har også hus fra 1976.

 

Har utført dette de senere år:

Etter isolert loft + 30cm, nå totalt 45 cm.

Etter isolert vegger, 5+5cm utvendig + vindtette plater + papp og ny kledning.

Byttet vinduer. Nordan NTech 0,7.

 

Fant en del feil:

-Div steder rundt vinduer, åpent rett inn i isolasjonen under ytterpanel.

-Vindtette plater som "glippet".

-Isolasjon som var dyttet hard som stein. 

 

Etter denne "overhalingen" og sammen med luft-luft varmepumpe de senere år. er strømforbruket er mer enn halvert;

Fra > 40 000kWt til < 15000 kWt

 

Hva du enn gjør, det er bedre isolasjon og vinduer/dører som "monner".

Alt annet du måtte finne på av styringer vil ha marginal betydning i forhold.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 11.37, bjwanvik skrev:

Det optimale ville jo vært å hatt en form for "kompensasjonstabell" som legger på eller trekker fra setpunktene basert på f.eks verdier fra tempfølere ute eller værmelding, men det krever kanskje endel programmering. (Det er f.eks slik det gjøres på motorstyringer til bilmotorer ;) )

Jeg ønsker jo at jeg skal slippe unna dette uten å måtte lage fryktelig mange events...

 

SDJ-VStat Virtual Thermostat Plug-in har en enkel kompensasjonsmodell basert på en utetemperaturføler som du velger.

 

image.thumb.png.ce909920de5b38c54ed4f923b24026c0.png

 

Jeg har ikke hatt tid til å teste denne løsningen enda, men plug-in'en fungerer ellers veldig bra.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å forstå hvordan utetemperatur påvirker innetemperatur her i huset ialfall.

Nå har vi en stund hatt nullføre og jeg har puttet pinner i ovnen så den nesten lyste rødt for å få ønsket temperatur.

Men i går og i dag har det vært beinkaldt og jeg pinnet innpå for jeg tenkte det måtte til. Men da ble det fort badstue gitt.

Kan det ha noe med luftfuktighet å gjøre? Den har jo også gått fra veldig høy til veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å forstå hvordan utetemperatur påvirker innetemperatur her i huset ialfall.
Nå har vi en stund hatt nullføre og jeg har puttet pinner i ovnen så den nesten lyste rødt for å få ønsket temperatur.
Men i går og i dag har det vært beinkaldt og jeg pinnet innpå for jeg tenkte det måtte til. Men da ble det fort badstue gitt.
Kan det ha noe med luftfuktighet å gjøre? Den har jo også gått fra veldig høy til veldig lav.

Har to teorier. 1. Der har vært helg og internlastene og bruken av rommene er større enn på ukedager. I dag har det også vært strålende sol, i hvert fall her rundt Oslo.
2. Utetemperaturen har svingt mer tidligere enn siste dagene. Hvis temperaturen synker fra eksempelvis +2 til -5 så får i hvert fall gulvvarme en treghet som gjør at det i stua vår er kaldere enn hvis det har vært konstant -6 i par dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Her startet helgen på Torsdag. ? Så det er nok ikke det. Sol har det vært, men her i skyggenes dal kommer den ikke frem før rundt 10-tiden på denne årstiden.

Uansett ser jeg at det ikke er nok å sjekke utetemperatur og bruke det alene som indikator på at det må fyres hardere. Det må være variabler i dette bildet som ialfall ikke jeg kan identifisere.

En faktor jeg kan bruke er å måle temperatur over vedovnen. Når jeg fyrer i den så kan gjerne el-varmen ta en pause uten å vente på at termostat slår inn. Da blir det gjerne en unødig og uønsket temperaturtopp. Det kan vel gjøres med samme logikken som utetemperaturkompensasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, arneolav skrev:

Har også hus fra 1976.

 

Har utført dette de senere år:

Etter isolert loft + 30cm, nå totalt 45 cm.

Etter isolert vegger, 5+5cm utvendig + vindtette plater + papp og ny kledning.

Byttet vinduer. Nordan NTech 0,7.

 

Fant en del feil:

-Div steder rundt vinduer, åpent rett inn i isolasjonen under ytterpanel.

-Vindtette plater som "glippet".

-Isolasjon som var dyttet hard som stein. 

 

Etter denne "overhalingen" og sammen med luft-luft varmepumpe de senere år. er strømforbruket er mer enn halvert;

Fra > 40 000kWt til < 15000 kWt

 

Hva du enn gjør, det er bedre isolasjon og vinduer/dører som "monner".

Alt annet du måtte finne på av styringer vil ha marginal betydning i forhold.

 

 

Det er jeg helt enig med deg i! :)
Her er yttervegg som er utsatt for vær og vind etterisolert 20 cm, i tillegg til at vinduer og dører er byttet.
Jeg har vel og merke igjen vegger som ikke utsettes for vær og vind nevneverdig, samt noen vinduer som ikke ble tatt for 5 år siden.
Loftet mitt har 30cm, men der er det nok hensiktsmessig å rulle ut litt mer.  

Utfordringen her i huset er nok primært 1etg hvor alt er mur. Rommene er forsåvidt etterisolert innvendig, men gulvene blir kalde, og når det er åpent opp til 2etg fra det største gulvet, merkes det i stua i 2etg når det blir kaldt nede.

Problemet er ikke veldig stort, MEN når en har mulighet til å kompensere, er det jo greit å gjøre det :)

Må forøvrig si jeg er imponert over den reduksjonen du har fått til på strømforbruk! Varmer du opp kun med strøm, eller bruker du ved også? (De siste månedene har jeg brukt 4000kwt pr/mnd, men jeg har ikke veldig stort fokus på å spare strøm, og har i tillegg til 200kvm oppvarmet hus også 60kvm oppvarmet garasje (og varmtvannsbereder fra 1076 :D )

13 timer siden, Go4IT skrev:

 

SDJ-VStat Virtual Thermostat Plug-in har en enkel kompensasjonsmodell basert på en utetemperaturføler som du velger.

 

image.thumb.png.ce909920de5b38c54ed4f923b24026c0.png

 

Jeg har ikke hatt tid til å teste denne løsningen enda, men plug-in'en fungerer ellers veldig bra.

Perfekt! Den der skal sjekkes ut, vil tro den klarer å gjøre nøyaktig hva jeg er ute etter! Tusen takk!

11 timer siden, Einar skrev:

Det er ikke alltid like lett å forstå hvordan utetemperatur påvirker innetemperatur her i huset ialfall.

Nå har vi en stund hatt nullføre og jeg har puttet pinner i ovnen så den nesten lyste rødt for å få ønsket temperatur.

Men i går og i dag har det vært beinkaldt og jeg pinnet innpå for jeg tenkte det måtte til. Men da ble det fort badstue gitt.

Kan det ha noe med luftfuktighet å gjøre? Den har jo også gått fra veldig høy til veldig lav.

Det er vel der læring og algoritmer kommer inn i bildet vil jeg tro. 
En perfekt styring avhenger av veldig mange variabler.  For mitt hus har jeg en teori om at det er en viss treghet som gjør seg gjeldende ved væromslag, dvs om temperaturen ute dropper med 15 grader vil det på dag 1 være veldig greit, mens på dag 2 vil det merkes innvendig om en ikke har gjort tiltak. Den "tregheten" merkes ved oppvarming også, så når en har fått opp tempen i alt (og utetemp er stabil) vil en ikke trenge like mye oppvarming for å ha en grei komfort innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med trykk å gjøre? Det virker usannsynlig, for i mitt lekke 100 år gamle hus bør ha ganske likt trykk inne som utendørs. Men jeg synes å ha merket mindre oppvarmingsbehov mens det er stigende barometertrykk. Noen andre som har erfart lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bjwanvik skrev:

Må forøvrig si jeg er imponert over den reduksjonen du har fått til på strømforbruk! Varmer du opp kun med strøm, eller bruker du ved også?

Det største forbruket var kun med strøm.

Senere er det vesentlig varmepumpe.

Men nå i vinter har vi fyrt mye med ved så nå blir det vanskelig å sammenligne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, arneolav skrev:

Men nå i vinter har vi fyrt mye med ved så nå blir det vanskelig å sammenligne.

 

 

Veiecelle i vedkurven?  De finnes også i størrelser som passer for vedkurven.

Jeg antar @Moskus ikke fyrer med ved ettersom jeg ikke har sett slikt nevnt fra den kanten. ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.